Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Lotnisko w Radomiu ma wszystko, oprócz pasażerów. "Jeszcze będzie potrzebne"

104
Podziel się:

Lotnisko w Radomiu w rozkładzie ma dwie trasy. - W przyszłości jeszcze będzie potrzebne w regionie południowego Mazowsza i centralnej Polski - mówi money.pl Maciej Nykiel, prezes biura podróży Nekera. Nie ma jednak wątpliwości, że bez rozbudowy Lotniska Chopina ani rusz do czasu otwarcia CPK.

Lotnisko w Radomiu ma wszystko, oprócz pasażerów. "Jeszcze będzie potrzebne"
Maciej Nykiel, prezes Nekery, uważa, że lotnisko w Radomiu jeszcze będzie potrzebne (Agencja Wyborcza, Cezary Aszkiełowicz, Marcin Kuncewicz)

Lotnisko Warszawa-Radom zbudowano na gruzach portu Radom-Sadków, który okazał się biznesową klapą. Nowy właściciel, Polskie Porty Lotnicze, zainwestował w nie ponad 800 mln zł i zbudował niemal od nowa. Od stycznia do końca października odprawiono tam 105 tys. 499 pasażerów, a w rozkładzie lotów są dziś tylko dwie trasy.

Faktycznie, tempo rozwoju tego lotniska nie jest takie, jak można byłoby oczekiwać, ale jestem optymistą. Z Radomia sprzedajemy pakiety z połączeniami rejsowymi, czyli do Rzymu i na Cypr. I to są dobre połączenia - mówi money.pl Maciej Nykiel, prezes biura podróży Nekera.

- Naszymi klientami na wyjazdy z Radomia nie są głównie mieszkańcy Warszawy, ale Kielc, samego Radomia i południowego Mazowsza. Jednak południowych dzielnic stolicy również, bo czas dojazdu do Radomia jest niemal identyczny, jak do Modlina, mimo różnicy w odległości - wyjaśnia Nykiel.

Dwie trasy i 100 tys. pasażerów. Co dzieje się w Radomiu?

Jego zdaniem, lotnisko w Radomiu ma wszystko, czego potrzebuje port lotniczy. - To nowy terminal, naprawdę nowoczesny. Jest duży parking tuż przed wejściem, więc odpada konieczność dodatkowego transferu, podobnie zresztą jak do samolotu, bo przechodzi się po płycie - mówi szef Nekery. Nie ma tylko pasażerów i połączeń lotniczych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Przypomina przykłady innych lotnisk regionalnych, które nie odnoszą spektakularnych sukcesów. Kontrowersje budzi też fakt, że na wielu z nich otwieranie kolejnych połączeń stymulowane jest tzw. dopłatami na promocję regionu, które finansują samorządy województw. Korzysta z nich zarówno Ryanair, Wizz Air, ale również Polskie Linie Lotnicze LOT.

- Wiem, że potrzeba czasu. Jestem w tym biznesie od 30 lat i pamiętam, jak otwieraliśmy połączenia z Lublina, albo pierwszy czarter z Olsztyna do Bułgarii. Wtedy też nikt nie wierzył, że w Olsztynie wyląduje większy samolot, a on latał do i z Burgas z naprawdę wysokim wypełnieniem. Wątpliwości były, gdy otwierano lotniska w Łodzi, Bydgoszczy czy Zielonej Górze-Babimoście. Potrzeba czasu, liczonego nie w miesiącach, ale w latach - wylicza Nykiel.

Z punktu widzenia touroperatora uważam, że każde dodatkowe lotnisko, posiadające dobrą infrastrukturę dojazdową oraz dobrze zaprojektowane, jest potrzebne i stanowi wartością dodaną dla tego rynku - podkreśla nasz rozmówca.

Lotnisko w Radomiu jeszcze się przysłuży? "Będzie potrzebne"

Jego zdaniem, nawet nazwa Lotnisko Warszawa-Radom nie powinna budzić kontrowersji, mimo że port lotniczy leży około 100 km od Warszawy. - Ta nazwa nie jest dla pasażerów z Polski. Oni wiedzą, gdzie leży Warszawa, a gdzie Radom. Chodzi o turystów z zagranicy, którzy Radomia nie znają, a port ma im się kojarzyć z kolejnym lotniskiem, obsługującym stolicę Polski - wyjaśnia Maciej Nykiel.

- Uważam, że w przyszłości to lotnisko jeszcze będzie potrzebne w regionie południowego Mazowsza i centralnej Polski. Cieszę się, że jest zielone światło dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Lotnisko Chopina ma coraz poważniejsze ograniczenia przepustowości. Uważam, że jeśli nie będzie się przeszkadzać rozwojowi takich lotnisk jak Modlin, Radom, Łódź i rozbudowie Lotniska Chopina, to uda się stołeczny hub odciążyć - ocenia szef Nekery.

