Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Łukasz Kozłowski
Łukasz Kozłowski
|
aktualizacja

Łukasz Kozłowski: łatwiej naprawić system finansowania ochrony zdrowia, niż go wymienić [OPINIA]

304
Podziel się:
Przedstawiamy różne punkty widzenia

Zastąpienie składki zdrowotnej podatkiem celowym, jak proponuje Lewica, nie naprawi systemu finansowania systemu opieki zdrowotnej. Wciąż istniał będzie problem z przekonaniem społeczeństwa, że obciążenia na zdrowie muszą się zwiększać. Warto natomiast rozważyć połączenie składki na ubezpieczenie zdrowotne ze składką na ubezpieczenie chorobowe.

Łukasz Kozłowski: łatwiej naprawić system finansowania ochrony zdrowia, niż go wymienić [OPINIA]
Łukasz Kozłowski: należy utrzymać system ubezpieczeniowy oparty na składce zdrowotnej (Adobe Stock, FotoDax, Piotr Waniorek)

Opinia Łukasza Kozłowskiego, głównego ekonomisty Federacji Przedsiębiorców Polskich, powstała w ramach projektu #RingEkonomiczny money.pl. To nowy format debaty na ważne tematy gospodarcze i społeczne. W naukach społecznych, w tym w ekonomii, na jedno pytanie istnieje często wiele różnych odpowiedzi. O takich spornych kwestiach dyskutują zaproszeni do Ringu ekonomiści. W pierwszej rundzie prezentują swoje poglądy, w drugiej odnoszą się wzajemnie do swoich opinii i komentarzy czytelników.

Tematem przewodnim drugiej edycji Ringu jest finansowanie systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Odmienne stanowisko wobec Łukasza Kozłowskiego prezentuje Dr Michał Zator, ekonomista z Uniwersytetu Notre Dame (USA). Uczestnicy tej dyskusji za tydzień odniosą się do swoich argumentów oraz komentarzy czytelników.

***

Nastroje społeczne w Polsce wskazują coraz silniej na to, że problemem wymagającym pilnego rozwiązania jest poprawa funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. W tym kontekście warto przywołać niedawny raport Fundacji Digital Poland "Technologie w służbie społeczeństwu", na potrzeby którego już po raz piąty przeprowadzono cykliczne badanie na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.

Choć publikacja ta dotyczy zagadnień związanych z nowymi technologiami, przy okazji okazało się, że w ocenie ankietowanych największym problemem naszego kraju jest dziś zbyt długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza lub na zabieg w szpitalu. W porównaniu z ubiegłym rokiem, kwestia ta "awansowała" w rankingu głównych bolączek z czwartego na pierwsze miejsce.

Zapaść w ochronie zdrowia

Oczywiście problemy sygnalizowane w wynikach badań opinii znajdują potwierdzenie w coraz trudniejszej rzeczywistości. Płynność finansowa w Narodowym Funduszu Zdrowia, ratowana jeszcze w ubiegłym roku i poprzednich latach przez środki z funduszu zapasowego, jest na wyczerpaniu. W konsekwencji publiczny płatnik wstrzymuje coraz częściej płatności dla podmiotów leczniczych za świadczenia nadliczbowe oraz nadwykonania. Stąd już prosta droga do wydłużenia kolejek. Jak wynika z danych z kwartalnych sprawozdań NFZ, liczba pacjentów czekających w kolejce do specjalisty w I kw. br. sięgała już blisko 4,8 mln. Co gorsza, wśród nich aż 563 tys. to przypadki pilne, których kolejka wydłużyła się w stosunku do I kw. 2022 r. aż o 71 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024

Potwierdza to potrzebę znacznego zwiększenia poziomu finansowania publicznej ochrony zdrowia, w oparciu o rozwiązania systemowe, przy jednoczesnym zapewnieniu lepszej efektywności wydatkowania tych środków. Jedną z propozycji, które pojawiły się w ostatnim czasie, jest zastąpienie obecnej składki zdrowotnej przez podatek zdrowotny, który płaciliby wszyscy podatnicy PIT (a docelowo również CIT) od swoich dochodów, w oparciu o 9-procentową stawkę. Pomysł ten został wysunięty ze strony Lewicy, a był opisywany m.in. przez wiceministra zdrowia reprezentującego to ugrupowanie, Wojciecha Koniecznego.

