Lotnisko w Radomiu przez lata było jedynie przedmiotem żartów. Obecnie skupiło na sobie uwagę opinii publicznej, gdy okazało się, że w czasie budowy CPK i po jego uruchomieniu, miałoby przejąć część ruchu z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Pierwszym krokiem miał być "przydział" połączeń "zrzuconych" z Warszawy w oparciu o tzw. administracyjny podział ruchu lotniczego. W skrócie – do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego mniejsze lotniska (rząd chciał, by był to głównie Radom) powinny przejąć część ruchu z Warszawy, by umożliwić "Okęciu" przyjmowanie większej liczby priorytetowych długodystansowych lub transferowych połączeń.
Zgodnie z wymogami przepisów resort infrastruktury zapytał działające na rynku lotniczym podmioty o ich opinię w tej sprawie. W większości były krytyczne wobec "rozwiązania radomskiego".
Swoje uwagi zgłosiły m.in. 4 polskie lotniska, 2 porty zagraniczne, 7 przewoźników oraz 2 jednostki samorządu terytorialnego.
Zarządzający lotniskami w Łodzi, Lublinie i Warszawie-Modlinie zasugerowali, że podział administracyjny może być niemożliwy ze względów prawnych. Równocześnie wskazały, że część ruchu mogą przejąć właśnie te porty.
Firmy zaznaczyły, że pieniądze niezbędne na zwiększenie przepustowości lotniska w Warszawie są niewielkie w porównaniu do całości kosztu administracyjnego podziału ruchu i budowy CPK. Ostatni, jak można wywnioskować z treści opinii – Lotnisko im. Chopina, zgłosiło przeciwną opinie i zgodził się na administracyjny podział ruchu lotniczego.
Centralny Port Komunikacyjny. Każdy z nas zapłaci za budowę ponad 900 zł
Także lotniska w Manchesterze i Mediolanie-Bergamo skrytykowały pomysł przeniesienia części ruchu do Radomia. W ich ocenie mogłoby to doprowadzić do zmniejszenia popularności lotów z Polski do tych właśnie portów.
Także większość przewoźników (w konsultacjach udziął wzięły: Sprint Air, Wizz Air, Ryanair, Ryanair Sun, PLL LOT, Jet Story oraz Enter Air) skrytykowała pomysł podziału i zaznaczyła, że "potencjalne objęcie podziałem ruchu lotniczego Lotniska w Radomiu stanowi zagrożenie dla ich działalności"). I znów, tylko jeden z przewoźników jednoznacznie poparł pomysł podziału ruchu.
Jedyne dwie zgłoszone opinie samorządów także podchodziły negatywnie do podziału. W jednym z dokumentów zaapelowano o utrzymanie status quo do czasu uruchomienia CPK, w drugim podniesiono kwestię konieczności usprawnienia połączeń kolejowych do Nowego Dworu Mazowieckiego, co wpłynęłoby pozytywnie na modlińskie lotnisko, którego nie uwzględniono w projektowanym podziale administracyjnym ruchu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl