Zostało coraz mniej czasu na wypracowanie porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego z Warszawy. Przypomnijmy, że 180 z 208 osób nie przyjęło wypowiedzeń zmieniających, wprowadzających nowy regulamin wynagradzania w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. To oznacza, że z końcem kwietnia odejdą z pracy. Na stanowisku pozostanie zaledwie co szósty.
W piątek Eurocontrol poinformowała, że w razie braku porozumienia, od 1 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego będzie musiał wprowadzić program ograniczenia ruchu lotniczego w Polsce. Ma to dotknąć przede wszystkim Lotniska Chopina i podwarszawskiego Modlina. Warszawscy kontrolerzy zajmują się startami i lądowaniami z obu lotnisk, ale także kontrolują przestrzeń powietrzną nad całą Polską.
Gdy ich zabraknie, Polska nie będzie w stanie obsłużyć całego ruchu lotniczego, zarówno do i z polskich lotnisk, jak również tzw. tranzytu, czyli samolotów, które przelatują nad Polską.
Skrócą godziny pracy na Lotnisku Chopina
Eurocontrol wylicza, że od 1 maja zmniejszona liczba kontrolerów pozwoli bezpiecznie obsłużyć około 170 lotów na obu warszawskich lotniskach. To trzykrotnie mniej niż wynosi zapotrzebowanie w maju w obu tych portach.
- Ustaliliśmy, że godziny operacji z Lotniska Chopina będą między godz. 9.30 a 17. Ostatni samolot, który będzie przylatywał, aby móc odlecieć, będzie musiał wylądować na godzinę i 15 minut przed tą godziną, gdy mówimy o samolotach innych linii lotniczych, takich jak Air France i Lufthansa - powiedział Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podczas sejmowej podkomisji.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Prezes ULC dodał, że w poniedziałek odbywają się rozmowy, które mają potwierdzić, że agencje żeglugi powietrznej z państw ościennych będą w stanie przejąć część ruchu tranzytowego nad Polską. Chodzi o kontrolerów z Niemiec i Czech.
Eurocontrol zakłada, że to powinno się udać. Natomiast chcemy mieć 100-proc. pewność, że żaden z lotów przelatujących nad Polską nie zostanie skasowany. Zakładamy skasowanie około 300 lotów z Warszawy. Dziś do końca dnia ma być rozporządzenie rządowe, które określi wspólnie z ULC, które kierunki będą mogły się odbywać w ramach tej ograniczonej puli. Na to czeka dużo pasażerów, by wiedzieć, czy ich wyloty od 1 maja są czy nie są zagrożone - dodał Samson.
Spór w PAŻP. Porozumienie z kontrolerami zagrożone?
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego i PAŻP pracują nad treścią porozumienia, na mocy którego warszawscy kontrolerzy mogliby pozostać na stanowiskach. Uzgodniono już zapisy dotyczące kwestii bezpieczeństwa. Zdaniem kontrolerów ruchu lotniczego to właśnie one są kluczowe dla dalszego prawidłowego funkcjonowania PAŻP.
Obecnie negocjowane są ustalenia dotyczące regulaminu wynagradzania w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Z tego powodu na poniedziałkowym posiedzeniu podkomisji wywiązała się ostra wymiana zdań z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Kontrolerzy zarzucili mu manipulację danymi i zagrozili, że nie usiądą do dalszych rozmów.