Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Łukasik
Marcin Łukasik
|

Męczące telefony, przekonywanie darmowym pulsoksymetrem. Sprzedawcy "cudów" znów w natarciu

170
Podziel się:

Kilkanaście telefonów w ciągu kilku dni. Sprzedawcy "cudownych garnków" znów polują i to o wiele agresywniej niż zwykle. UOKiK wytypował już firmę, która może być za to odpowiedzialna i zgłosił sprawę do prokuratury.

Męczące telefony, przekonywanie darmowym pulsoksymetrem. Sprzedawcy "cudów" znów w natarciu
Sprzedawcy cudownych garnków przystąpili do agresywnej kampanii (money.pl, Adobe Stock, money.pl)

To już nie jest zwykłe poszukiwanie osób, którym można coś wcisnąć. To są agresywne łowy, o czym przekonałem się na własnej skórze. W czasie jednego z weekendów odebrałem kilkanaście połączeń z różnych numerów stacjonarnych, zaczynających się od kierunkowych do Łodzi, Radomia, Kielc czy Bydgoszczy. Zdarzało się, że ten sam numer dzwonił kilka razy. Czasem połączenia były zbyt krótkie, abym zdążył je odebrać.

Raz z czystej ciekawości (i pogodzony z tym, że mogę dostać wysoki rachunek) oddzwoniłem - połączenie zostało natychmiast odrzucone. Czasem po odebraniu słyszałem w słuchawce szum i następowało rozłączenie. Wystarczyło jednak jedno udane połączenie, aby stało się jasne, kto próbował się ze mną skontaktować.

"Dzień dobry. Z tej strony Natalia Z. Kontaktuję się z programu "Zdrowie Śląskie" z racji tego, że w ostatnim czasie przeprowadziliśmy sondaż zdrowotny, który pokazał, że u ponad 80 proc. ankietowanych ich zdrowie znacznie się pogorszyło" – słyszę w słuchawce.

Zobacz także: Paweł Borys zarzuca galeriom, że wymuszają przedłużenie umowy za obniżkę czynszu. "To rząd wprowadził tę regulację"

"Rozmawiała" ze mną młoda kobieta. A ściślej – było to zmontowane nagranie, które odtwarza się automatycznie po odebraniu telefonu. Nietrudno było się w tym połapać - żywi ludzie jednak czasem łapią oddech, aby kontynuować rozmowę. Tu z kolei "mowa" była płynna, bez zająknięcia.

Jednak, aby było ciekawiej, tuż po powitaniu domontowano fragment, w którym "pani konsultantka" próbowała dopytać, czy na pewno pochodzę ze Śląska. Pytanie zostało dograne innym głosem i innym tonem. Nic się nie zgadzało - robota amatora.

Słuchałem dalej, i choć żaden ze mnie wróżbita, tym razem wiedziałem, co mnie czeka. Słyszałem tę śpiewkę już kilka razy. Zawsze kończyła się tak samo - zaproszeniem na spotkanie o wczasach/turystyce/badaniach lekarskich (niepotrzebne skreślić), które w rzeczywistości okazuje się pokazem "cudownych" garnków, pościeli czy ozonatorów, czyli rzeczy niepotrzebnych, drogich i - co ważne - wciskanych na siłę starszym osobom.

"17 marca organizujemy specjalne spotkanie. Będzie miał pan możliwości skorzystania z porad ekspertów. Oprócz tego uczestniczy otrzymają bezpłatny pulsoksymetr. Zależy nam, aby dotrzeć do osób pomiędzy 40. a 80. rokiem życia. Czy pan znajduje się w tym przedziale?" – dopytywał mnie automat.

O tego typu spotkaniach pisaliśmy już wielokrotnie na łamach money.pl. Sam wybrałem się na taki pokaz, który był organizowany w ubiegłym roku w jednym z hoteli w Warszawie. O mojej przygodzie można przeczytać tu. Jednak takich pokazów odbywają się setki w całej Polsce. Dzieje się to nawet teraz - w czasie pandemii i pomimo surowych obostrzeń sanitarnych.

Schemat wygląda podobnie - zaproszenie powinno trafić do seniora lub seniorki. Taka osoba nie zadaje zbyt wielu pytań, nie drąży. Do tego przebywając w nowym miejscu, może czuć się zagubiona. Nie ma śmiałości, aby postawić granicę i nie zgodzić się na coś, np. odmówić nachalnemu sprzedawcy, namawiającemu na przykład na kupno przyrządu do masażu za kilka czy kilkanaście tysięcy złotych.

