Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Lokomotywa polskiej gospodarki zwalnia. Kończy się dobra passa w motoryzacji

19
Podziel się:

Hamuje eksport polskiej motoryzacji, produkcja baterii do aut elektrycznych stopniała nad Wisłą o ponad połowę - informuje piątkowa "Rzeczpospolita", odnosząc się do danych za pierwszy kwartał roku. Gazeta pisze, że kończy się dobra passa "dotychczasowej lokomotywy" krajowej gospodarki.

Lokomotywa polskiej gospodarki zwalnia. Kończy się dobra passa w motoryzacji
Polski przemysł motoryzacyjny hamuje, zdjęcie ilustracyjne (East News, Tomasz Kawka)

"Po raz pierwszy zmalał eksport, radykalnie stopniał popyt na polską specjalność, jaką stały się akumulatory do pojazdów elektrycznych" - pisze dziennik. "Rzeczpospolita" zwraca uwagę, że wyniki branży podtrzymują jeszcze producenci części i komponentów, ale skomplikowana sytuacja motoryzacji w Europie nie pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość.

Skąd te wnioski? Gazeta bazuje na danych z raportu AutomotiveSuppliers.pl. Wskazuje, że co prawda produkcja sprzedana za pierwsze trzy miesiące obecnego roku wzrosła do - jak stwierdza - rekordowego poziomu 60,2 mld zł, ale mimo to rozczarowała.

- Wzrost rok do roku wyniósł 3,4 proc., a więc znacząco mniej niż w tych samych kwartałach 2023, jak i 2022 r. - podkreśla w rozmowie z "Rz" Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje 500 aut miesięcznie. Ile zarabia?

Zwolnienia grupowe w polskim przemyśle motoryzacyjnym

Dziennik informuje ponadto, że zmalał eksport. Ocenił, że jego wyniki odzwierciedlają spadek popytu, szczególnie w segmencie związanym z produkcją aut elektrycznych. W pierwszym kwartale 2024 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła zaledwie 12,4 mld euro wobec 12,9 mld euro rok wcześniej. Spadek wyniósł 3,84 proc. - podaje gazeta.

"Rzeczpospolita" dodaje, że dramatyczny spadek, bo o 54,7 proc., odnotowano w eksporcie baterii litowo-jonowych, w których produkcji Polska stała się w ostatnich latach europejskim potentatem. Według gazety, zawirowania w popycie na samochody elektryczne i ograniczenia ich produkcji odbiły się na bateriach wyjątkowo boleśnie.

- Prognozujemy, że w całym 2024 r. wyniki produkcji sprzedanej, przeciętnego zatrudnienia, a także eksportu będą niższe niż w zeszłym roku - komentuje Orłowski.

"To zła prognoza dla całej polskiej gospodarki, bo odpowiadająca za 8 proc. krajowego PKB motoryzacja to jedno z jej najważniejszych kół zamachowych" - podkreśla "Rz". Problemy odbijają się również na pracownikach, ponieważ cięcia zatrudnienia zgłosiły takie firmy, jak Continental, Bosch, Forvia czy Autoliv.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
...🤑
5 miesięcy temu
Lokomotywa polskiej gospodarki zwalnia. Kończy się dobra passa w motoryzacji... Bez jaj mi tu jakiej polskiej motoryzacji ??? Niemieckich montowni z polskimi-murzynami bo u fryca za drogo a inżynier z pontonu nie ma bladego pojęcia do czego służy nawet śrubokręt czy nożyczki !
Donald
5 miesięcy temu
Podziękujcie naszej wspaniałej Uni. Nasz wódz Ursula von der lajen, każe produkować elektryki za wszelką cenę. Chwała królowej Ursuli !!
Hhh
5 miesięcy temu
Jakiej polskiej motoryzacji? Pogięło was? Polska pod swoją marką nic nie produkuje. Montuje po taniości w zakładach należących do firm zagranicznych. Jak jest za drogo to po prostu się zwiną i poszukają tańszych miejsc
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Emeryt
5 miesięcy temu
A co przyspieszyło za Tuska, bezrobocie!
maruda
5 miesięcy temu
Po obaleniu w 1989 roku tzw. "komuny" wyprzedano 90% majątku narodowego za grosze a udział w tym miały wszystkie "brudne" polityczne ręce i ich "eksperci" od ekonomii. Tak więc w tym kraju (o ile jeszcze można tak mówić o tej krainie geograficznej) majątku narodowego jest tyle co kot napłakał, a cała kasta nieusuwalnych pseudopolityków żeruje na tym gruzowisku wraz z całymi pokoleniami rodzin poresortowych. Pytam jak długo jeszcze mamy to wytrzymać i żyć za miskę ryżu jak niewolnik? Czy oto walczyli nasi przodkowie aby ta kasta zrobiła sobie folwark pracy przymusowej dla legalnych niewolników.
Hhh
5 miesięcy temu
Jakiej polskiej motoryzacji? Pogięło was? Polska pod swoją marką nic nie produkuje. Montuje po taniości w zakładach należących do firm zagranicznych. Jak jest za drogo to po prostu się zwiną i poszukają tańszych miejsc
kubawojewocki
5 miesięcy temu
Za Tfuska wszystko się skończy...
Donald
5 miesięcy temu
Podziękujcie naszej wspaniałej Uni. Nasz wódz Ursula von der lajen, każe produkować elektryki za wszelką cenę. Chwała królowej Ursuli !!