Za przyjęciem noweli głosowało 427 posłów, z kolei trzech – sprzeciwiło się tym rozwiązaniom. 18 osób wstrzymało się od głosu. Ustawa trafi teraz do Senatu.
Zmiany w prawie wpłyną na Ubera i Bolta
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada m.in.:
- weryfikację kierowców przed nawiązaniem współpracy,
- monitoring realizowanych kursów,
- wymóg zaświadczenia o niekaralności,
- sprawdzenie prawa jazdy w Centralnej Ewidencji Kierowców.
Nie będzie tak łatwe popełnienie przestępstw, które mogliśmy w ubiegłym roku zaobserwować - uzasadniał zmiany na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Janusz Cieszyński, nowy minister cyfryzacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Propozycja zmian w prawie jest wynikiem doniesień medialnych o przypadkach przemocy seksualnej, jakich dopuszczali się kierowcy realizujący przewozy dla Bolta i Ubera. Jak tłumaczył minister cyfryzacji, z ustaleń służb wynikało, że osoby dopuszczające się tych czynów, posługiwały się fałszywą tożsamością. – Czyli za kierownicą siedziała inna osoba, niż ta, na którą aplikacja była zarejestrowana – tłumaczył Janusz Cieszyński.
Firmy nie są w stanie same poradzić sobie z problemem?
W trakcie debaty w sejmowej komisji odrzucenia ustawy w całości domagał się Dobromir Sośnierz z partii Wolnościowcy. Jak przekonywał, rynek będzie w stanie sam się uregulować i państwo powinno iść raczej w drugą stronę, czyli znosić obowiązki prawne. Poseł stwierdził, że docelowo w Sejmie powinna być przeprowadzona debata o zniesieniu licencji taksówkarzy.
W świecie bez reguł, który pan proponuje, nawet pan jako mężczyzna nie może czuć się bezpieczny. Po to jest regulacja. Ten rynek nie ureguluje się sam. Jak widać, tutaj potrzebne są mądre regulacje – odpowiedziała mu posłanka niezrzeszona Hanna Gill-Piątek.
Aleksandra Gajewska z Platformy Obywatelskiej dodała, że weryfikacja przez firmy przewozowe nie wystarczy. Ich rolę w tym zakresie muszą przejmować samorządy, które ogarnirują "doraźne kontrole".
"Rzeczpospolita" przed kilkoma dniami podawała, że sama Warszawa przeznaczyła dotychczas 1,5 mln zł na takie kontrole. W 2022 r. zanotowano spadek stwierdzonych nieprawidłowości u kontrolowanych kierowców o 6,2 proc. (w 2021 r. 380 nieprawidłowości na 1065 kontroli, a w 2022 roku 460 nieprawidłowości na 1560 kontroli).
Platformy do przewozu osób chcą ogólnopolskich licencji
Free Now ma inną propozycję. Platforma przekonuje, że pożądanym rozwiązaniem jest ogólnopolski, elektroniczny rejestr licencji taksówkarskich.
W naszej opinii jest on niezbędny, aby osiągnąć odpowiednią efektywność i trwałość proponowanych zmian. Taki rejestr spowodowałby szybszą i pełniejszą wymianę informacji pomiędzy podmiotami potrzebującymi takich informacji, możliwość dostępu do zintegrowanych danych dla służb porządkowych, ale także dla platform podejmujących współpracę z danym kierowcą na etapie weryfikacji jego dokumentów – czytamy w oficjalnym stanowisku firmy, przesłanym redakcji money.pl.
Free Now postuluje też, aby kolejnym krokiem było rozszerzenie zasięgu geograficznego licencji taksówkarskich na poziom ogólnopolski.