Lotnisko Warszawa-Radom ma zostać poddane audytowi. Taką zapowiedź złożył pełnomocnik rządu ds. CPK. Położone 100 km od stolicy lotnisko uroczyście otwarto 27 kwietnia 2023 r. Przez pierwsze 12 miesięcy działalności odprawiło 130 tys. pasażerów. Wydano na nie ponad 800 mln zł.
To konieczne, ponieważ wydano pieniądze na projekt, który na razie nie spełnia swoich założeń - podkreślił Maciej Lasek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Przedsmak, czym ma być CPK". Klątwa lotniska Warszawa-Radom
- Rozumiem mieszkańców Radomia, którzy od dawna mieli tam lotnisko wojskowe. Próbowano z niego zrobić lotnisko komunikacyjne i już raz nie wyszło. Podjęto decyzje, które kosztują konkretne pieniądze - powiedział Lasek podczas debaty na EKG w Katowicach.
Przypomniał słowa Marcina Horały, który jako ówczesny pełnomocnik rządu ds. CPK, na ceremonii otwarcia radomskiego lotniska zapowiadał, że to przedsmak tego, czym ma być CPK. - No właśnie nie chcę, by lotnisko w Radomiu było przedsmakiem lotniska centralnego - podkreślił Maciej Lasek.
Prezes PPL o lotnisku Warszawa-Radom: myliłem się
Przypomnijmy, że Polskie Porty Lotnicze w 2018 r. kupiły bankrutujące lotnisko Radom-Sadków za kwotę 12,7 mln zł. Ogłosiły wtedy, że zbudują je od nowa - z większym rozmachem, zmodernizowanym i wydłużonym pasem startowym, nowoczesnym terminalem. Inwestycja miała uwolnić część ruchu na Lotnisku Chopina w Warszawie, stając się dla tanich linii lotniczych i czarterów alternatywą. Również wobec portu Warszawa-Modlin, w którym dominujący udział w ruchu ma Ryanair.
- Sądziłem, że to lotnisko jest antidotum na wszystkie problemy infrastruktury lotniskowej, ale myliłem się. Odkryłem bardzo szybko, że ono ma bardzo wiele barier - powiedział Andrzej Ilków, od marca prezes Polskich Portów Lotniczych, będących właścicielem radomskiego portu.
Wymienił m.in. brak możliwości wykonywania lotów czarterowych w porze nocnej, a także ograniczenie do ośmiu operacji na godzinę z powodu braku pokrycia radarowego. Przypomniał też, że lotnisko jest współużytkowane z wojskiem. Jednak, jak pisaliśmy w money.pl jako pierwsi, wojsko stanowczo odpiera zarzuty o wywieranie wpływu na brak samolotów na lotnisku w Radomiu.
Radom do audytu. A co z audytem w CPK? "Mamy wyniki"
Maciej Lasek jest odpowiedzialny za realizację jednej z wyborczych zapowiedzi Koalicji Obywatelskiej, z którą szła do wyborów 15 października 2023 r. Chodzi o audyt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Miał on składać się z dwóch podstawowych części:
- audytu wewnętrznego realizowanego siłami spółki i biura pełnomocnika ds. CPK,
- ośmiu audytów obszarowych prowadzonych przez firmy zewnętrzne.
Dotychczas nie zaprezentowano wyników audytu wewnętrznego, a audyt zewnętrzny nie miał szans się rozpocząć. Z czterech pierwszych rozstrzygniętych przetargów, wszystkie cztery zostały unieważnione. Terminy rozstrzygnięcia czterech kolejnych już dwukrotnie przesuwano, obecnie - na koniec maja.
- W zasadzie dzisiaj mamy wyniki ośmiu audytów. Siedmiu audytów wewnętrznych i jednego poprowadzonego przez firmę zewnętrzną.I one są wystarczające do wskazówek, co powinniśmy zrobić dalej. I myśmy to uczynili. Mówię o decyzji o uruchomieniu rozwiązania pomostowego, czyli modernizacji Lotniska Chopina, a także o koniecznej rozbudowie Modlina - dodał pełnomocnik rządu ds. CPK.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl