Donald Tusk zakończył spekulacje na temat przyszłości CPK. Przekazał, że inwestycja między Łodzią a Warszawą zostanie zrealizowana. - Lotnisko w Baranowie powstanie. Ten projekt będzie swoistym trójskokiem w nowoczesność - zapewnił w minioną środę premier. Jednocześnie dodał, że rząd zadba o lotniska regionalne. Zapowiedział też rozbudowę Modlina oraz pilne prace na Lotnisku Chopina.
- Polska stanie się jednym wielkim megalopolis, zobaczymy to za kilka lat. W ten projekt będą włączone wszystkie duże miasta w Polsce. Sieć kolejowa, którą proponujemy, jesteśmy w fazie przygotowań i finansowania, to będą koleje, które łączą największe miasta ze stolicą i między sobą. Gęsta sieć będzie obsługiwała realne potoki pasażerów, a nie ideologiczne wymysły. Początkiem tego projektu będzie "igrek", czyli Kolej Dużych Prędkości, łącząca Warszawę i Łodź z rozwidleniem na Warszawę i Wrocław - oświadczał Tusk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Balcerowicz mówi o obalaniu mitów
Do zapowiedzi szefa rządu odniósł się prof. Leszek Balcerowicz podczas debaty zorganizowanej przez Fundację Forum Obywatelskiego Rozwoju. Jego słowa przytacza "Gazeta Wyborcza".
- Usłyszałem rozmaite slogany, że Polska ma się stać megalopolis i w związku z tym trzeba budować nowe lotnisko państwowe. Hołownia też przekonał się do tego, ale nie podaje, na jakiej podstawie. Są różne etatystyczne mity, które należy obalać, np. że utrzymywanie infrastruktury jest rolą wyłącznie państwa - ocenił prof. Balcerowicz.
I dodał, że największe lotniska w Wlk. Brytanii są prywatne, tak samo jak w Zurychu, Rzymie i Tokio. Natomiast Madryt czy Barcelona to przykłady lotnisko częściowo znajdujących się w prywatnych rękach.
Były wicepremier nawiązał też do ewentualnej likwidacji Okęcia. Te ma zostać pilnie usprawnione, żeby obsługiwać pasażerów przez kolejne osiem lat. Ale co dalej? Tusk zapowiadał, że prawdopodobnie zmieni się rola Lotniska Chopina.
- W momencie, gdy Baranów powinien wypuszczać pierwsze samoloty, zakładamy, że to rok 2032, będzie się rozstrzygała przyszłość Lotniska Chopina. Przy założeniu, że w Baranowie będą 34 mln pasażerów, funkcja Okęcia na pewno ulegnie zmianie. To bardzo ambitny zamiar, pracujemy nad tym od tygodni. Okęcie ma pełnić funkcje komunikacji przyszłości, rozwiązania, które dopiero powstają. Bezzałogowe drony obsługują różne trasy. Nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat, ta rewolucja się dokona. Okęcie jest wymarzonym miejscem, by pełnić rolę centrum komunikacji lotniczej XXI wieku - mówił Tusk.
Prof. Balcerowicz: - Zamknięcie Okęcia to wspaniała perspektywa dla większości warszawiaków, którzy mieliby dalej na lotnisko. Mam nadzieję, że nie dojdzie do budowy CPK. To przykład gigantycznego marnotrawstwa. Pogarszać komfort pasażerom i wydać 500 mld zł, gdy budżet państwa zmaga się z kryzysem fiskalnym? To nie ma sensu. Przejaw megalomanii, której ludzie ostatecznie nie kupią. Naszym zadaniem jest dementować ten tani populizm - skwitował.