Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, w art. 22 ust. 5, każdy kierowca ma obowiązek jasno i z wyprzedzeniem sygnalizować zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizacji po wykonaniu manewru - opisuje autokult.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Część kierowców źle sygnalizuje skręt
Ze względu na to, że przepis nie odnosi się bezpośrednio do utrudnień w ruchu, jego interpretacja bywa różna. Część kierowców wybiórczo stosuje kierunkowskazy, a niektórzy sygnalizują skręt, mimo że jadą prosto. Są też tacy, dla których korzystanie z kierunkowskazów wydaje się opcjonalne.
Chociaż kara za brak sygnalizacji jest rzadko egzekwowana, może to prowadzić do kolizji, szczególnie na rondach. Odpowiednia sygnalizacja umożliwia innym uczestnikom ruchu wjazd na skrzyżowanie, a jej brak prowadzi do zatorów i korków.
Jednym z poważniejszych problemów jest błędne sygnalizowanie na skrzyżowaniach z "łamanym pierwszeństwem", gdzie kierowcy powinni sygnalizować skręt, ale nie zawsze to robią, co wprowadza chaos. Problemy tworzą również kierowcy, którzy sygnalizują skręt, mimo że jadą prosto.
Te błędne sygnały sprawiają, że kierowcy na takich skrzyżowaniach stosują różne zasady, co powoduje brak wzajemnego zaufania i zakłócenia w ruchu drogowym.