Uważam, że nie jest to optymalne rozwiązanie problemu niedofinansowanej ochrony zdrowia.

Istnieją dwa zasadnicze modele finansowania publicznego systemu ochrony zdrowia: ubezpieczeniowy oraz budżetowy. Oba, jeśli są właściwie zaprojektowane i wdrożone, mogą być efektywne.

Modele finansowania

Polska reforma systemu ochrony zdrowia z 1999 r. wprowadziła model ubezpieczeniowy. W ostatnich latach przekształca się on w swego rodzaju hybrydę. Środki pochodzące ze składki zdrowotnej nie wystarczają do pokrycia wszystkich potrzeb i zobowiązań NFZ, w związku z czym brakujące środki muszą pochodzić z dotacji podmiotowej z budżetu państwa.

Rok 2024 jest pierwszym, kiedy taka sytuacja wystąpiła. NFZ otrzyma w bieżącym roku 10 mld zł, a w kolejnym już blisko 19 mld zł. Jeśli status quo zostanie utrzymany, kwota tej dotacji będzie rosnąć corocznie o kilkanaście miliardów złotych, osiągając poziomy, które do tej pory utożsamialiśmy raczej z dotacjami do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w celu pokrycia przede wszystkim różnicy między wpływami a wydatkami funduszu emerytalnego. W skrajnym scenariuszu, zgodnie z naszymi szacunkami, w momencie zakończenia procesu realizacji tzw. "ustawy o 7 proc. PKB na zdrowie", proporcja finansowania składkowego do budżetowego będzie wynosić blisko 60-40.

W takiej sytuacji można przyjąć założenie, że system ubezpieczeniowy jest nie do uratowania i musimy go przekształcić w model budżetowy, albo też podjąć działania na rzecz utrzymania modelu ubezpieczeniowego.

Trzecią, w mojej ocenie najgorszą opcją, jest nierobienie niczego i funkcjonowanie w warunkach tej hybrydy. Szkoda wysiłku legislacyjnego i organizacyjnego na demontaż systemu ubezpieczeniowego i zastąpienie go nowym, budżetowym.

Finansowanie budżetowe nie jest panaceum na niedofinansowanie ochrony zdrowia, ponieważ w ostatecznym rozrachunku stawia nas przed dokładnie tym samym dylematem - w jaki sposób "sprzedać" wyborcom komunikat, że ich obciążenia muszą się zwiększyć dla realizacji ważnego społecznie celu, jakim jest zapewnienie lepszej dostępności i jakości świadczeń opieki zdrowotnej w systemie publicznym.

Nie wierzę bowiem, że jesteśmy w stanie bezustannie pokrywać każdy potrzebny wzrost wydatków na zdrowie z większego deficytu finansów publicznych. Choćbyśmy odrzucili tezę, że wymagają tego prawa ekonomii, to wynika to po prostu z ram zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, w których się poruszamy.

Źródło wydatków na zdrowie

Wracając zatem do mojej postawionej w tytule tezy, uważam, że łatwiej byłoby skorygować kurs w ramach istniejącego systemu, niż zbudować go na nowo. W ostatnich dniach miałem przyjemność zaprezentować "Plan ratunkowy dla ochrony zdrowia" Federacji Przedsiębiorców Polskich, którego jestem współautorem. Zakłada on, wśród innych rozwiązań, połączenie ubezpieczenia zdrowotnego z ubezpieczeniem chorobowym w ramach kompleksowego ubezpieczenia ryzyka choroby.

