PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że część budynku mieszkalnego przy al. 1 Maja 23 w Łodzi uległa "znaczącemu uszkodzeniu".
"Trwa weryfikacja przyczyn zaistniałego zdarzenia oraz planowanie dalszych działań. Odpowiedzialny za prowadzone prace Wykonawca pozostaje w kontakcie ze wszystkimi właściwymi służbami oraz mieszkańcami, którzy na czas prowadzonych prac zostali przeniesieni do hotelu. Prace związane z drążeniem tunelu są tymczasowo wstrzymane" - napisano w komunikacie przesłanym PAP w sobotę przez Annę Znajewską-Pawluk z PKP PLK SA.
Katastrofa budowlana w Łodzi
Inwestor budowy tunelu przypomniał, że jeszcze przed rozpoczęciem prac budynek przy Al. 1 Maja był w nie najlepszym stanie technicznym. Jest to kamienica z początku XX wieku, pozbawiona podpiwniczenia i solidnych fundamentów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Obecnie na miejscu zdarzenia pracuje sztab kryzysowy, który zadecyduje o przyszłości budynku oraz ewentualnym terminie wznowienia prac związanych z drążeniem tunelu.
Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".
Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych pociągi mają jechać pod Łodzią od grudnia 2026 r.