W Łodzi trwa wielka inwestycja PKP PLK, czyli drążenie tunelu średnicowego, który połączy stacje Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Główną nitkę - dwutorową - drąży TBM (tunnel boring machine) "Katarzyna". Maszyna przechodzi obecnie pod ścisłym centrum miasta, naszpikowanym kamienicami. W piątek, jak informuje inwestor, pojawił się problem.
Podczas prac TBM Katarzyna przy drążeniu tunelu w Łodzi pod aleją 1 Maja 23, w oficynie przy budynku stwierdzono zapadnięcie podłogi w jednym z pomieszczeń na parterze" - informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK.
Przedstawicielka inwestora dodaje, że zabezpieczono miejsce zdarzenia, na którym pracują teraz służby.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Budynek jest pusty, mieszkańcy zostali relokowani na czas przejścia tarczy TBM pod nieruchomościami. Wykonawca, pozostając z nimi w kontakcie, będzie informował o dalszych krokach. Z mieszkańcem wskazanego lokalu przeprowadzono szczegółową konsultację. Kolejne decyzje będą podejmowane po dalszej analizie stanu technicznego" - podaje Znajewska-Pawluk.
Najtrudniejszy etap gigainwestycji PKP PLK
Drążenie tunelu średnicowego rozpoczęło się w 2021 r. i według pierwotnego planu powinno się już dawno skończyć. Termin zakończenia inwestycji przesuwano jednak kilka razy, a obecnie resort infrastruktury podaje, że pociągi tunelami pojadą cztery lata po wstępnie podawanym terminie.
Opóźnienie inwestycji, która pochłonie ok. 2 mld zł, wynika m.in. z faktu, że wykonawca musiał dodatkowo wzmocnić kamienice w centrum Łodzi. Skomplikowana struktura własnościowa wielu z nich sprawiła, że budynki od lat nie były remontowane. Głównie chodzi o te, które mają kilku właścicieli, zwłaszcza spadkobierców kamienicznika, znajdujących się za granicą.
Z badania wykonanego kilka lat temu, przed startem inwestycji, wynikało, że ponad 20 nieruchomości jest w "stanie awaryjnym". Niekoniecznie oznaczało to, że wszystkie te budynki mogłyby się rozsypać wskutek drgań podczas drążenia. W wielu przypadkach inspektorzy wykryli, że np. elementy elewacji grożą oderwaniem.