Uważam, że wydatki na leczenie oraz wydatki na zasiłki chorobowe powinny pochodzić z jednego, takiego samego źródła, ponieważ oba są związane z tym samym - chorobą ubezpieczonego. Taka zmiana organizacyjna może przynieść znaczne korzyści pod względem efektywności systemu. Koszt źle leczonego pacjenta, np. zbyt późno zdiagnozowanego, czekającego zbyt długo w kolejce na zabieg lub konsultację, nie mógłby być już dłużej przerzucany - jak obecnie - z NFZ do ZUS.

Zarządzający takim połączonym funduszem mieliby wszelką niezbędną motywację do tego, aby wprowadzić takie mechanizmy kontraktacji świadczeń oraz nadzoru nad świadczeniodawcami, które ograniczą nieefektywność przekładającą się na wyższe wydatki całościowego funduszu. A zatem to lekarz, wystawiając zwolnienie pacjentowi "wypisuje czek" do wspólnej kasy, gdzie gromadzone są środki ubezpieczonych, które można wykorzystać na zapewnienie im lepszej opieki zdrowotnej. Należy wspomnieć, że autorką wielu szczegółowych założeń wdrożenia tej koncepcji jest prof. Anna Wilmowska-Pietruszyńska.

Dlaczego piszę o tym rozwiązaniu w kontekście finansowania ochrony zdrowia? Przede wszystkim dlatego, że jego wdrożenie wymaga utrzymania, a wręcz rozszerzenia, modelu ubezpieczeniowego. Po drugie, stwarza ono możliwość zwiększenia wpływów z tytułu połączonych składek, bez podnoszenia ich stawki. Wynika to z faktu, iż składka zdrowotna ma znacznie szerszą bazę niż składka chorobowa. Ubezpieczenie chorobowe ma bowiem charakter dobrowolny dla części ubezpieczonych, a także w jego przypadku występuje tzw. mechanizm zbiegu tytułów do ubezpieczenia. Innymi słowy, opłacanie składek z jednego tytułu powoduje, że nie jest konieczne jej płacenie z pozostałych posiadanych tytułów.

Składka zdrowotna jest natomiast płacona w każdym przypadku. Pobór połączonych składek na zasadach obecnej składki zdrowotnej mógłby spowodować zwiększenie wpływów o blisko 16 mld zł w warunkach 2026 r. W takim przypadku wymiar składki łączącej w sobie ubezpieczenie zdrowotne i chorobowe wynosiłby 11,45 proc. (9 proc. składki zdrowotnej + 2,45 proc. składki chorobowej).

"Nienaruszalne tabu"

Poza tym decydenci nie mogą dłużej ignorować tematu podwyżki głównej stawki składki zdrowotnej. Warto pamiętać, że pierwotna ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z 1997 r. przewidywała ją na poziomie 10 proc. Ostatecznie, po późniejszej nowelizacji ustawy, weszła w życie na poziomie 7,5 proc. i po późniejszych podwyżkach zatrzymała się od 2007 r. na poziomie 9 proc. Od tej pory jakiekolwiek zmiany w tym zakresie stały się nienaruszalnym tabu, mimo że podwyżka w jednym roku np. o 0,25 pkt proc. to obciążenie rzędu 10 zł miesięcznie przy minimalnym wynagrodzeniu oraz ok. 18 zł /mies. przy wynagrodzeniu przeciętnym. Dla porównania, od 1 stycznia 2025 r. płaca minimalna wzrośnie o 249 zł netto.

