Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

"Lotnisko w Radomiu nie powinno powstać". Prezes PPL mówi wprost: to był błąd

84
Podziel się:

Radom to oddany niedawno duży terminal świecący pustkami. Wiemy, że ta infrastruktura nie powinna powstać tam, tylko w Modlinie. Mielibyśmy z tego więcej korzyści - powiedział Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych, na Kongresie Rynku Lotniczego w czwartek.

"Lotnisko w Radomiu nie powinno powstać". Prezes PPL mówi wprost: to był błąd
Lotnisko Warszawa-Radom otwarto pod koniec kwietnia 2023 r. (East News, Wojciech Olkusnik)

Lotnisko Warszawa-Radom zbudowano od nowa na gruzach świecącego pustkami portu Radom-Sadków. Taką decyzję podjął rząd PiS po ogłoszeniu bankructwa przez radomski port. Polskie Porty Lotnicze przejęły lotnisko-bankruta i zbudowały tam nowy terminal pasażerski oraz wyremontowały współdzielony z wojskiem pas startowy. Inwestycja pochłonęła ponad 800 mln zł. Mimo że pomysł był krytykowany przez ekspertów.

- Radom zastaliśmy z bardzo dobrą infrastrukturą, ale to terminal świecący pustkami. Wiemy, że ta infrastruktura nie powinna tam powstać, tylko w Modlinie. Mielibyśmy z tego więcej korzyści i dziś możemy uznać tę decyzję za błąd. Próbujemy wypełnić to piękne lotnisko, ale jest to trudne - powiedział Andrzej Ilków, który kieruje PPL-em od marca.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: CPK z "zielonym światłem"? "Będzie dużym portem lotniczym"

"Osiem lat zaniedbań" w Modlinie i puste lotnisko w Radomiu

Podkreślił, że rozmowy z nowymi przewoźnikami trwają. "Papierkiem lakmusowym" ma być rozkład na sezon letni 2025 r. - Bo wcześniej nie mieliśmy na niego wpływu - dodał Ilków. Przypominał o swoim pomyśle tzw. matrycy slotów, która ma zachęcić linie lotnicze do odciążenia zatłoczonego Lotniska Chopina i przeniesienia części ruchu na lotniska w Radomiu, Modlinie oraz w Łodzi. Ilków mówił o tym w wywiadzie dla money.pl w maju.

- Radom to naprawdę świetna infrastruktura, z której nikt nie chce latać. Nadzieja umiera ostatnia, wydano już 800 mln zł na ten cel. Za chwilę, uwzględniając straty, będzie to ponad miliard złotych. Ale ono już jest i coś z nim trzeba będzie zrobić. Liczę na wojsko, które jest nim mocno zainteresowane - stwierdził Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Od stycznia do końca sierpnia port lotniczy Warszawa-Radom odprawił ponad 86 tys. pasażerów. W jego siatce połączeń jest zaledwie sześć kierunków - regularnych i czarterowych. Od inauguracji w kwietniu 2023 r. z radomskiego lotniska skorzystało łącznie niespełna 200 tys. pasażerów - mniej niż w ciągu jednego miesiąca korzysta z lotniska Warszawa-Modlin.

I właśnie dlatego według prezesa PPL Istniejąca tam infrastruktura, zarówno terminala jak i płyt postojowych, nie obsłuży dużo więcej pasażerów niż obecne 3 mln.

Modlin to osiem lat zaniedbań, nie było żadnej inwestycji rozwojowej na tym lotnisku. Nie zazdroszczę zarządowi trudnych decyzji, by to lotnisko mogło stanąć na nogi - powiedział Ilków podczas Kongresu Rynku Lotniczego.

Od 2012 r. dominującą pozycję na lotnisku Warszawa-Modlin wypracował irlandzki Ryanair. Odprawia tam rocznie ponad 3 mln pasażerów i jest jego filarem. Obecnie negocjuje nową umowę handlową i korzystniejsze dla siebie stawki opłat lotniskowych. Ze względu na brak porozumienia z zarządem, ogłosił cięcia w rozkładzie lotów.

