Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Lis
|
aktualizacja

Linie lotnicze nie mają wątpliwości. Latanie z Radomia zagraża ich istnieniu

19
Podziel się:

Resort infrastruktury przedstawił raport, z którego wynika, że większość linii i portów lotniczych jest przeciwna przenoszenia ruchu lotniczego z Warszawy do Radomia. Przewoźnicy boją się nawet o dalsze losy swojej działalności w takim scenariuszu.

Lotnisko w Radomiu
Lotnisko w Radomiu (East News, Damian KLAMKA/East News)

Lotnisko w Radomiu przez lata było jedynie przedmiotem żartów. Obecnie skupiło na sobie uwagę opinii publicznej, gdy okazało się, że w czasie budowy CPK i po jego uruchomieniu, miałoby przejąć część ruchu z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Pierwszym krokiem miał być "przydział" połączeń "zrzuconych" z Warszawy w oparciu o tzw. administracyjny podział ruchu lotniczego. W skrócie – do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego mniejsze lotniska (rząd chciał, by był to głównie Radom) powinny przejąć część ruchu z Warszawy, by umożliwić "Okęciu" przyjmowanie większej liczby priorytetowych długodystansowych lub transferowych połączeń.

Zgodnie z wymogami przepisów resort infrastruktury zapytał działające na rynku lotniczym podmioty o ich opinię w tej sprawie. W większości były krytyczne wobec "rozwiązania radomskiego".

Swoje uwagi zgłosiły m.in. 4 polskie lotniska, 2 porty zagraniczne, 7 przewoźników oraz 2 jednostki samorządu terytorialnego.

Zarządzający lotniskami w Łodzi, Lublinie i Warszawie-Modlinie zasugerowali, że podział administracyjny może być niemożliwy ze względów prawnych. Równocześnie wskazały, że część ruchu mogą przejąć właśnie te porty.

Firmy zaznaczyły, że pieniądze niezbędne na zwiększenie przepustowości lotniska w Warszawie są niewielkie w porównaniu do całości kosztu administracyjnego podziału ruchu i budowy CPK. Ostatni, jak można wywnioskować z treści opinii – Lotnisko im. Chopina, zgłosiło przeciwną opinie i zgodził się na administracyjny podział ruchu lotniczego.

Centralny Port Komunikacyjny. Każdy z nas zapłaci za budowę ponad 900 zł

Także lotniska w Manchesterze i Mediolanie-Bergamo skrytykowały pomysł przeniesienia części ruchu do Radomia. W ich ocenie mogłoby to doprowadzić do zmniejszenia popularności lotów z Polski do tych właśnie portów.

Także większość przewoźników (w konsultacjach udziął wzięły: Sprint Air, Wizz Air, Ryanair, Ryanair Sun, PLL LOT, Jet Story oraz Enter Air) skrytykowała pomysł podziału i zaznaczyła, że "potencjalne objęcie podziałem ruchu lotniczego Lotniska w Radomiu stanowi zagrożenie dla ich działalności"). I znów, tylko jeden z przewoźników jednoznacznie poparł pomysł podziału ruchu.

Jedyne dwie zgłoszone opinie samorządów także podchodziły negatywnie do podziału. W jednym z dokumentów zaapelowano o utrzymanie status quo do czasu uruchomienia CPK, w drugim podniesiono kwestię konieczności usprawnienia połączeń kolejowych do Nowego Dworu Mazowieckiego, co wpłynęłoby pozytywnie na modlińskie lotnisko, którego nie uwzględniono w projektowanym podziale administracyjnym ruchu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Kroolik
6 lat temu
Na pewno będę latał z Krakowa do Radomia, jak mam sprawy w Warszawie. Chyba ten PIS już kompletnie porąbało.
lakon
6 lat temu
Ale przecież jakiś lokalny kacyk ma ambicje. Brak kompetencji, wyobraźni i planowania nie jest żadną przeszkodą.
tk
6 lat temu
z tego lotniska niech lepiej zrobia schronisko dla zwierzat:)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
realist
5 lata temu
Wystarczy popatrzyć na mapach google jaka powierzchnie zajmuje lotnisko w Radomiu. To nie więcej jak 3 kilometry kwadratowe otoczone zewsząd zwartą zabudową miejską. Na dziś i na najbliższe kilka lat Radom nie ma połączenia kolejowego z Warszawą, bo pokonanie w 2,5 godziny trasy długiej na 100 km to kompromitacja a nie komunikacja. Dopiero przystępuje się do modernizacji trasy S7 od Warszawy do Grójca. Roboty potrwają 2-3 lata. Mam nadzieję, że ten pomysł upadnie razem z wyborami. Bo inaczej czeka go los znanego dworca kolejowego we Włoszczowej.
MrBean
5 lata temu
Kolejarz z PKP prezesem megalotniska. OMG... W Bydzi tez kolejarz z nadania jest prezesem lotniska od lat. Odkad zostal szefem lotnisko jest w totalnej stagnacji.
UH
6 lat temu
Na litość boską, zadajecie pytanie liniom lotniczym "czy wolicie latać z Centrum Warszawy, czy z Radomia?" to jakiej odpowiedzi się spodziewacie?? To przecież oczywiste, że będą zajadle walczyć, żeby wszystkich przekonać że podział administracyjny jest złem straszliwym. Następnie zadaje się pytanie lotniskom, które względem RDO są konkurencyjne. LOL. I znów, jakiej spodziewacie się odpowiedzi??? Ręce opadają. A jak czytam komentarze tych wszystkich domorosłych specjalistów od rynku transportowego (a jak wiadomo w naszym kraju jest ich ok 39mln), to już w ogóle rozpacz.
znafca
6 lat temu
Skoro Brzeszcze zostało międzynarodową stacją kolejową i portem morskim, to dlaczego Radom nie może mieć lotniska?
Ikon
6 lat temu
Zrobic przekop z radomia nad zalew