Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Krok w kierunku budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce

67
Podziel się:

Jeśli plany rządu się ziszczą, najpóźniej w 2028 r. otwarta zostanie pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Połączy on Łódź z Warszawą. Eksperci nie pozostawiają złudzeń, że ten termin jest nierealny do dotrzymania. Spółka CPK nie składa jednak broni. Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął poszukiwania projektanta dla kluczowej linii KDP.

Krok w kierunku budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce
Pociągi w pierwszym etapie eksploatacji linii KDP Łódź-Warszawa mają rozwijać prędkość do 250 km/h (Getty Images)

Spółka CPK ma za zadanie nie tylko zbudować superlotnisko w gminie Baranów, ale też zadbać o to, by Port Lotniczy Solidarność był jak najlepiej skomunikowany. W tym celu powstać ma prawie 2 tys. nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości.

Na etapie "zero", przed planowanym otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego, uruchomiona ma być pierwsza trasa w Polsce, czyli między Łodzią a Warszawą. Rząd zakłada, że pierwszą łopatę na budowie uda się wbić w przyszłym roku. Tak, by pociągi pojechały linią najpóźniej w 2028 r., choć mnożą się głosy ekspertów, którzy twierdzą, że ten termin jest nierealny do dotrzymania.

Niemniej - w kontekście trasy KDP Łódź-Warszawa w ostatnim czasie spółka CPK postawiła kolejne kroki w kierunku budowy linii, której inwestorski wariant przebiegu (musi być jeszcze zatwierdzony) zaprezentowano przed wakacjami.

CPK szuka projektanta pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce

Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, przekazał we wtorek (9 sierpnia), że rozpoczęło się postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka KDP Łódź-Warszawa, bez samego węzła Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Przypomnijmy, że CPK ostatnio podpisało umowę ramową na projektowanie inwestycji kolejowych. Opiewa ona na 7 mld zł netto. W ramach umowy spółka może szybciej i sprawniej zlecać wykonanie dokumentacji projektowych. O konkretne zamówienia może ubiegać się 11 wykonawców, z którymi podpisano wspomnianą umowę.

Postępowanie dotyczące ok. 140-kilometrowego odcinka między Łodzią a Warszawą to pierwsze z zamówień ogłoszonych w ramach umowy wartej miliardy złotych. Zakres prac, oprócz dokumentacji projektowej, obejmuje uzyskanie decyzji administracyjnych, m.in. pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości.

Zasady wypłacania rekompensat za wywłaszczenie pod budowę CPK i KDP

W kontekście wywłaszczeń pod budowę CPK lub Kolei Dużych Prędkości dodajmy, że trwają prace nad ustaleniem zasad wypłacania rekompensat. W zasadzie ich wysokości.

- Od 120 do 140 proc. wartości nieruchomości wywłaszczanych pod inwestycje celu publicznego otrzymają ich właściciele, jeśli parlament przyjmie przepisy zawarte w dwóch procedowanych ustawach - przekazał pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. - Do wartości nieruchomości dodawany będzie bonus pieniężny jako zryczałtowany ekwiwalent kosztów przeprowadzki czy czynności prawnych - dodał.

Mieszkańcy terenów, przez które przebiegać mają linie KDP, w rozmowach z money.pl postawili postulat, by podczas ustalania wysokości rekompensat brana była pod uwagę nie wartość nieruchomości, ale wartość ich odtworzenia. To rozwiązanie

- Oparcie się na czystej wartości odtworzeniowej byłoby niesprawiedliwe, bo ktoś, kto ma nowy dom, dostałby tyle, ile on jest wart, natomiast ktoś, kto ma zdekapitalizowany dom z lat 50., 60. dostanie wielokrotnie więcej niż ten dom jest wart - powiedział Horała na antenie TVP Info.

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(67)
WYRÓŻNIONE
balbinaaaa
2 lata temu
Coś tam gdzieś przekopali za miliardy i się okazuje że to prowadzi do niczego. Nie ma portu a głębokość do 1,5 mera i nic tam nie popłynie chyba że żaglówka. No to teraz pociągi pojadą na pole do Kowalskiego aby krowy doić. Trzeba wierzyć ? Co? Ja im nie wierzę. Marnotrawne syny. Dojarze jedne .... ooo .. mają pociąg do dojenia suwerena.
echo
2 lata temu
a kiedy popłynę nowym promem i pojadę elektrycznym autkiem ?
DIRTY HARRY
2 lata temu
Dadzą radę. To typowe dl KOMUNISTÓW. Za komuny było to samo. Oddawali drogi na 22 lipca, a 23 już zrywali asfalt i robili remont. Kaczyński i koledzy to wiedzą.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (67)
megalomani
2 lata temu
Otworzą linie i będzie bezużyteczna, bo nie będzie pociągów!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jaro
2 lata temu
Dziwne łódź może połączyć się z Warszawą koleją dużych prędkości a Lublin że względu na małą odległość to już nie a przecież z Łodzi bliżej do stolicy niż z Lublina
Rys
2 lata temu
Każda dotychczas rozpoczęta przez PIS inwestycja została ukończona lub jest na ukończeniu. To nie są czasy rządów opozycji gdzie wszystko kończyło się na mniejszych lub większych przekrętach a wykonawców pozbawiano zarobionych pieniędzy.
sdv
2 lata temu
Państwowe instytucje i spółki dają możliwości wypływu kasy – Za pieniądze tych spółek załatwia się polityczne interesy rządzących. ciepłe posadki i wysokie zarobki dla rodziny i kolesi, odprawy, nagrody, ustawiane przetargi, sponsorowanie, fundacje, dotacje itp. Poza tym marnotrawstwo i rozrzutność...Dlatego takie spółki są wysoce ryzykowne i mało dochodowe. Słyszeliście o ksiazce pt. Jak stworzyc system transakcyjny do inwetsowania na gieldzie? Opisany w niej system uchronił nieraz przed spadkami
XxX
2 lata temu
CPK nigdy nie powstanie a miliardy lecą.
...
Następna strona