Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

Utopione pieniądze w lotnisko w Radomiu. Podali kwotę straty

84
Podziel się:

Od ponownego otwarcia w kwietniu 2023 r. lotnisko Warszawa-Radom przyniosło stratę w wysokości 61,4 mln zł. Kwota ta będzie jeszcze wyższa, bo obejmuje dane tylko do końca października. Wartości te podał Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację poselską.

Utopione pieniądze w lotnisko w Radomiu. Podali kwotę straty
Strata Lotniska Warszawa-Radom to już ponad 60 mln zł (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Lotnisko Warszawa-Radom otwarto 27 kwietnia 2023 r. po kosztującej ponad 800 mln zł przebudowie w miejscu portu-bankruta. Miało służyć jako port komplementarny dla stołecznego Lotniska Chopina i odciążyć je, przejmując przynajmniej część ruchu tanich linii lotniczych i czarterów.

Dotychczas się to nie udało. Od kwietnia 2023 r. do końca listopada 2024 r. port lotniczy Warszawa-Radom odprawił łącznie 213 tys. 418 pasażerów. Obsługiwane są stamtąd zaledwie dwie regularne trasy - do Larnaki na Cyprze (Wizz Air) i do Rzymu (PLL LOT). W 2024 r. z radomskiego lotniska korzystali także - jak czytamy w odpowiedzi na interpelację - czterej operatorzy lotów czarterowych: Enter Air, Air Montenegro, Sky Line Express, LOT Charters.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Maciej Lasek: lotnisko Warszawa-Radom generuje stratę finansową

"Od momentu otwarcia, z uwagi na małą skalę prowadzonej działalności w pierwszych latach funkcjonowania, Lotnisko Warszawa-Radom generuje stratę finansową" - stwierdził Maciej Lasek w odpowiedzi, której udzielił jako wiceminister infrastruktury. "Strata finansowa Lotniska Warszawa-Radom za cały 2023 rok wyniosła 32,8 mln zł, a w okresie 10 miesięcy 2024 roku 28,6 mln zł" - dodał.

Polskie Linie Lotnicze LOT obsługiwały z Radomia jeszcze trasę do Paryża. Nie zanosi się na to, aby narodowy przewoźnik planował zwiększyć swoją obecność w tym porcie. Na Mazowszu jego główną bazą i hubem jest stołeczne Lotnisko Chopina.

- Dziś rzeczywiście z Radomia możemy zaoferować tylko to, co już jest w siatce połączeń. Nie mówię "nie" kolejnym połączeniom, ale nie chciałabym składać jeszcze wiążących deklaracji. Rzeczywiście rentowność połączeń jest dla nas priorytetem i na Radom patrzymy w nieco dalszej i szerszej perspektywie - powiedziała Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, w wywiadzie dla money.pl.

Wiceminister Maciej Lasek w odpowiedzi na interpelację stwierdził, że Polskie Porty Lotnicze (PPL), które zarządzają Lotniskiem Chopina i portem Warszawa-Radom, negocjują obecnie z sześcioma liniami lotniczymi, które "wstępnie deklarują operowanie z Lotniska (w Radomiu - przyp. red.) w sezonach lato 2025/lato 2026".

Lotnisko w Radomiu "nie powinno powstać"

Linii lotniczych nie można zmusić, aby przeniosły się do Radomia z Lotniska Chopina. Byłoby to możliwe w razie przeprowadzenia procedury administracyjnego podziału ruchu. Zgodę musiałaby jednak wydać na to Komisja Europejska, co wcale nie jest przesądzone. Andrzej Ilków, prezes PPL-u, ma swój pomysł jak zachęcić przewoźników, by przenieśli się z zatłoczonego Lotniska Chopina do innych portów na Mazowszu oraz w Łodzi.

- Chcemy rozmawiać z przewoźnikami. Nazwałem to, co chcemy im pokazać, matrycą przepustowości lotnisk - zapowiedział w wywiadzie dla money.pl w maju.

Kilka miesięcy później przyznał, że nowe lotnisko w Radomiu nie powinno było powstać.

- Radom zastaliśmy z bardzo dobrą infrastrukturą, ale to terminal świecący pustkami. Wiemy, że ta infrastruktura nie powinna tam powstać, tylko w Modlinie. Mielibyśmy z tego więcej korzyści i dziś możemy uznać tę decyzję za błąd. Próbujemy wypełnić to piękne lotnisko, ale jest to trudne - stwierdził Ilków podczas Kongresu Rynku Lotniczego w październiku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(84)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Ghu
2 tyg. temu
Im szybciej to lotnisko zamknięcie, tym mniejsze bedą straty.
Piotr N.
2 tyg. temu
waldemar buda stwierdzil za zalamanie budowlanki w 2024 roku ponosi obecna wladza, jednak chlopina zapomnial ze budowlanka kuleje juz od 6 lat, tak jak CPK, przez 8 lat nie zrobiono NIC!!!!!!!!
Przemysław N.
2 tyg. temu
No nikt się nie spodziewał. Przecież nawet nieuk z podstawówki powinien od razu zrozumieć, że ta inwestycja to typowa inwestycja Lisowskiego homosovietikus. Przeskalowana, bezsensowna, ale daje szansę do kieszeni swoim i papkę propagandową dla własnego elektoratu.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Jerzy
2 tyg. temu
pomnik ku czci suskiego i karczewskiego plajtuje. Lotnisko w mieście to ważna sprawa ale społeczeństwo południowej części województwa mazowieckiego oraz województwa świętokrzyskiego nie jest w stanie utrzymać lotniska, rachunek jest prosty i nie trzeba być specjalistą d/s lotnictwa a jedynie wystarczy opanować sztukę liczenia. Inna sprawa gdy coś finansuje się z publicznych pieniędzy to można realizować wizje chorych głów.
Wielebny
2 tyg. temu
Przecież według Suskiego z Radomia jest bliżej do Egiptu. Szczera prawda. Nie ma co.
Aaa
2 tyg. temu
cpk im trza. Chyba żeby znowu dokładać
NAJNOWSZE KOMENTARZE (84)
Trybun Bantus...
2 tyg. temu
No przecież to nie PiSowcy płacą tylko my. Znany ze swej szczególnej przenikliwości i elokwencji Marek Suski stwierdził że z Radomia jest bliżej na południe. Na Białoruś pewnie też..
Realista
2 tyg. temu
Osoby które podjęły decyzję o bezsensownej budowie a raczej przebudowie lotniska w Radomiu powinny gnić w więzieniu przez długie lata a ich majątek skonfiskowany na pokrycie strat.
Paweł
2 tyg. temu
Ale przecież Wszyscy wiedzieli , że będzie duda z tym lotniskiem. Wszyscy!
hanna
2 tyg. temu
latam enterem przynajmniej raz w roku na wakacje ale z Okęcia nie z Radomia. Te lotnisko od razy było zdane na porażkę
Prawda wyzwol...
2 tyg. temu
A przecież taki tuz intelektu, specjalista od peruk dla lalek mówił że się da.
...
Następna strona