W tym kontekście znaczne szkody dla debaty publicznej wyrządził "Polski Ład". Program ten na poziomie przekazu koncentrował się wokół zagadnień związanych z ochroną zdrowia, jednak w wymiarze praktycznym był przede wszystkim zmianą systemu podatkowego - najprościej rzecz ujmując, zniesieniem odliczenia składki zdrowotnej od PIT w zamian za 30 tys. zł kwoty wolnej od podatku. Część podatników ma zatem poczucie poniesienia wyrzeczeń na rzecz ochrony zdrowia, mimo że w rzeczywistości NFZ zasilił tylko dodatkowe środki ze składki od osób prowadzących działalność gospodarczą. Co gorsza, te środki zostały wycofane z systemu poprzez likwidację dotacji celowych NFZ, m.in. na ratownictwo medyczne, szczepionki i bezpłatne leki dla seniorów, w łącznej kwocie… 7 mld zł. To tyle samo, na ile wówczas szacowany dodatkowy "uzysk" w składce z tytułu Polskiego Ładu.

Podsumowując, uważam, że dla zapewnienia odpowiedniego finansowania publicznej ochrony zdrowia należy utrzymać system ubezpieczeniowy oparty na składce zdrowotnej, przy jednoczesnych reformach, obejmujących w szczególności połączenie ubezpieczenia zdrowotnego z chorobowym. Odpowiednie dochody należy zapewnić poprzez dostosowanie parametrów składki do większych potrzeb, zamiast "zasypywać" istniejącą lukę doraźnymi dotacjami budżetowymi.

Dzięki konsolidacji, składka zyska bardziej ubezpieczeniowy charakter. Obecnie wskazuje się na to, że składce zdrowotnej brakuje ekwiwalentnego charakteru, typowego dla ubezpieczeń społecznych. W wymiarze praktycznym przejawia się to np. w odczuciach przedsiębiorców, którzy wskazują, że płacą np. 5 tys. zł składki zdrowotnej miesięcznie, a otrzymują dostęp do takiej samej opieki zdrowotnej, jaki inni mogą otrzymać np. za 10-krotnie mniej. To oczywiście ważny element solidarnościowy w składce zdrowotnej. Jednak w przypadku połączenia dwóch ubezpieczeń w jednej składce faktycznym przykładem występowania ekwiwalentności byłoby prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego w wysokości odpowiadającej podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne i chorobowe.

Dochody z tytułu wykonywanej pracy zarobkowej lub świadczeń z ubezpieczenia społecznego (takich jak emerytury i renty) stanowią odpowiednią bazę składkową. Rozszerzanie jej na dochody kapitałowe lub dochody osób prawnych generowałoby dodatkową zmienność przychodów NFZ, ze względu na większą cykliczność tych dochodów, i nie byłoby spójne z systemem ubezpieczeniowym ani też rozważanymi zachętami do zwiększania poziomu oszczędności prywatnych. Oczywiście składka nie jest i nie powinna być równa w wymiarze kwotowym dla każdego ubezpieczonego, jednak równocześnie jej głównym celem nie jest redystrybucja dochodów - od tego są podatki ogólnego przeznaczenia.

Niepotrzebne zamieszanie w systemie tworzyłby natomiast "podatek celowy", który nie mieściłby się w całości ani w definicji składki ani podatku. Jeśli wykorzystanie środków pochodzących z określonej daniny publicznoprawnej ma być powiązane ze ściśle określonym zadaniem, niech będzie ona składką, a nie podatkiem.