Zwraca uwagę, że ani lotnisko Warszawa-Radom, ani Warszawa-Modlin nie mogą być jednak przedstawiane jako alternatywa dla Okęcia. - Największym atutem jest jego położenie blisko centrum Warszawy, co jest krytyczne dla biznesu. Nasi klienci biznesowi, którym przedstawiamy oferty wyjazdów z Modlina lub Radomia, nie chcą ich, nawet gdy są tańsze. Dlatego uważam, że zamiast prób przeniesienia ruchu do Radomia i Modlina, o wiele lepsze i szybsze efekty da rozbudowa Lotniska Chopina. Rynek mówi "nie", a bez procedury administracyjnego podziału, nie da się się tego ruchu rozdzielić - dodaje Maciej Nykiel.

Rozbudowa Lotniska Chopina. Plany PPL-u

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma przejąć ruch cywilny z warszawskiego Lotniska Chopina. Inwestycja zapoczątkowana za rządów Zjednoczonej Prawicy pod koniec 2017 r., ma zostać oddana w 2032 r. Według rządu Koalicji 15 X nie ma możliwości dochowania pierwotnie komunikowanych terminów, czyli 2027 i 2028 r.

Do czasu otwarcia nowego portu, Polskie Linie Lotnicze LOT muszą rozbudowywać swoją siatkę połączeń i flotę, przede wszystkim w oparciu o model ruchu przesiadkowego w warszawskim hubie. Przepustowość Lotniska Chopina jednak wyczerpuje się. W piątek odprawiono tam 20-milionowego pasażera w tym roku, ustanawiając tym samym rekord w historii lotniska. W kwietniu Polskie Porty Lotnicze ogłosiły plany rozbudowy Lotniska Chopina, która ma pozwolić rozwinąć infrastrukturę terminala do poziomu 30 mln pasażerów w 2030 r.

Dwa lata później ma zostać otwarty CPK z gotowością do przyjęcia 34 mln pasażerów i możliwością dalszej rozbudowy. Do czasu otwarcia CPK większy udział w rozwoju ruchu lotniczego na Mazowszu mają mieć także lotniska w Modlinie, Radomiu oraz Łodzi. Prezes PPL-u Andrzej Ilków w wywiadzie dla money.pl zapowiadał stworzenie tzw. matrycy slotów, która ma zachęcić przewoźników, by przenieść się z zatłoczonego Lotniska Chopina na pozostałe lotniska w promieniu około 100 km. Zrezygnowano z planów administracyjnego podziału ruchu, na który musiałaby wyrazić zgodę Komisja Europejska.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(104)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
undefined und...
2 tyg. temu
Taaaa, nazwa lotniska Warszawa Radom dla obcokrajowców, chyba po to, żeby wprowadzić ich w błąd. Obcokrajowiec kupuje bilet i myśli, że wyląduje w pobliżu Warszawy a tu niespodzianka, ląduje w Radomiu 100km od Warszawy a nie w Warszawie.
dariusz d.
2 tyg. temu
gdyby nie przegrane wybory, za 10 lat mielibyśmy otwarcie lotniska Warszawa - Suwałki, a lotnisko w Radomiu zostałoby zbudowane po raz trzeci jako Berlin - Radom albo Paryż - Radom.
ANNA
2 tyg. temu
Łódź jest w centrum Polski nie Radom
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Zbig
2 tyg. temu
Z Radomia odlatuje jeden samolot dziennie, z wyjątkiem czwartku i piątku (w tych dniach odlatuje zero samolotów). Podatnicy zapłacili za to 800000000 zł
Prezydent2025
2 tyg. temu
Jesteśmy najbogatszym Narodem w Europie. Jedno megalotnisko w budowie, dwa w rozbudowie, Radom ze stratą że 100 mln i Łódź że stratą kilkunastu milionów. Wszystko w centrum Polski.
Prezydent2025
2 tyg. temu
Jak Pan Nykiel pokryje 10% strat lotnisk, ktore wymienia to może zacząć głosić takie mądrości.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (104)
Aro
2 tyg. temu
Ci co mieszjkają bliżej Radomia to może i korzystają z lotniska. A ja jestem z okolic Wawy to latam enterem z Chopina. Mam najbliżej do tego lotniska
historia
2 tyg. temu
Radom już kilka razy był blokowany no i historia się powtarza
AhimJo
2 tyg. temu
To może z tego lotniska zrobić lotnisko CARGO … i kwestia argumentowania budowy innego pod Baranowem się zmieni
ThyssenKrupp ...
2 tyg. temu
Niemcy ratują huty ThyssenKruppni wsadzą tam miliardy euro. Pomoc pibliczna. My sprzedalismy huty za 1 zlotowke bo wiadomo...
Floyd
2 tyg. temu
Koalicja rządu 13 grudnia a nie 16 pazdzuernika
...
Następna strona