Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Przemysław Ciszak
Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zwiększa flotę. Kupi dwa nowe samoloty odrzutowe

20
Podziel się:

Najprawdopodobniej do końca roku zostanie podpisana umowa zakupu dwóch odrzutowców dla LPR. - Chyba w końcu uda się wybrać samoloty. Wówczas pierwsza maszyna mogłaby zostać dostarczona w 2021 roku - przekazał money.pl Marcin Podgórski, zastępca rzecznika prasowego LPR.

Wszystko wskazuje na to, że "odrzutowe karetki" w końcu trafią do ratowników w 2021 roku.
Wszystko wskazuje na to, że "odrzutowe karetki" w końcu trafią do ratowników w 2021 roku. (LPR, LPR)

To trzecia próba pozyskania dwóch nowych odrzutowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Po dwóch odwołanych przetargach (wynikających z przekroczenia budżetu) wszystko wskazuje na to, że "odrzutowe karetki" w końcu trafią do ratowników.

- W postępowaniu złożona została jedna oferta, ale mieści się ona w założonym budżecie. Komisja weryfikuje właśnie poprawność oferty - wyjaśnia w rozmowie z money.pl Marcin Podgórski, zastępca rzecznika prasowego LPR.

W założeniach budżet przeznaczony na nową flotę miał nie przekroczyć 105,6 mln zł. Jak wynika z dokumentów prezentowanych na stronach LPR, oferta amerykańskiej spółki Fargo Jet Center jest niższa o ponad milion złotych.

Dostawę dwóch samolotów medycznych wyceniała ona na kwotę 104,5 mln brutto. - Chyba w końcu uda się wybrać samoloty - z satysfakcją stwierdza Marcin Podgórski. - Jeśli umowa zostanie podpisana, wówczas pierwsza maszyna mogłaby zostać dostarczona w 2021 roku - dodaje.

Umowa ma zostać zawarta najpóźniej w grudniu 2019 roku. - Jesteśmy zmuszeni, aby do końca roku ją podpisać. Harmonogram wydatków wymaga uruchomienia przynajmniej części funduszy jeszcze w ramach bieżącego programu – tłumaczy przedstawiciel LPR.

Większą część wydatków bierze na siebie MON, który ma sfinansować 80 proc. kosztów pozyskania tych samolotów, pozostałe 20 proc. ma wyłożyć resort zdrowia.

Samoloty odświeżą flotę

LPR ma na stanie obecnie dwa odrzutowce typu Piaggio P.180: Avanti I oraz Avanti II. Oba stacjonują w Warszawie na Lotnisku Chopina. Maszyny jednak mają już za sobą sporo lotów i coraz częściej pojawiają się problemy z częściami zamiennymi oraz stopniem wyeksploatowania odrzutowców.

Tylko w tym roku wykonały one ponad 400 lotów. Pierwszy lata od 2004 roku, drugi kupiony został w 2007 roku. Nowe maszyny mają pozwolić przetransportować dwuosobową załogę, dwie osoby z personelu medycznego oraz pacjenta na dystans nie mniejszy niż 1,5 tys. mil morskich, czyli blisko 2800 km.

Będą wykorzystywanej do szybkiego transportowania pacjentów między miastami albo, w razie potrzeby, rannych żołnierzy z dalekich misji.

- Producent potrzebuje na przygotowanie kabiny medycznej i zabudowę zgodnie z wymogami około roku – stąd też dalszy termin ewentualnej dostawy pierwszego samoloty – wyjaśnia Marcin Podgórski. Jak wynika z warunków zamówienia samoloty te mają być wyposażone również w defibrylatory, respiratory, pompy infuzyjne, instalacje tlenowe i próżniowe i oczywiście w lodówkę do transportu leków.

Ponad 117 tys. pacjentów w roku

Pogotowie Ratunkowe dysponuje również trzema mniejszymi samolotami Tecnam P2008JC MkII. Służą one jednak głównie do lotów szkolno-treningowych. MZ kupiło je w ubiegłym roku za 2,58 mln zł brutto.

W tym samym celu we flocie LPR służą dwa śmigłowe Robinson R44 Raven II. Te pozyskane zostały za blisko 6 mln zł.

Główną siłę Lotniczego Pogotowia stanowią jednak lekkie śmigłowce wielozadaniowe Eurocopter EC135. Obecnie wykorzystywanych jest 27 takich maszyn do misji ratowniczych. Jak wskazuje LPR w ciągu roku wykonały one już 10311 misji. A łączna liczba przetransportowanych w rok pacjentów sięgnęła 117266.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
krokodyl roza...
5 lata temu
Samoloty Piaggio to nie odrzutowce tylko samoloty smiglowe,z dwoma silnikami turbinowymi.To gornoplaty z charakterystycznymi smiglami pchajacymi.To oryginalna konstrukcja.W Polsce identyczny uklad ma dwusilnikowa Orka z Bielska Bialej.Niestety,nie jest produkowana seryjnie!
brawoPiS
5 lata temu
wystarczy nie kraść i z magistrów historii i politologii, ministrów nie robić
Leo
5 lata temu
Coś mi się tu nie zgadza. Eurocopter’ów EC135 jest 27 W ciagu roku wykonały one 10311 misji To jest OK, wychodzi średnio nieco ponad 1 lot dziennie Ale „łączna liczba przetransportowanych w rok pacjentów sięgnęła 117266” To daje prawie 12 pacjentów na... każdą z misji... czyli na jeden lot...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Knebel
5 lata temu
Pamiętajcie.Lodówki na pokładzie tych samolotów potrzebne do przewozu części zamiennych dla transplantacji. Korzystanie z maszyn LPR ,to najszybsza droga do szpitalnej kostnicy.
on
5 lata temu
mysle ze kupimy od przyjaciol z hameryki
men
5 lata temu
2/3 kasy idzie z MON, no z tych 2% na obronność, jak w całym rządzie - wirtualna księgowość
aaa
5 lata temu
wychodzi ponad 11 pacjentów na misję - czyli mieliśmy ponad 10000 katastrof
Ivo
5 lata temu
Najpierw musieli kupic samolot Kuchcinskiemu.