***

Autorem tekstu jest Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich, wiceprezes zarządu Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE), członek Rady Nadzorczej ZUS.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(304)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Robert K.
miesiąc temu
Pięć składek i oczekiwania trzy lata na zabieg.Chore państwo i chore przepisy. Zlikwidować składki i płacić z leczenie ,co by pozwoliło odsunąć darmozjadów od finansowania.
a l.
miesiąc temu
Opieka zdrowotna powinna być państwowa.....I oddzielona od prwatnej jak szkoły.... Są szkoły państwowe i prywatne a w usługach medycznych i prywaciarze i państwowi i mamy bałagan......Powinno być jak w prywatnych szkołach jak płacisz to płacisz za wszystko.... A tu w usługach medycznych ktoś prywaciarzom pozwolił na a bo to co na nfz to nfz i na sprzęcie zrobimy prywatne badanie.... A co mi tam nikt sie nie kapnie ......Co państwowe powinno być państwowe a co prywatne powinno być prywatne ...Stać cię puścić swoje dziecko do prywatnej szkoły becelujesz za wszytko bo prywatne przedszkole szkoła..... Tak samo powinno być w nfzcie ...Satać ciebie prywatnie się leczyć becelujesz za wszystko..... I ten co swiadczy usługi medyczne powinien sam zaopatrzyć się w sprzęt do robienia badań kilient zapłaci a nie wysługuje się nfzetem i robi badanie na sprzecie państwowym a pieniądz przytula do prywatnego portfela....Jeśli tak będzie długo pacjenci będą i na zus i na nfz państwówke i prywaciarza.... A kto na tym cierpi ? Pacjent.....Kolejka się wydłuża.... Nikt nie pomyslał jak ktoś dał prywaciarzowi wolna ręke ze sprawa wymknie się z kontroli.....I belka pacjent nie prywaciarz czy polityk....
J24
miesiąc temu
Wszystkie Plagi Egipskie uderzyly akurat w ten Rzad Fachowcow.Dziwne?!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Iga
miesiąc temu
Dlaczego rolnicy nie płacą składki zdrowotnej?, bo 1 zł to jest śmiech, dlaczego tak dużo różnych grup nie płaci lub płaci grosze?. Leczenie powinno być uzależnione od opłaconych składek, żaden kraj na świecie nie jest w stanie leczyć wszystkich i na wszystko i za darmo lub że składek reszty płacących frajerów
Prezydent2025
miesiąc temu
Naprawa finansowania, gdyby nie politycy i ich zaplecze, byłaby prostsza niż zagotowanie wody w czajniku automatycznym. Składka minimalna dla każdego dorosłego, brak uprzywilejowania np. rolników i składka maksymalna np jak ZUS czyli 30 x przeciętne wynagrodzenie a kto zatrudnia jakieś odliczenie. Wszystko napisałem obok w artykule.
tylko tyle
miesiąc temu
Dlaczego lekarze pracujący w opiece zdrowotnej państwowej mogą mieć gabinety prywatne? To jest bardzo mocno wykorzystywane w różnych opcjach leczenia...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (304)
Marks
4 tyg. temu
Kto placi za leczenie Zbigniewa Ziobro zagranica??!!! Chcialbym wiedziec ile to kosztowalo?
obserwator
miesiąc temu
Hydrozagadka: Ile wody jest w stanie pomieścić dziurawe wiadro?
ggt
miesiąc temu
W Polskich warunkach? Przypuszczam, ze nie sadze. Jest za wiele grup lobbujacych za swoimi interesami, nie mowiac juz o politykach, ktorzy nawet jezeli nie zostana "przelobbowani" to i tak beda badali, ktorej grupie najlepiej zrobic dobrze, zeby slupki drgnely w gore. Zawsze wychodzi z tego prowizorka z dziurami. Powinna byc choc minimalna wspolplatnosc pacjentow za uslugi. Wg wszelakich swiatowych rankingow Tajwan jest na swiatowym podium w jakosci sluzby zdrowia. Wg jednego nr 1 za 2023. I wydaje 6,2% na sluzbe, dokladnie tyle ile w 2024 Polska, ktora jest w okolicach drugiego konca tych rankingow. Glowne roznice poza powyzszym to chyba brak korupcji w takiej skali jak w Polsce, wyksztalcenie lekarzy i jasny podzial, ile idzie na pensje, leki itd.
Miki
miesiąc temu
Ile nie dosypać do NFZ i tak będzie mało
Dziurawzebie
miesiąc temu
Nie ma sensu jechać do Egiptu. Najlepsze piramidy są w Polsce
...
Następna strona