Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Chcą piętrowych pociągów na polskich torach. Gigantyczny przetarg. Są kontrowersje

43
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do interpelacji poselskiej dotyczącej warunków przetargu na zakup pociągów piętrowych dla PKP Intercity. Posłowie zwrócili uwagę na kryteria, które mogą wykluczać polskich producentów taboru. Resort odniósł się do kwestii braku osłony antykorupcyjnej CBA.

Chcą piętrowych pociągów na polskich torach. Gigantyczny przetarg. Są kontrowersje
Wizualizacja pociągów piętrowych (PKP Intercity, Mat. prasowe)

15 października 2024 roku w Dzienniku Urzędowym UE opublikowano ogłoszenie o przetargu na dostawę 42 piętrowych PKP Intercity z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów. Łączna wartość kontraktu może sięgnąć 17 miliardów złotych. Pojazdy mają obsługiwać kluczowe połączenia między największymi miastami w Polsce.

Rygorystyczne wymagania techniczne

Zgodnie z warunkami przetargu, dostawca musi wykazać się doświadczeniem w produkcji dwusystemowych zespołów trakcyjnych osiągających prędkość 200 km/h oraz pociągów piętrowych rozwijających 160 km/h. Część krytyków rozwiązania twierdzi, że kryteria te w praktyce eliminują możliwość startu w przetargu polskich przedsiębiorstw takich jak PESA, NEWAG czy FPS Cegielski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jego markę znała cała Polska. Zbankrutował "do zera". Teraz wraca. Wojciech Morawski w Biznes Klasie

Minister Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację zaznaczył, że nie ma uprawnień do ingerencji w specyfikację zamówienia przygotowaną przez PKP Intercity. Spółka, jako podmiot prawa handlowego, samodzielnie określa swoje potrzeby taborowe i kryteria wyboru dostawcy. Ministerstwo podkreśliło, że wymagania techniczne wynikają z realnych potrzeb przewoźnika, a nie z chęci wykluczenia krajowych producentów.

W odpowiedzi na interpelację nie wyjaśniono, czy przed ogłoszeniem przetargu przeprowadzono szczegółową analizę rynku. Parlamentarzyści pytali, czy zbadano możliwości polskich producentów i ich potencjał do spełnienia wymagań technicznych. Resort nie odniósł się również do kwestii braku osłony antykorupcyjnej CBA na etapie przygotowania postępowania.

Opozycja pyta o polskie firmy

Parlamentarzyści w swojej interpelacji zwracają uwagę na specyfikę polskiego rynku producentów taboru kolejowego. Poseł Michał Moskal wraz z grupą posłów pisze w interpelacji nr 5823, że "w wymogach przetargowych do zakupu 72 sztuk piętrowych pociągów osiągających prędkość 200 km/h wpisano jako warunek konieczny zrealizowanie zamówienia na nie mniej niż 5 dwusystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h".

Co istotne, żaden z polskich wiodących producentów taboru kolejowego nie spełnia powyższych wymogów. Jak wskazują posłowie w interpelacji, najbliższa byłaby temu PESA, która produkuje dla czeskiego RegioJet elektryczne zespoły trakcyjne mogące się rozpędzić do prędkości 200 km/h, ale pierwsze dostawy przewidywane są na grudzień 2026 roku.

Autorzy interpelacji przytaczają wypowiedź wiceprezesa CPK Piotra Rachwalskiego, który na swoim profilu społecznościowym pisze że "specyfikacja zamówienia przygotowana przez PKP Intercity wyklucza z zamówienia takie firmy, jak PESA czy NEWAG".

W kwestii finansowania inwestycji, 55 proc. środków ma pochodzić z zasobów własnych PKP Intercity, natomiast pozostałe 45 proc. zostanie pozyskane ze źródeł zewnętrznych, w tym z kredytów lub funduszy Unii Europejskiej. Zamówienie obejmuje nie tylko dostawę taboru, ale również świadczenie usług utrzymaniowych.

Nowe składy mają zostać skierowane do obsługi tras łączących największe miasta Polski, w tym Warszawę z Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w systemy bezpieczeństwa zgodne z europejskimi standardami, w tym ERTMS i ETCS poziomu 2.

Wielki przetarg PKP Intercity. Oni mogą wygrać

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 42 piętrowych pociągów elektrycznych, z możliwością zamówienia dodatkowych 30. Wartość zamówienia wynosi prawie 10 mld zł brutto. Do postępowania zgłosiły się trzy firmy: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.

Wstępny harmonogram przewiduje badanie wniosków w styczniu 2025 r., dialog konkurencyjny w lutym i marcu, a rozstrzygnięcie przetargu we wrześniu 2025 r. PKP Intercity wcześniej planowało zakup 38 pociągów typu push-pull, ale unieważniło dwa przetargi z powodu przekroczenia budżetu.

Nowe piętrowe zespoły trakcyjne mają mniejsze zużycie energii i będą pierwszymi tego typu pojazdami w taborze PKP Intercity. Spółka planuje zwiększyć liczbę pasażerów do 90 mln rocznie do 2030 r., inwestując 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(43)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
eeetam
3 tyg. temu
to oczywiste że niemiecki gubernator nie dopuści do przetargu polskich firm
Prezydent2025
3 tyg. temu
Galicyjskość czyli interesowna usłużność obecnej Władzy wobec wszystkiego co niepolskie jest w przypadku tego przetargu ewidentna. Poza tym po co piętrowe ? To kojarzy się z transportem lokalnym.
Antoni P.
3 tyg. temu
Ważne że Niemieckie firmy są.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
job
3 tyg. temu
Ich zasada to wszystko byle nie polskie. ratują niemieckie firmy. polskie do wykupu.
656a
3 tyg. temu
Skoro rządzi niemiec, to takie są tego skutki.
567567
3 tyg. temu
kazdy wie ze maja wygrac niemieckie pociagi
NAJNOWSZE KOMENTARZE (43)
Grzegorz Gdan...
7 dni temu
Dlaczego nie można tak napisać Specyfikacji Istotnych Warunkó Zamówienia, aby to POLSKIE firmy staneły do przetargu ? Po co nam Niemcy ?
POL
2 tyg. temu
"fur Deutschland" - to są prawdziwe konkrety Tfuska - i nie 100 a jeden konkretny KONKRET...
Marcin R.
2 tyg. temu
Były pendolino , teraz siemens, 0 dbałości o polski przemysł i firmy. Ledwie co odbudowano trochę przemysł, kolesie z KO zaorają wszystko.
Gdzie PESA ?
2 tyg. temu
Nawrocki niech jedzie pod siedzibe PKP i naglosni temat.Juz nas Niemiec chce okrasc... Skandal
Polak patriot...
2 tyg. temu
Z jednej strony powinne być produkowane w Polsce ale z drugiej zobaczcie jak życiem ludzkim manipulował Newag ! Sztucznie unieruchamiając pociągi …. Cały zarząd powinien siedzieć ale ponieważ spółka jest Wiadomo kogo to sprawy nie ma . I teraz jak zaufać polskiej firmie która Kant ma w genach
...
Następna strona