Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartłomiej Chudy
|
aktualizacja

Kolej podsumowała 2024 rok. Tego w Polsce nie było od 28 lat

39
Podziel się:

W 2024 r. polska kolej przewiozła ponad 407,5 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem od 1997 roku - podał Urząd Transportu Kolejowego. Nieznacznie względem 2023 r. spadła wartość przewozów towarowych. Z szacunków PKP Intercity wynika, że spółka poprawiła swoje przychody rok do roku trzykrotnie.

Kolej podsumowała 2024 rok. Tego w Polsce nie było od 28 lat
Kolej podsumowała rok. Takiego wyniku nie było od 28 lat (East News, Mateusz Kotowicz/REPORTER)

W 2024 r. polska kolej osiągnęła imponujący wynik, przewożąc ponad 407,5 mln pasażerów. Z danych UTK opublikowanych w piątek 31 stycznia wynika, że w ubiegłym roku przewieziono o 33,1 mln osób więcej (8,8 proc.) niż w 2023 roku. W rekordowym 1997 roku było to 416,6 mln pasażerów.

Kolej w 2024 roku. Najlepszy wynik od 28 lat

Jak poinformował prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra, "wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Oznacza to, że średnio każdy obywatel Polski jechał w 2024 roku pociągiem 11 razy. "Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju" – podsumował Ignacy Góra.

Mimo sukcesów w transporcie pasażerskim, przewozy towarowe w 2024 r. nieznacznie spadły względem wcześniejszego roku - do 223,5 mln ton (o 3,5 proc.). Jak zaznacza Urząd Transportu Kolejowego, na ten rynek wpływa istotnie sytuacja geopolityczna, w tym wojna w Ukrainie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Warszawskie autobusy i rosyjski partner. Siemoniak się tłumaczy

"O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się nadal wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku" – ocenił szef UTK.

UTK przeanalizował też inne dane, np. dotyczące opóźnień pociągów. Według statystyk w III kwartale ubiegłego roku na ponad 528 tys. uruchomionych pociągów ponad 50 tys. miało na trasie opóźnienie przekraczające sześć minut. Wskaźnik punktualności wyniósł na koniec trzeciego kwartału 90 proc., przy czym należy zaznaczyć, że UTK wlicza w to pociągi przyjeżdżające na czas oraz mające do sześciu minut spóźnienia.

PKP Intercity szacuje 3 razy wyższy przychód

Na plus w rozliczeniu wychodzi za 2024 rok PKP Intercity. Szacunkowy wynik finansowy spółki będzie prawie trzy razy wyższy rok do roku i wyniesie ponad 220 mln zł przychodu - poinformowali w piątek dziennikarzy członkowie zarządu. Dodali, że wypracowane środki zostaną przeznaczone na zakup i modernizację taboru.

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski wyjaśnił, że spółka w poprzednich latach w wielu miejscach "bezsensownie" konkurowała z przewoźnikami samorządowymi i aglomeracyjnymi. Jego zdaniem przez "chory system rezerwacji" jeździły puste pociągi. Podjęcie działań w tej kwestii, jak przekazał Malinowski, było jednym z powodów pojawienia się przychodów.

Cele spółki na ten rok, jak poinformowano, to m.in podwojenie wyniku finansowego, podniesienie ratingu spółki przez agencję Fitch oraz zdobycie 880 mln zł z KPO za poniesione wydatki do końca 2024 roku. Spółka chce ponadto zwiększyć liczbę pasażerów przewiezionych rocznie do min. 83,5 mln (w 2024 r. było 78,5 mln), zwiększyć liczbę połączeń w rozkładzie 2025/2026, zwiększyć ilość miejsc w pociągach oraz poprawić punktualność.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(39)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
!!!!!!!!
5 dni temu
Stan pociągów według mnie bez zarzutu ale opóźnienia o zgrozo. Ostatnio pociąg Poznań - Warszawa 90 min.opoznienia, czym tu się chwalić. Pociąg przyjeżdżający o czasie to rzadkość.
Kerin
4 dni temu
220 mln przychodu przy ponad 400 mln przewiezionych pasażerów to po ile te bilety są ? po 50 gr ??
Sylwester K.
4 dni temu
Fajnie że Intercity się rozwija i ulepsza swoją infrastrukturę, ale szkoda że w głębokim poważaniu ma osoby niepełnosprawne które mają dzieci. Spytacie dlaczego? Dlatego że od lat kupując bilet dla osoby na wózku inwalidzkim w przedziale przystosowanym jest miejsce dla opiekuna a dziecko ma często miejsce 3 wagony dalej. I nie ważne czy ma 5 czy 9 lat. Ma siedzieć gdzie indziej albo zostać w domu. Po prostu przykre, smutne, ale prawdziwe.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
spokojnejnocy
5 dni temu
ruszyłoFAŁSZOWANIE na całego - dzisiaj WPnapisała,że Polakom żyje się dużo lepiej,niż rok temu,a np w Lidlu wołowina która kosztowała przez sporo ponad rok 35 zł/kg,od miesiąca po 45 zł/kg, a więc o 29% drożej niż rok temu
czekamy
5 dni temu
że przychody 3 x większe to ch,co z zyskiem?
Polak
5 dni temu
A kto naprawił polską kolej zniszczoną i rozkradzioną przez poprzednie rządy PO-wców ? PIS.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (39)
Adam S.
3 dni temu
Dworce tętnia tylko przeprosinami za opoznienia...a rozklad jazdy jest tylko po to aby informowac ile to opoznienie wynosi...chlam i dziadostwo, nic nie robia zeby to poprawic, skupieni na kasowaniu szmalu bo ludzie MUSZA jezdzic....
Sylwester K.
4 dni temu
Fajnie że Intercity się rozwija i ulepsza swoją infrastrukturę, ale szkoda że w głębokim poważaniu ma osoby niepełnosprawne które mają dzieci. Spytacie dlaczego? Dlatego że od lat kupując bilet dla osoby na wózku inwalidzkim w przedziale przystosowanym jest miejsce dla opiekuna a dziecko ma często miejsce 3 wagony dalej. I nie ważne czy ma 5 czy 9 lat. Ma siedzieć gdzie indziej albo zostać w domu. Po prostu przykre, smutne, ale prawdziwe.
Typowe
4 dni temu
To czas zeby sprzedac firme.
Kerin
4 dni temu
220 mln przychodu przy ponad 400 mln przewiezionych pasażerów to po ile te bilety są ? po 50 gr ??
kto
4 dni temu
Interes na ilość a nie na dochód