Ministrowie spraw zagranicznych, transportu i rolnictwa Litwy przekazali Komisji Europejskiej propozycję wzmocnienia szlaku transportowego między Ukrainą, a krajami bałtyckimi w celu zapewnienia alternatywnych tras eksportu ukraińskiego zboża i innych produktów.
Infrastruktura bałtycka może stać się opłacalnym i niezawodnym szlakiem tranzytowym dla ukraińskich produktów. Bałtyckie porty morskie mają dużą zdolność do przeładunku produktów rolnych - 25 mln ton rocznie dla samego zboża - czytamy w liście, który wystosowali litewscy ministrowie.
W komunikacie MSZ Litwy zauważono, że "uproszenie procedur administracyjnych na granicy polsko-ukraińskiej, przeniesienie procedur celnych do portów bałtyckich może pozwolić na kilkukrotny wzrost transportu drogowego i kolejowego produktów rolnych".
Przeniesienie kontroli celnych do Kłajpedy
Litewski minister transportu Marius Skuodis przed kilkoma miesiącami wskazał, że kolejki na granicy ukraińsko-polskiej utrudniają płynny transport ukraińskiego zboża koleją na Litwę przez Polskę.
Dlatego proponuję się m.in. przeniesienie kontroli celnych i sanitarnych z granicy ukraińsko-polskiej do portu w Kłajpedzie oraz poprawę śledzenia ładunków na terytorium Polski.
Rosja w ubiegłym tygodniu wycofała się z umowy zbożowej, która gwarantowała bezpieczny eksport zboża i nawozów z Ukrainy przez Morze Czarne.