Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Kanał Panamski otwarty dla USA. Panama zwalnia statki amerykańskie z opłat

18
Podziel się:

Statki należące do rządu Stanów Zjednoczonych będą mogły przepływać przez Kanał Panamski bez opłat, co pozwoli władzom USA zaoszczędzić każdego roku miliony dolarów. Rząd Panamy podjął takie zobowiązanie - czytamy w komunikacie Departamentu Stanu USA.

Kanał Panamski otwarty dla USA. Panama zwalnia statki amerykańskie z opłat
Kanał Panamski (PAP, Bienvenido Velasco)

Należące do rządu Stanów Zjednoczonych statki będą mogły bez opłat korzystać z Kanału Panamskiego - poinformował w środę Departament Stanu USA w sieci społecznościowej X.

Sekretarz obrony USA Pete Hegseth przeprowadził w środę rozmowę telefoniczną z ministrem bezpieczeństwa publicznego Panamy Frankiem Abrego, w której podkreślił, że ochrona interesów bezpieczeństwa narodowego USA jest "najwyższym priorytetem". Obejmuje to zapewnienie bezproblemowego dostępu do Kanału Panamskiego i jego ochronę przed zagraniczną ingerencją.

2 lutego sekretarz Stanu USA Marco Rubio spotkał się z prezydentem Panamy Jose Raulem Moulino w stolicy republiki. W trakcie spotkania przekazał, że status quo w sprawie Kanału Panamskiego i wpływy Chin na tym obszarze są dla USA nie do zaakceptowania.

Prezydent USA Donald Trump w przemówieniu inauguracyjnym 20 stycznia ostrzegł, że Stany Zjednoczone mogą przejąć kontrolę nad Kanałem Panamskim, jeśli uznają, że Panama nie przestrzega warunków traktatu z 1977 r. Wcześniej podkreślał, że przekazanie Panamie kontroli nad tą strategicznie ważną drogą wodna w 1999 r. było "gestem współpracy", a nie ustępstwem.

Panama ustępuje

Prezydent Mulino zapowiedział przeprowadzenie audytu w portach znajdujących się w pobliżu kanału, które są zarządzane przez chińskie firmy. Zapewnił również, że panamski rząd nie przedłuży umowy o przystąpieniu do chińskiej inicjatywy "pasa i drogi" z 2017 roku.

Duże terminale kontenerowe po obu stronach kanału od 1997 roku obsługuje firma Hutchison Ports PPC z siedzibą w Hongkongu. Są jednak obawy, że rząd w Pekinie może rozszerzyć swój wpływ na porty i szlaki morskie również za pośrednictwem prywatnych chińskich firm - zauważa agencja dpa.

Oprócz okrętów wojennych i jednostek Straży Przybrzeżnej, do rządu USA należy wiele innych typów jednostek pływających, np. statki badawcze Krajowej Administracji Oceanicznej i Atmosferycznej (NOAA), statki Korpusu Inżynieryjnego Armii USA do badań hydrograficznych i topograficznych, lodołamacze, np. USCGC Polar Star, używane przez Straż Przybrzeżną do nawigacji i wykonywania misji w regionach polarnych oraz podległe administracji holowniki, udzielające pomocy większym jednostkom w portach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
ktoś wyjaśni?
2 tyg. temu
niby dlaczego USA mają płacić za korzystanie z czegoś,co same wybudowały?
hehehe
2 tyg. temu
Panama właśnie zdementowała te doniesienia i zaprzeczyła że nie będzie opłat dla Amerykanów
BUBA
2 tyg. temu
mozna - mozna ... Trump góra ...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
janusz
2 tyg. temu
mozna mozna
Tedi
2 tyg. temu
Już starożytni Rzymianie stosowali zasadę: Superficies solo cedit. Wybudowałeś na cudzym gruncie (panamskim) to budowla jest własnością właściciela gruntu. Proste jak budowa cepa. Nawet gość z ilorazem i teligencji około 70 % zrozumie. No niech Trump spróbuje coś wybudować w Chinach i powie, że to rządu USA... Panama słaba to sobie fika. A wobec silnych z podkulonym ogonem. "Negocjuje"...
Tedi
2 tyg. temu
Czyli nic się nie zmieniło od 1977 roku. Dalej statki będące własnością rządu USA mogą przepływać bez opłat. Prywatne za opłatą.
gość
2 tyg. temu
Fake news. Panama będzie dalej pobierać takie same opłaty, jak dotychczas.
Antoni
2 tyg. temu
Gdy Trump przedstawi swoje żądania wobec Polski to wam szczęka opadnie.