"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Wojciech Morawski, założyciel marki Atlantic. Symbol polskiego rynku odzieżowego lat 90. kilka lat temu zaliczył bolesny upadek, a dziś próbuje ponownie zaistnieć.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Nie tylko firma była bankrutem, ale ja osobiście też byłem bankrutem"
Wojciech Morawski po raz pierwszy tak szczerze postanowił opowiedzieć o potężnych turbulencjach biznesowych. - Zgoliło mnie do zera. Nie tylko firma była bankrutem, ale sam też byłem bankrutem. Tak naprawdę, można powiedzieć, że gdyby nie determinacja moja oraz jakby trochę szczęścia, to pewnie nie rozmawialibyśmy dzisiaj tutaj w samochodzie, tylko pewnie bym tam gdzieś sobie na boczku dogorywał - mówi Morawski. Jak sam przyznał, lekcja z tego doświadczenia jest jednak: "nigdy nie poręczaj kredytów biznesowych prywatnym majątkiem".
W 2015 roku sąd zdecydował o likwidacji firmy Atlantic. Do upadku doprowadził ciąg fatalnych zdarzeń. - W 2007 roku podjąłem decyzję o intensywnym wejściu na rynek ukraiński i rosyjski z własnymi spółkami, z własną dystrybucją. Nie przewidziałem, że siedem lat później będzie wojna między tymi dwoma krajami i oba rynki się posypią. Decyzja sądu o upadłości likwidacyjnej spółki Atlantic bez dania jej żadnej szansy na restrukturyzację była skandalicznym błędem - twierdzi Morawski.
2014 rok. Rosyjska napaść na Ukrainę i problemy polskiej spółki
Firmę na skraj niewypłacalności doprowadziły potężne osłabienie hrywny, rubla, utrata sklepów na Krymie, w Donbasie i ostatecznie brak zgody polskiego sądu na układ z wierzycielami.
- Przed wojną kurs hrywny do dolara wynosił 8. W połowie 2014 roku wynosił już 23. To tak, jakby dziś dolar kosztował 4 zł złote, a nagle zaczął kosztować 10 zł. Na rynku rosyjskim było jeszcze gorzej - rubel z 30 doszedł na koniec roku do prawie 90 dol. Kupujesz towar w dolarach, sprzedajesz w lokalnej walucie i tracisz. Nie możesz podnieść cen, bo klienci nie mają pieniędzy. Rynek tego nie akceptuje. Wpadliśmy w taką sytuację, że zaczęło brakować pieniędzy na towar - dodaje.
Był królem życia. "Bardzo niebezpieczny moment w życiu"
W latach 90. od zera i łóżka polowego na Stadionie Dziesięciolecia, w zaledwie kilka lat firma doszła do 140 milionów złotych rocznego obrotu, stając się jednym z liderów polskiego rynku odzieżowego.
- Wtedy, można powiedzieć, trochę poczułem się jak król życia. Ale to jest bardzo niebezpieczny moment w życiu. Jak czujesz, że odniosłeś jakiś sukces, że jesteś królem życia, to wszyscy ci mówią: "dzień dobry panie prezesie, ale pan jest świetny panie prezesie, ale sukces". Tymczasem wokół ciebie nie ma nikogo, kto jest odważny, by ci powiedzieć, że coś robisz źle, albo nie umiesz ich słuchać. Wtedy tracisz czujność. Muszę powiedzieć, że to na pewno odegrało jakąś rolę w późniejszych losy firmy - opowiada Morawski.
Próba odrodzenia marki po upadłości
Po kilku latach Morawski z grupą menedżerów z dawnej firmy odkupił od syndyka prawa do marki Atlantic. - Wszystkie prawa do marki Atlantic i marek pobocznych to jakieś 750 tysięcy złotych brutto. A marka jeszcze przed upadłością była wyceniana na 14 milionów złotych, a przed wybuchem wojny na 30 milionów - wspomina nasz rozmówca.
Nowa strategia opiera się na mniejszych kosztach operacyjnych i elastycznym podejściu do biznesu. Skoncentrowano się na sprzedaży internetowej, która pozwalała na szybszy obrót towarem i lepszą kontrolę nad kosztami. - Lekka firma, duża marka - to nasza filozofia. Zmniejszenie kosztów operacyjnych pozwala nam przetrwać nawet trudne momenty jak pandemia COVID-19 - uważa Morawski.
Atlantic stopniowo odbudowuje swoją pozycję. Choć przychody są znacznie mniejsze niż w czasach świetności, oscylując w okolicy 20 mln zł, to firma zyskała stabilność.
Biznesowa nauczka na przyszłość
Wojciech Morawski podkreśla, że sukces może być zwodniczy, a utrata czujności to najprostsza droga do kryzysu. Kluczowe lekcje z tej historii według niego to:
- Dywersyfikacja rynków – uzależnienie od jednego regionu może być zgubne.
- Unikanie ryzyka osobistego – majątek prywatny i firmowy powinny być zawsze rozdzielone.
- Elastyczność kosztów – minimalizacja stałych zobowiązań to fundament bezpieczeństwa finansowego.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Tadeuszem Chmielewskim, szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics;
- Paweł Kisiel, prezesem Grupy Atlas;
- Tomasz Jagiełło, prezesem Heliosa;
- Przemek Żebrowski, współzałożyciel K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24.