Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Kierowcy po 50 powinni brać dodatkowe lekcje jazdy. Oto powód

96
Podziel się:

Eksperci z Australii sugerują, że kierowcy powyżej 50. roku życia powinni obowiązkowo uczestniczyć w lekcjach jazdy. Takie szkolenia mogą znacząco zmniejszyć liczbę wypadków drogowych i poprawić bezpieczeństwo na drogach – wynika z badań przeprowadzonych przez UNSW w Sydney.

Kierowcy po 50 powinni brać dodatkowe lekcje jazdy. Oto powód
(Adobe Stock, Daniel)

Wzrost liczby wypadków drogowych z udziałem kierowców powyżej 65. roku życia to poważny problem w Australii. Badania wskazują, że starsi kierowcy stanowią 26 proc. wszystkich kolizji. Profesor Kaarin Antsey z UNSW w Sydney podkreśla, że kierowcy po 50. roku życia powinni aktualizować swoje umiejętności, aby zredukować liczbę błędów na drodze.

Według ekspertów wiele problemów za kierownicą wynika z utrwalonych nawyków, takich jak nieprawidłowe skręcanie czy trudności w utrzymaniu pasa ruchu. Dotychczasowe podejście do tego problemu często polegało na odbieraniu prawa jazdy osobom powyżej 80. roku życia, co było krokiem radykalnym i nie zawsze skutecznym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Auta sprzedają się po średnio 42 dniach. Szefowa serwisu ujawnia

Badanie Better Drive Study

Profesor Antsey prowadziła badanie Better Drive Study, w którym wzięli udział kierowcy powyżej 65. roku życia. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy:

  • pierwsza uczestniczyła w kursie odświeżającym przepisy drogowe,
  • druga otrzymywała wideo z informacją zwrotną,
  • trzecia miała dodatkowe lekcje jazdy.

Wyniki badania, które zostaną opublikowane w 2025 roku, już teraz wskazują na poprawę umiejętności starszych kierowców. W pilotażowym badaniu znaczna część uczestników przeszła z kategorii "niebezpiecznych" do "bezpiecznych" kierowców.

Wzrost liczby ofiar na drogach w Australii

W 2023 roku w Australii odnotowano najwyższą liczbę ofiar śmiertelnych na drogach od pięciu i pół roku. W wyniku wypadków zginęło 1 253 osób. Eksperci są zgodni, że odświeżenie umiejętności jazdy wśród starszych kierowców może być kluczowym krokiem w poprawie tych statystyk.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(96)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Tomek P.
3 dni temu
Ok ale jednocześnie politycy po 50 również muszą przechodzić badania psychologiczne a po 70 muszą znikać z polityki bo mają problemy z pamięcią i pojmowaniem rzeczywistości.
Anomalia
3 dni temu
To osoby młode są najczęściej sprawcami wypadków.Chcą badań dla kierowców starszych.W UE to nie przeszło a Polska wprowadzi te zmiany.
max
4 dni temu
A do 35 lat nie trzeba robić psychiatrycznych badań.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Statystyki 📊
4 dni temu
Ciekaw jestem jaki % wypadków >50 roku życia kierowcy a ile <25 roku życia❓
Nonsensy
4 dni temu
Co nas obchodzą kierowcy z Australii? Inny kraj, inna nacja, inny klimat inne wykształcenie, a raczej jego brak, bo ich szkolnictwo produkuje analfabetów. Skandal wyszedł na jaw już 30 lat temu, gdy okazało się, że absolwent średniej szkoły jest anlfabetą. Porównywać nas do Australii, to taki sam absurd, jak porównywać śrubokręt z marchewką i wyciągać z tego wnioski, że śrubokręt powinien być miękki z silikonu, bo musi być BEZPIECZNIE.
Bez sklerozy
3 dni temu
A to nie statystyki podają, że najwięcej wypadków robią młodzi kierowcy??
NAJNOWSZE KOMENTARZE (96)
stary kierowc...
wczoraj
Nie naucza sie te cwaniaczki co tak duzo szumu robia kolo sprawy, aby ukryc wlasne bledy. pozdrawiam
Romuald
2 dni temu
Przed seniorami najpierw duża część wyrośniętych szczeniąt w wieku do 25 lat, te o kilka lat starsze też!!!!!!!!!!!
obserwator
2 dni temu
Totalna bzdura. Dodatkowe lekcje tylko dla przekraczających punkty karne. Kierowcy starsi popełniają mniej błędów, jeżdżą ostrożnie nie przekraczając prędkości dozwolonej i powodują mniej wypadków. To potwierdzają statystyki a wymyślanie powodów do poniżania starszych kierowców to domena głupców bez wyobraźni za kierownicą.
Robert I.
2 dni temu
OK. ZGADZAM SIĘ , powinni ale tylko w Australii , najlepiej na kangurach .
rfv
2 dni temu
A co z młodymi? Obecnie 80% młodych kierowców używa telefonow w czasie jazdy. I to nie rozmowa, siedzą z nosem w ekranie.
...
Następna strona