Ta zależność od Ryanaira przez lata była osią sporu między zarządem lotniska w Modlinie a jego udziałowcami, w tym Polskimi Portami Lotniczymi. Wymagana jest bowiem jednomyślność udziałowców. Po jesiennych wyborach parlamentarnych zarząd Modlina i zarząd PPL znaleźli się po tej samej stronie.

Rozbudowa Modlina. Chcą, by lądowały tam Dreamlinery

W czerwcu ogłoszono, że Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło plan generalny lotniska w Modlinie na lata 2022-2045, co ma pozwolić na realizację inwestycji w jego rozbudowę i rozwój. Plan ten uwzględnia też "dociągnięcie" linii kolejowej ze stacji Modlin do terminala. Docelowo przepustowość Modlina ma sięgnąć 8 mln pasażerów rocznie.

- Mamy pozwolenie na rozbudowę terminala o dwa moduły w obie strony. Chcemy dobudować cztery gate'y wyłącznie non-Schengen ze strefą komercyjną oraz cztery stanowiska postojowe dla samolotów, także dla tych większych. Bo mamy zapytania od tour-operatorów, którzy chcą operować Dreamlinerem na rejsach czarterowych - dodał Tomasz Szymczak, p.o. prezesa lotniska Warszawa-Modlin. Koszt rozbudowy terminala to 400 mln zł.

Zdalną wieżę kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Warszawa-Modlin planuje uruchomić Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Byłoby to pierwsze takie lotnisko w Polsce i drugie w regionie.

- Również zakończenie monopolu po stronie podaży jest bardzo ważne i dlatego chcemy się rozwinąć w kierunku innych przewoźników. Dyskusje są bardzo rzeczowe - dodał, odnosząc się do relacji biznesowej portu lotniczego z Ryanairem.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(84)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
wojtek d.
3 miesiące temu
Lotnisko aby zarabiać musi mieć 2-miliony pasażerów rocznie. Radom nie wygeneruje takiego ruchu nigdy (demografia ) Czyli jako podatnicy do końca jego istnienia będziemy do niego dopłacać. Sukces PIS. PS. Podobny sukces to przekop mierzei tylko tu dojdą jeszcze coroczne koszty utrzymywania toru wodnego w skali kilku lat koszty te będą większe od kosztów całego przekopu.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Driver
3 miesiące temu
Modlin to okropne lotnisko - od samego powstania było niedoinwestowane. Wiem bo leciałem z niego kilka razy zaraz po otwarciu a potem było jeszcze gorzej. Praktycznie zawłaszczone przez Ryanair pomimo tylu milionów pasażerów generowało tylko straty pomimo silnego finansowania z publicznych (samorządowych pieniędzy)
ktoBogatemu ....
3 miesiące temu
Ostatnie wakacje 2024 i wylot z Radomia - szok, jakie ładne jest, nowe nie używane :) Nasz lot był jedynym i jak było na ekranach to powrót z tej samej lokacji też jedyny i tak w koło - a to w sierpniu 2024. Panie w gastronomi i sklepach na lotnisku są w SZOKU jak widzą pasażera :D - Lotnisko super!!!!
Smoleńsk, Lec...
3 miesiące temu
"Nie zatrudniamy fachowców, bo kiedy zatrudnialiśmy to nie chcieli oni realizować naszego programu" - Radosław Fogiel rzecznik prasowy Prawa i Sprawiedliwości.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (84)
Z wawy
3 miesiące temu
Buduje region, daje prace. To wazny obiekt dla Radomia. Dbajcie o to lotnisko.
Fakty
3 miesiące temu
Zostanie na zawsze, będzie budowac region. To jest infrastruktura na 50 lat.
Gut
3 miesiące temu
Sprzedac wszystko
kiero
3 miesiące temu
No jak? Przecież Suski powiedział, że z Radomia jest bliżej do Egiptu i słowo stało się ciałem.Radom ma lotnisko o będziemy na nie bulić.
gal
3 miesiące temu
Radom trzeba udusic ,wtedy kazdy bedzie wiedzial, ze to zla inwestycja PISu.....
...
Następna strona