Wskaźniki koniunktury to bardzo ważne dane pokazujące obecne nastroje konsumentów (BWUK) i ich prognozy dotyczące sytuacji w najbliższym czasie (WWUK).
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100, gdzie wynik poniżej 0 oznacza negatywne nastroje, a powyżej tej granicy – pozytywne.
Nastroje konsumentów w górę, ale dalej dużo gorsze niż rok temu
Spośród składowych wskaźnika BWUK, który w grudniu 2022 r. wyniósł minus 41,9 pkt. najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Niższą wartości niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju.
W odniesieniu do grudnia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 14,6 pkt.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) ukształtował się na poziomie minus 30,7 pkt. Największy wzrost odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.
Grudniowy WWUK osiągnął jednak wartość o 11 pkt. niższą niż w grudniu 2021 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ogólnie nastroje polskich konsumentów w 2022 r. są bardzo złe, a eksperci w najbliższych miesiącach spodziewają się spowolnienia wzrostu gospodarczego. Wczoraj poznaliśmy jednak pakiet danych od GUS, który – w ocenie ekonomistów – zwiększa szanse na tzw. miękkie lądowanie, czyli scenariusz, że w 2023 r. pokonamy inflację, a spowolnienie będzie relatywnie łagodne.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.