Z opublikowanego we wtorek w Rządowym Centrum Legislacji projektu ustawy o usuwaniu skutków powodzi wynika, że planowane są zmiany w ustawie o wsparciu kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.
Zakończenie programu "Laptop dla ucznia"
Projektowana nowelizacja wskazuje na "konieczność umożliwienia przekazywania laptopów zwróconych przez organy prowadzące szkoły ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji oraz innych laptopów zakupionych i nieprzekazanych uczniom, do szkół podstawowych i ponadpodstawowych, za pośrednictwem organów prowadzących te szkoły, lub do publicznych poradni psychologiczno–pedagogicznych (...) mając na uwadze stan klęski żywiołowej".
Projektodawca podkreślił, że program "Laptop dla ucznia" zostanie zastąpiony programem "Cyfrowy uczeń". "Uchyla się przepisy dotyczące przekazywania co roku uczniom rozpoczynającym klasę IV szkoły podstawowej laptopów" - zaznaczył. Zwrócił jednak uwagę, że finansowanie nowego programu nie jest ujęte w nowelizowanej ustawie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W uzasadnieniu projektu zwrócono uwagę, że "Laptop dla ucznia" miał być finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), a później ze środków budżetu państwa. Komisja Europejska (KE) zgłosiła jednak zastrzeżenia do realizacji tego działania i nie wyraziła zgody na finansowanie. W budżecie państwa natomiast nie zabezpieczono środków na realizację tego programu w kolejnych latach.
"Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą minister właściwy do spraw informatyzacji co roku dokonuje zakupu centralnego laptopów dla kolejnego rocznika uczniów rozpoczynających klasę IV szkoły podstawowej. Zważywszy na brak środków na realizację tego działania, minister (...) nie może ogłosić postępowania na zakup laptopów, a tym samym nie zostanie spełniony wymóg dostarczenia laptopów uczniom w roku szkolnym 2024/2025" - wyjaśnili autorzy projektu.
Program "Cyfrowy uczeń" ma być częścią planu naprawczego, o którym resort edukacji rozmawiał z KE. Jak podano, założenia merytoryczne programu będą przygotowane przez MEN tak, "aby realnie i skutecznie rozwijać umiejętności cyfrowe uczniów oraz aby nowy program spełniał oczekiwania KE".
Organy prowadzące szkoły przekazały do Ministerstwa Cyfryzacji około 19 tys. laptopów w ramach nadwyżki wynikającej m.in. z migracji uczniów. Podano, że pozostałe z nadwyżki laptopy mogą być przekazane organom prowadzącym publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe oraz publicznym poradniom psychologiczno-pedagogicznym (PPP).
Wyjaśniono, że chodzi o to, by laptopy z nadwyżki mogły trafić do organów prowadzących szkoły i być wykorzystywane także przez uczniów innych klas, wspierając ich kompetencje cyfrowe.
Wsparcie dla poradni psychologiczno-pedagogicznych
W uzasadnieniu zaznaczono, że w PPP duża część realizowanych zadań odbywa się z wykorzystaniem komputerów. "PPP są jednak niewystarczająco wyposażone w tym zakresie - zdarzają się sytuacje, w których kilku pracowników PPP korzysta z tego samego komputera" - podano.
W Ocenie Skutków Regulacji podkreślono, że rok szkolny 2023/2024 to pierwszy rok obowiązywania ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Podano, że uczniowie rozpoczynający naukę w klasach IV szkoły podstawowej otrzymali laptopy w oparciu o jej przepisy. Zakupiono 394346 laptopów dla uczniów.