"Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i UOKiK. Liczymy, że dla Żabki zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofa reklamę" - czytamy we wpisie Ministerstwa Zdrowia, opublikowanym we wtorek na Twitterze.
Tego samego dnia biuro prasowe Żabki poinformowało money.pl, że sieć zdecydowała o wycofaniu się z oferty. "Potwierdzamy, że wspomniana oferta została wycofana. Należy również zaznaczyć, że przedstawiona oferta była zgodna z obowiązującym prawem i nie miała charakteru reklamy, a ponadto nie była kierowana do szerokiego odbiorcy" - zaznaczono.
Ministerstwo Zdrowia reaguje ws. promocji w Żabce
Resort zdrowia zareagował w ten sposób na akcję promocyjną Żabki, o której głośno zrobiło się po publikacji Jana Śpiewaka. Na załączonych do twitterowego wpisu aktywisty grafikach sieć sklepów informuje o możliwości zakupu hot doga za 1 zł przy jednoczesnym zakupie paczki papierosów. Klienci, spełniając wspomniany warunek, mogą też kupić za złotówkę kanapkę lub kawę.
Jak informuje portal nowymarketing.pl, opcja jest dostępna dla użytkowników aplikacji Żappka w osobnej zakładce o nazwie "Strefa palacza". Użytkownik widzi ją tylko wtedy, jeśli wcześniej wyrazi zgodę na otrzymywanie tego typu treści.
W poniedziałek zapytaliśmy o tę promocję Żabkę.
Wobec tej konkretnej informacji należy zaznaczyć, że przedstawiona oferta jest zgodna z obowiązującym prawem i nie ma charakteru reklamy kierowanej do szerokiego odbiorcy - podkreślono w odpowiedzi.
Żabka odpowiada: oferta dla pełnoletnich
Według poniedziałkowego komentarza biura prasowego Żabki, opisywana oferta jest kierowana wyłącznie do pełnoletnich, zdefiniowanych użytkowników i z wykorzystaniem indywidualnych interfejsów ich aplikacji mobilnych. "Wszyscy adresaci tej oferty wyrazili wcześniej zgodę na możliwość przekazywania im takich informacji, zgodnie z obowiązującym regulaminem" - wskazała sieć.
Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zakazuje reklamy tych produktów, w szczególności w telewizji, radiu, w prasie i na plakatach.