Likwidacja bielskiego zakładu FCA Powertrain rozpoczęła się z początkiem 2024 roku, jednak proces redukcji zatrudnienia trwał już od 2023 roku. W pierwszej fazie zwolniono 300 pracowników, a w kolejnym etapie pracę straciło następne 470 osób. Część załogi otrzymała propozycję przeniesienia do innych fabryk należących do międzynarodowego koncernu Stellantis.
Fabryka FCA Powertrain w Bielsku-Białej została założona w 2003 roku. Od tego czasu wyprodukowała ponad 7,3 miliona silników. Zakład specjalizował się w produkcji nowoczesnych silników Diesla i benzynowych. Silniki te były wykorzystywane w różnych modelach samochodów grupy FCA (która stała się częścią Stellantis), takich jak Fiat, Jeep, oraz w pojazdach marek GM i Suzuki.
Majątek fabryczny trafia za ocean
Obecnie w dawnym zakładzie produkcyjnym pozostali wyłącznie pracownicy administracyjni. Cała linia technologiczna służąca do produkcji jednostek napędowych została zdemontowana i przetransportowana drogą morską do fabryki Stellantis zlokalizowanej w brazylijskim mieście Betim. W południowoamerykańskim zakładzie będzie kontynuowana produkcja silników.
Pierwotnie kompleksem przemysłowym w Bielsku-Białej zainteresowana była Polska Grupa Zbrojeniowa. Przedsiębiorstwo prowadziło analizy dotyczące możliwości przejęcia terenu, jednak ostatecznie zrezygnowało z inwestycji, co potwierdziło w oficjalnym komunikacie.
Nowa przyszłość terenów przemysłowych
Właścicielem hal produkcyjnych po FCA Powertrain została firma DL Invest Group z Katowic, specjalizująca się w realizacji projektów nieruchomościowych. Nieoficjalne źródła podają, że transakcja opiewała na kwotę 25 milionów euro, co stanowi znaczącą inwestycję na lokalnym rynku nieruchomości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Infrastruktura zakładu w Bielsku-Białej była doskonale przystosowana do przemysłu ciężkiego. Na terenie fabryki znajdowały się rozbudowane przyłącza elektryczne, bocznica kolejowa oraz specjalistyczna infrastruktura przemysłowa, w tym suwnice.
Nowy właściciel planuje gruntowną transformację terenu poprzemysłowego. W miejscu dawnej fabryki silników powstanie kompleks biurowy. DL Invest Group przygotował już wstępne wizualizacje planowanej inwestycji, która całkowicie zmieni charakter tego obszaru.
Decyzja o zamknięciu zakładu wpisuje się w szerszy trend zmian w przemyśle motoryzacyjnym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek szefów firm tego sektora przewidujących spadki produkcji wzrósł pięciokrotnie. Na trend wzrostowy liczy już tylko niespełna jedna trzecia badanych, najmniej od blisko dekady - wynika z badania MotoBarometr, obejmującego 11 kluczowych dla branży rynków w Europie, do którego dotarła "Rz".
reorganizujeMasz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl