"W dniu 25 maja 2023 r. została podjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów decyzja dotycząca rozstrzygnięcia na korzyść Pełnomocnika Rządu RP ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozbieżności między Ministrem Infrastruktury, a ww. Pełnomocnikiem w zakresie konieczności przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK" - głosi projekt rządowej strategii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ruch cywilny zniknie z Lotniska Chopina
Obowiązujące dokumenty strategiczne w zakresie transportu nie przesądzały tej kwestii, tym samym decyzja SKRM ostatecznie przesądza o zakończeniu działalności komercyjnej Lotniska Chopina w Warszawie z chwilą operacyjnego uruchomienia Portu Lotniczego 'Solidarność' - wyjaśniono.
- Ta decyzja była już wcześniej sygnalizowana podczas dyskusji na temat konsekwencji wynikających z realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. To nie jest jednak decyzja, która zostanie zrealizowana w konkretnym terminie, o wyznaczonej dacie. To będzie na pewno proces - przekonuje w rozmowie z portalem wnp.pl Jerzy Polaczek, poseł PiS oraz były minister transportu.
- Lotnisko na Okęciu i latanie z niego cieszy się największą popularnością w Polsce. Jak można zamykać coś, co jest najczęściej wybierane przez Polaków? To jest jakieś nieporozumienie. Stolica, wzorem choćby Londynu, powinna mieć swoje lotnisko. Trzeba tę warszawską infrastrukturę dalej wykorzystywać z myślą o lotach cywilnych - przekonuje z kolei Dariusz Joński, poseł PO, który przewodniczy sejmowej podkomisji ds. transportu lotniczego.
Na piątkowe doniesienia o losie Lotniska Chopina zareagowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Komunikat resortu sugeruje, jakoby port na warszawskim Okęciu miał nadal działać, jednak przeniesienie ruchu komercyjnego - o którym pisze MFiPR - oznacza de facto zamknięcie Lotniska Chopina dla pasażerów.
Budowa CPK
CPK powstanie w odległości 37 km na zachód od Warszawy. Na obszarze ok. 3 tys. ha ma zostać wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Port ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.