Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Klienci płakali, a gigantom rosły przychody. Mowa o miliardach dolarów

Podziel się:

Największe sieci detaliczne na świecie poprawiły swoje wyniki finansowe po pandemii koronawirusa - wynika z raportu Deloitte. W 2022 r. każda z 250 firm wygenerowała średnio 22,6 mld dol. ze sprzedaży. Nietrudno powiązać to z drożyzną, która powstała po wybuchu wojny w Ukrainie.

Klienci płakali, a gigantom rosły przychody. Mowa o miliardach dolarów
Światowym liderem wśród sieci detalicznych pozostał amerykański Walmart (GETTY, SOPA Images)

Z raportu "Global Powers of Retailing 2023", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, wynika, że w minionym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2022 r.) przychody 250 największych detalistów na świecie wzrosły o 8,5 proc.

W raporcie przekazano, że łączne wpływy gigantów wyniosły 5,7 bln dol. W przybliżeniu oznacza to średnio 22,6 mld dol. na firmę. Detaliści z rankingu Deloitte zanotowali marżę zysku netto na poziomie 4,3 proc., zatem o 1 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Trzej najlepsi sprzedawcy utrzymali swoje pozycje. Tak jak w poprzednich latach liderem jest amerykański gigant Walmart. "Jego przychody w minionym roku obrotowym wzrosły o 2,4 proc." - podaje Deloitte. Na drugim miejscu znajduje się Amazon ze wzrostem w wysokości 12 proc., a na trzecim Costco Wholesale Corporation ze sprzedażą wyższą o 17,5 proc. niż rok wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Koniec drożyzny w sklepach?

Deloitte podało też, że w pierwszej dziesiątce najlepiej zarabiających detalistów znajdują się trzy firmy spoza USA: niemiecki Schwarz (właściciel sieci Lidl i Kaufland, miejsce 4.), chiński JD.com (miejsce 7.) oraz niemiecki Aldi Einkauf (miejsce 9.).

Co jednak ciekawe, najwięcej z 250 najlepszych sprzedawców ma swoją główną siedzibę w Europie – 90. Ich udział w przychodach Top 250 wyniósł 33,2 proc. Europejskie przedsiębiorstwa ustąpiły jedynie firmom amerykańskim, których udział wynosi aż 47,9 proc.

- W omawianym okresie rynek detaliczny uległ wyraźnej poprawie. Zmiany na korzyść wynikają z częściowego złagodzenia ograniczeń związanych z COVID-19 oraz powrotu konsumentów do konsumpcji, oraz nawyków zakupowych sprzed pandemii. Przed rynkiem jednak nowe wyzwania na horyzoncie, wynikające z rosnących cen, osłabiających się nastrojów konsumenckich, a także sytuacji geopolitycznej - komentuje Bartosz Bobczyński z Deloitte.

Zdaniem ekspertów firmy, w 2023 r. będzie można prawdopodobnie zaobserwować stabilizację lub odwrócenie się procesów gwałtownego wzrostu inflacji i cen. Do tego zelżeć mają zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw. "Jednocześnie należy spodziewać się, że wywołane wojną między Rosją a Ukrainą oraz zmianami klimatycznymi zakłócenia gospodarcze będą się utrzymywać" - wskazano.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP