Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował, że obecnie w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz Biura Pełnomocnika ds. CPK.
- Jesteśmy na bardzo zaawansowanym poziomie w audycie wydatków na Program Społeczno-Gospodarczy, analizujemy także obszar HR i realizację Programu Dobrowolnych Nabyć. Trwają też prace nad oceną harmonogramów w programie kolejowym i lotniskowym - powiedział Lasek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Unieważnione przetargi na audyty w CPK
Audyt w spółce CPK miał składać się z dwóch części - oprócz kontroli wewnętrznej, osiem zadań mieli wykonać zewnętrzni audytorzy. Spółka ogłosiła przetargi, jednak unieważnione zostały wszystkie trzy zakończone dotychczas postępowania.
Tak się stało z audytem poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń, "w związku z identyfikacją sytuacji mającej znamiona konfliktu interesów". Unieważniono także postępowanie na audyt harmonogramów dla części lotniskowej i kolejowej (w zakresie linii "igrek"), który był prowadzony jako postępowanie regulaminowe.
Maciej Lasek liczy jednak, że uda się wyłonić zewnętrznych audytorów do drugiej części audytu. Zastrzega jednak, że jest grupa firm, która nie będzie mogła w tym wziąć udziału.
- Bardzo nas ciekawi, jakie firmy się zgłoszą, ponieważ przez ostatnie lata spółka dość mocno wydrenowała rynek, czyli pozawierała bardzo dużo umów z podmiotami, które mogłyby takie audyty przeprowadzić. Ze wstępnych naszych analiz wynika, że to ok. 116 takich firm - powiedział. Jak dodał, firmy te zostaną wykluczone z postępowania na audytora ze względu na podejrzenie konfliktu interesów, nie można bowiem oceniać pracy, którą w większej lub mniejszej części samemu się wykonywało.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Macieja Laska, na podstawie wyników obu części audytu w połowie tego roku rząd ma podjąć decyzję co do przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Audyt wewnętrzny w CPK. Co badają?
- Wracając do audytów prowadzonych przez spółkę i Biuro Pełnomocnika ds. CPK, to w zasadzie jesteśmy na ukończeniu audytu wewnętrznego w zakresie harmonogramu lotniskowego oraz realizacji Programu Społeczno-Gospodarczego i myślę, że niedługo, za około trzy tygodnie, będziemy informowali o wewnętrznych ustaleniach - powiedział Lasek.
Dążymy do tego, żeby ten projekt wyprostować, żeby go dobrze ocenić, wskazać, co ma w nim sens, uzasadnienie ekonomiczne i merytoryczne - poinformował.
Wiceminister dodał, że spółka jednocześnie pracuje nad urealnieniem kosztów projektu CPK. "W wieloletnim programie inwestycyjnym CPK do 2030 r. na część lotniskową przewidziano 76 mld zł, a na kolejową - 60 mld zł. W sumie z inwestycjami towarzyszącymi to ok. 155 mld zł" - powiedział Lasek.
Centralny Port Komunikacyjny
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - w tym linii kolejowych, również w standardzie Kolei Dużych Prędkości.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
CPK szuka nowego prezesa
19 stycznia br. rada nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda z funkcji prezesa spółki i Radosława Kantaka, członka zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na okres trzech miesięcy do pełnienia funkcji prezesa. W zarządzie pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe.
- Chciałbym, aby konkurs na prezesa CPK został ogłoszony nie później niż pod koniec tego miesiąca. Umowa spółki tutaj bardzo wyraźnie wskazuje, że oddelegowanie członka rady nadzorczej jest możliwe na 3 miesiące - powiedział Maciej Lasek.
Na początku lutego rada nadzorcza CPK powołała do zarządu spółki Dariusza Kusia. Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powołał do rady nadzorczej Zbigniewa Szafrańskiego.