Od dawna eksperci od marketingu i promocji zgodnie twierdzą, że obecność w sieci to jedna z najważniejszych rzeczy dla firm, które chcą dotrzeć do swoich klientów i rozwijać swoją działalność. Szczególnego znaczenia słowa te nabrały w czasie pandemii, kiedy tysiące firm przeniosło swoją działalność online. Okazało się, że przestrzeń fizyczna zamieniła się w wirtualną, a co za tym idzie, tradycyjne ulotki i foldery straciły siłę dotarcia. O wiele efektywniejsza i łatwiejsza stała się promocja w internecie, szczególnie, że większość klientów szuka potrzebnych im informacji na swoich smartfonach.
Mobilna rewolucja – jak wynika z Raportu Strategicznego 2019/2020 IAB Polska – rozpoczęła się co prawda już w 2018 roku, ale prawdziwy przełom nastąpił na początku ubiegłego roku, kiedy w wyszukiwarce Google było o 70 proc. więcej zapytań ze smartfonów niż komputerów. Natomiast reklama online przegoniła pod względem nakładów reklamowych telewizję. Co to oznacza? To, że sieć stała się gigantyczną platformą informacyjną i promocyjną. Na dodatek szybką i wygodną.
Wystarczą proste zabiegi, aby firma była widoczna w sieci. Może ona na przykład stworzyć swoją wizytówkę na Mapach Google. Użytkownicy też mogą mieć swój wkład i dodawać informacje do Map, dzięki czemu są one jeszcze bardziej pomocne i aktualne. Można podzielić się opinią o hotelach, restauracjach, sklepach, centrach rozrywki czy firmach, zasugerować zmiany, na przykład godziny otwarcia lub dodać zdjęcia.
A dlaczego to takie ważne? Firmy, których wizytówki są aktualne, otrzymują średnio 4,3 razy więcej telefonów, a ich strony odwiedza 2,6 razy więcej zainteresowanych. Wszak aż 75 proc. użytkowników szuka informacji o biznesach w okolicy za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Dlatego aktualne i dodatkowe informacje (np. o możliwości dostawy), do tego zdjęcia oraz opinie – pomagają firmom w dotarciu do klientów.
#LocalLove. Bądź Lokalnym przewodnikiem
Obecnie najpopularniejsze mapy świata mają 150 mln Lokalnych przewodników. To osoby, które regularnie zamieszczają opinie, zdjęcia oraz aktualizują lub weryfikują informacje na Mapach Google. W minionym roku przewodnicy dodali do aplikacji aż 8 mln nowych miejsc!
Każdy może być takim Lokalnym przewodnikiem. Nie jest to skomplikowane ani pracochłonne, za to opublikowane treści pomagają milionom ludzi zdecydować, gdzie pojechać i jak spędzić czas. Co możemy zrobić?
Sprawdzić, czy dane miejsce w ogóle istnieje lub zweryfikować godziny otwarcia. Możemy również dodać swoją opinie lub udostępnić zdjęcia miejsca – wszak jeden ciekawy kadr może często powiedzieć więcej niż długi opis. Pomocne będą również odpowiedzi na pytania: czy to miejsce przyjazne dla dzieci i osób niepełnosprawnych, czy ma ogródek, czy możliwa jest dostawa, czy można na miejscu płacić kartą lub czy wymagane jest noszenie maseczki.
#LocalLove. Pomagaj lokalnym przedsiębiorcom
To właśnie możliwość dodawania i aktualizowania informacji na Mapach Google została wykorzystana w czterotygodniowym wyzwaniu #LocalLove. Celem akcji było dodanie 50 tys. różnych informacji na Mapach Google, w tym zaktualizowanie 25 tys. wizytówek lokalnych biznesów. Każdy mógł podzielić się informacjami o firmach, usługach, handlu, miejscach ważnych i potrzebnych dla lokalnej społeczności. Internauci nie zawiedli i wprowadzili ponad 50 tys. oraz zaktualizowali wizytówki ponad 35 tys. firm! Dzięki temu lokalne biznesy dostały szansę przypomnienia o sobie w sieci. W dobie pandemii, która dotknęła wiele branż – gastronomiczną, hotelarską, odzieżową, szkoleniową czy rozrywkową, szybkie dotarcie do potencjalnych klientów było i jest niezwykle ważne.
Akcję wsparli influencerzy, którzy na co dzień kupują lokalnie, odwiedzają i promują firmy w swojej najbliższej okolicy – Szafa Sztywniary, Magda Jagnicka i Gri_cori.
Wyzwanie #LocalLove zakończyło się 16 maja, ale dodawać i aktualizować informacje na Mapach Google – by pomóc firmom w okolicy oraz innym użytkownikom - można cały czas, bo #LocalLove tak naprawdę nigdy się nie kończy.
Materiał powstał przy współpracy z Google