Nad zmianami przepisów pracuje pięć ministerstw. Projekt nowych przepisów trafił właśnie do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.
Jedna z najważniejszych zmian dotyczy kontroli trzeźwości w pracy. Według obowiązujących przepisów, jeśli pracodawca ma podejrzenia, że pracownik jest nietrzeźwy, może wezwać policję.
Sam badanie może przeprowadzić tylko, jeśli występuje "uzasadniony interes administratora", co oznacza, że będzie potrzebował dodatkowych dowodów.
Co więcej, pracodawca nie może nie dopuścić pracownika do wykonywania czynności służbowych, nawet jeśli podejrzewa, że pił wcześniej alkohol.
Po nowelizacji pracodawca będzie mógł wykonać kontrolę trzeźwości sam, a pracownik nie będzie mógł odmówić poddania się badaniu.
Takie kontrole będzie można wykonywać również w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Pracodawca będzie mógł też wykonywać kontrole prewencyjne.