Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma pomóc odkorkować stolicę. I nie tylko. Droga, jak twierdzi GDDKiA, poprawi połączenie Warszawy z aglomeracją bydgosko-toruńską, trójmiejską, krakowską, łódzką, wrocławską, lubelską, portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu, a także północną, południową i południowo-wschodnią częścią kraju.
I to nie koniec. "Połączenie z autostradą A2 usprawni dojazd do zachodniej i wschodniej granicy Polski oraz komunikację wewnątrz miasta, przejmując ciężki ruch tranzytowy" - zapewnia warszawski oddział GDDKiA odpowiedzialny za tę inwestycję.
Czy efekty będą odpowiadały założeniom, szybko się jednak nie dowiemy. Pierwsze dwa odcinki OAW realnie drogowcy otworzą najszybciej pod koniec dekady. Ale od 6 lipca można powiedzieć, że prace przygotowawcze do budowy ruszyły.
Dwie umowy na przygotowanie OAW
GDDKiA w środę podpisała umowy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków OAW, które połączą drogę ekspresową S10 w okolicy Naruszewa pod Płońskiem z trasą S7 na południe od Warszawy.
O oba kontrakty toczyła się ostra rywalizacja. W przetargach wpłynęło osiem i dziewięć ofert. Studium dla drogi S50 od S10 do drogi krajowej nr 92 (pierwszy odcinek) wykona firma Transprojekt Warszawa za ok. 8,5 mln zł. Natomiast trasę S50 i A50 od DK92 do S7 (drugi odcinek) przygotuje za ok. 12,5 mln zł Trakt Katowice.
Z dniem podpisania umowy wykonawcom GDDKiA zaczęła odliczać czas do zakończenia prac. Zgodnie z zapisami kontraktu firmy powinny się wyrobić w 44 miesiącach. Oznacza to, że prace powinny sfinalizować najpóźniej w pierwszym kwartale 2026 r.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: dwie jezdnie po trzy pasy
Na tym przygotowania do budowy się jednak nie zakończą. Po przygotowaniu STEŚ, czyli m.in. wariantów przebiegu OAW, GDDKiA będzie musiała jeszcze znaleźć wykonawców projektu nowej drogi. I samej budowy.
Na początku 2021 roku GDDKiA informowała, że łącznie najkorzystniejszy korytarz całej planowanej inwestycji (S10, S50 i A50) ma długość 363 km. Zaplanowano w sumie ok. 33 węzły, a szacunkowy koszt realizacji przekroczy 23 mld zł.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej będzie miała po dwie jezdnie i po trzy pasy w obu kierunkach.