Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Kontrowersje ws. rozbudowy kluczowej autostrady. "To są drastyczne różnice"

107
Podziel się:

Przedstawiciele Komitetu Społecznego A4 Tylko w Nowym Śladzie i wicewojewoda dolnośląski Piotr Kozdrowicki zapowiedzieli, że złożą wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę procesu rekomendacji rozbudowy autostrady A4 na Dolnym Śląsku w tzw. starym śladzie. Za taką inwestycją opowiedziała się GDDKiA.

Kontrowersje ws. rozbudowy kluczowej autostrady. "To są drastyczne różnice"
Podwrocławski odcinek A4 w okolicach węzła Kostomłoty (GDDKiA, Michał Soroko)

Obecnie duża część dolnośląskiego odcinka autostrady A4 przebiega śladem trasy wybudowanej jeszcze przed II wojną światową. Mimo wymiany nawierzchni, na większym odcinku między Wrocławiem a Zgorzelcem nie ma pasa awaryjnego. W listopadzie 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendowała rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem w istniejącym śladzie trasy.

Taki wariant zakłada, że obecną dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Droga będzie więc szersza, ale będzie przebiegać w terenie dokładnie tak samo, jak obecnie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W co inwestuje Sebastian Kulczyk? Szczera rozmowa z prezesem KI Dawidem Jakubowiczem w Biznes Klasie

Tymczasem wcześniej były brane pod uwagę także inne warianty, m.in. budowy autostrady w nowym śladzie. W takim scenariuszu dotychczasowa droga pozostałaby w takiej formie, jak dziś, a budowa nowej autostrady wymagałaby wyburzeń domów. Plany - w każdym wariancie - spotkały się z protestami mieszkańców.

Sprawa nadal budzi duże emocje. W środę na konferencji prasowej we Wrocławiu członkowie Komitetu Społecznego A4 Tylko w Nowym Śladzie i wicewojewoda dolnośląski Piotr Kozdrowicki zapowiedzieli, że złożą wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę procesu rekomendacji rozbudowy autostrady A4 w starym śladzie.

- Mamy istotne wątpliwości co do danych gromadzonych i przedstawianych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - mówił Kozdrowicki. - Na tyle istotne, że wręcz stawiamy tezę, że dane były celowo manipulowane z tego powodu, żeby usprawiedliwić wariant przebudowy autostrady A4 w starym śladzie, natomiast odrzucić z góry jako nieopłacalny i nieadekwatny wariant budowy nowej trasy, który uważamy za najlepsze rozwiązanie dla Dolnego Śląska - stwierdził.

"Drastyczne różnice"

Z kolei Bogdan Michajluk, przedstawiciel protestujących mieszkańców, mówił o niezrozumiałych różnicach w danych przedstawionych na posiedzeniu zespołu opiniowania inwestycji i posiedzeniu komisji opiniowania inwestycji. Jak tłumaczył, w tym okresie nie wykonywano żadnych badań, zatem dane te nie powinny się różnić.

- To są drastyczne różnice, a nie powinno ich być. Natężenie ruchu w jednej tabeli mamy 50 tys. pojazdów, a w drugiej 92 tys. pojazdów. Jeżeli nie robiono od marca do września żadnych badań, to skąd ta zmiana? To nie jest pomyłka ani czeski błąd - przekonywał Michajluk.

I ocenił, że zarówno wariant rozbudowy w starym śladzie, jak i te w nowym doprowadzałyby do przeniesienia ruchu tranzytowego na okoliczne drogi obok autostrady.

- Jesteśmy przekonani, że trzeba opracować jeszcze jeden wariant w nowym śladzie, który spełni rosnące potrzeby transportowe i oczekiwania społeczne. Przecież starej autostrady my się nie pozbędziemy, ale chcemy, by tranzyt znalazł się na innej, nowej autostradzie - dodał.

"Rozbudowa istniejącej autostrady nie wygląda racjonalnie"

Pochodzący z Dolnego Śląska wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz już wcześniej wypowiedział się za takim rozwiązaniem w rozmowie z Radiem Wrocław. - Powiem tak: będzie rewizja, jeżeli chodzi o kwestię wyboru przebiegu korytarza A4, czy po starym śladzie, czy po nowym śladzie. Na dzisiaj, po takich wstępnych analizach, wydaje się, że rozbudowa istniejącej autostrady nie wygląda racjonalnie, ekonomicznie i rozwojowo - mówił Gancarz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(107)
WYRÓŻNIONE
normalny
9 miesięcy temu
Czy ktoś tu nie cwaniakuje ? Rozbudowa choćby do 4 pasów w jeną stronę będzie wielokrotnie tańsza od budowy w nowym śladzie . Bez awantur o wysiedlenia , zakup gruntu etc .A może o to właśnie chodzi ?
Równoległa
9 miesięcy temu
Zapytajcie się kierowców co potrzebują. Urzędnik żyje w innym nierealnym świecie.
mareczek
9 miesięcy temu
W połowie lat 90 ,mimo sprzeciwu burmistrzów gmin zainteresowanych urzędasy z Wrocławia uparły się , by tylko dwa pasy -- zamiast 3 plus pas awaryjny -- bo nie ma ruchu, bo tylko 8tys. samochodów / dziś - kilkadziesiąt tys. / .Tak kończy się upór i gupota urzędasów.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (107)
Obiektywny
5 miesięcy temu
Oczywistym jest, że mafia Pi$$$ miała duży interes blokując A4 w nowym śladzie i zatwierdzając na koniec swojej kadencji stary ślad, który jest katastrofalny dla Wrocławia i kierowców. Przez 8 lat WSZYSTKIE decyzje podporządkowane były ich interesom politycznym - wybierano takie opcje, które były dla nich korzystne politycznie albo finansowo (znajomi królika). To jest sprawa dla prokuratury, bo nawet laik widzi irracjonalność takiego wyboru.
Polak Prawdzi...
9 miesięcy temu
Kozdrowicki i Michajluk - ile wzieliście $€ od Ruskich za utrudnianie rozbudowy A4???? Pytam serio.
Lubbek
9 miesięcy temu
A-4 tylko po nowym śladzie. Zrezygnować z planowanej S-5 do Bolkowa i szybkiej trasy Lubin-Wroclaw dla tłustych kotów z KGHM i już mamy połowę drogi nowej np. Zgorzelec- Kędzierzyn w pobliżu Lwówka, Lubania, Jeleniej, Wałbrzycha, Ząbkowic, Nysy itd, to by ożywiło te miasta Komuś zależy na idiotycznej przebudowie po starym śladzie, będzie czas to trzeba się temu przyjrzeć bliżej. Brawo nowa władza!!!
Jaś
9 miesięcy temu
No dobra, budowa nowej autostrady załóżmy będzie niewiele droższa, ale trzeba będzie utrzymywać 2 autostrady. A koszt użytkowania będzie prawie x2
K.Wr.
9 miesięcy temu
Zapraszam do gminy Kąty Wrocławskie , gdzie duża część autostrady A4 przebiega przez tą gminę . Proszę również zapoznać się z opiniami mieszkańców i głosowaniem wstępnym za różnymi opcjami jej rozbudowy . Zawsze szuka się sensacji , a nie bierze pod uwagę opinii mieszkańców.
...
Następna strona