Spółka CPK ma za zadanie nie tylko zbudować superlotnisko w gminie Baranów, ale też zadbać o to, by Port Lotniczy Solidarność był jak najlepiej skomunikowany. W tym celu powstać ma prawie 2 tys. nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości.
Na etapie "zero", przed planowanym otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego, uruchomiona ma być pierwsza trasa w Polsce, czyli między Łodzią a Warszawą. Rząd zakłada, że pierwszą łopatę na budowie uda się wbić w przyszłym roku. Tak, by pociągi pojechały linią najpóźniej w 2028 r., choć mnożą się głosy ekspertów, którzy twierdzą, że ten termin jest nierealny do dotrzymania.
Niemniej - w kontekście trasy KDP Łódź-Warszawa w ostatnim czasie spółka CPK postawiła kolejne kroki w kierunku budowy linii, której inwestorski wariant przebiegu (musi być jeszcze zatwierdzony) zaprezentowano przed wakacjami.
CPK szuka projektanta pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce
Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, przekazał we wtorek (9 sierpnia), że rozpoczęło się postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka KDP Łódź-Warszawa, bez samego węzła Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przypomnijmy, że CPK ostatnio podpisało umowę ramową na projektowanie inwestycji kolejowych. Opiewa ona na 7 mld zł netto. W ramach umowy spółka może szybciej i sprawniej zlecać wykonanie dokumentacji projektowych. O konkretne zamówienia może ubiegać się 11 wykonawców, z którymi podpisano wspomnianą umowę.
Postępowanie dotyczące ok. 140-kilometrowego odcinka między Łodzią a Warszawą to pierwsze z zamówień ogłoszonych w ramach umowy wartej miliardy złotych. Zakres prac, oprócz dokumentacji projektowej, obejmuje uzyskanie decyzji administracyjnych, m.in. pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości.
Zasady wypłacania rekompensat za wywłaszczenie pod budowę CPK i KDP
W kontekście wywłaszczeń pod budowę CPK lub Kolei Dużych Prędkości dodajmy, że trwają prace nad ustaleniem zasad wypłacania rekompensat. W zasadzie ich wysokości.
- Od 120 do 140 proc. wartości nieruchomości wywłaszczanych pod inwestycje celu publicznego otrzymają ich właściciele, jeśli parlament przyjmie przepisy zawarte w dwóch procedowanych ustawach - przekazał pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. - Do wartości nieruchomości dodawany będzie bonus pieniężny jako zryczałtowany ekwiwalent kosztów przeprowadzki czy czynności prawnych - dodał.
Mieszkańcy terenów, przez które przebiegać mają linie KDP, w rozmowach z money.pl postawili postulat, by podczas ustalania wysokości rekompensat brana była pod uwagę nie wartość nieruchomości, ale wartość ich odtworzenia. To rozwiązanie
- Oparcie się na czystej wartości odtworzeniowej byłoby niesprawiedliwe, bo ktoś, kto ma nowy dom, dostałby tyle, ile on jest wart, natomiast ktoś, kto ma zdekapitalizowany dom z lat 50., 60. dostanie wielokrotnie więcej niż ten dom jest wart - powiedział Horała na antenie TVP Info.