Od osób, które dały się naciąć na takie pokazy, często słyszeliśmy, że "cudowni" sprzedawcy stosują różne sztuczki, aby omotać swoje ofiary. Cały czas mówią o wygranej, przekonują, że wystarczy coś podpisać, wydać niedużą kwotę i można się cieszyć unikatowym sprzętem. A na koniec senior wraca do domu z pudłami pełnymi jakichś rupieci i wnioskami o kredyt na bajońskie kwoty.

Tym, co jednak może zaskakiwać, jest skala spamu telefonicznego. Przyznam, że jestem zszokowany liczbą połączeń, które miałem w krótkim czasie. Kto może za tym stać? To pytanie zadałem Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Opis, który pan podał, pasuje do działań firm Vita Lift. Mieliśmy ok. 10 sygnałów od konsumentów i rzeczników konsumentów dotyczących tej spółki, w części z nich była mowa o zaproszeniach po odbiór pulsoksymetrów w ramach akcji prozdrowotnych - podał departament komunikacji UOKiK-u.

- W sprawie tej firmy i powiązanych z nią podmiotów w lutym 2021 r. wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające - na razie w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Niezależnie od tego o sprawie zawiadomiliśmy prokuraturę - dodano.

Co trzeba przyznać, liczba powiązanych podmiotów jest imponująca: oprócz Vita Lift mamy Prolife, Mat Line, Imperius, Housefire, Simple Life, Armenti czy Veneda. Wszystkie te firmy łączy osoba Iwony J., która w KRS wymieniana jest jako wspólnik. Co ciekawe, o wyczynach tej pani gazety i portale informują od kilku lat. Mimo to Iwona J. działa dalej.

Wróćmy na chwilę do spamu. Kontakt z telemarketerem może napsuć krwi, a co dopiero automatycznie generowane połączenia. Zastanawiałem się też, kto i skąd miał mój numer? W ostatnim czasie korzystałem z usług kilku sklepów internetowych i jednej przychodni, która wymagała ode mnie danych. Najwyraźniej doszło do naruszenia ochrony moich danych osobowych. Czy na przyszłość mogę się przed takim spamem bronić?

- Z czysto praktycznego punktu widzenia świetnym pomysłem na zablokowanie niechcianych numerów może być aplikacja typu identyfikator połączeń. Przykładem takiego narzędzia jest Truecaller dla systemów Android i iOS. Całkowicie darmowy, dodajmy. Korzystając z bazy danych współtworzonej przez ponad 250 mln użytkowników z całego świata, apka rozpoznaje i blokuje marketerów i innych teleszkodników – mówi Piotr Urbaniak z redakcji dobreprogramy.pl.

Na koniec jeszcze kilka ważnych zasad. Jeśli dostaniemy zaproszenie na pokaz, to przed pójściem i podjęciem decyzji zakupowej pamiętać o kilku rzeczach:

- "Prezentacja" to zazwyczaj pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż;

- Gdy konsument otrzyma zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, powinien ustalić, czy będą na nim oferowane towary lub usługi;

- Należy uważnie czytać umowy, nie działać pod presją czasu;

- Warto konsultować decyzje z kimś bliskim;

- Nie należy udostępniać nikomu dowodu osobistego;

- Trzeba zastanowić się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna;

- Należy pamiętać o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(170)
WYRÓŻNIONE
!!!!!!
4 lata temu
No dobrze, a jak to się ma do nieodległego spisu powszechnego przez telefon? Skąd mam wiedzieć że ten ktoś po drugiej stronie to rachmistrz spisowy, a nie wyłudzacz danych? Niby można to sprawdzić dzwoniąc do GUS, ale wyłudzacz może się posługiwać danymi rzeczywistego rachmistrza, które rachmistrz zobowiązany jest podać dzwoniąc do klienta. Ja mam zasadę że nie odbieram telefonów z nieznanych numerów. Zbyt dużo namnożyło się bezkarnych oszustów.
....
4 lata temu
Zawsze pytają gdzie mieszkam a ja raz w Szczecinie a raz w Zakopanem raz w Łodzi itd.... ostatni któregoś już krew zalała i się pyta To gdzie właściwe mieszkam - tam gdzie nie ma waszej promocji.
uysol
4 lata temu
Ja odbieram te telefony. Za każdym razem na prośbę o potwierdzenie, że mieszkam w X mówię, że pomyłka, bo mieszkam w Y (kilkaset km dalej). A jak za kilka tygodni zadzwonią i spytają czy mieszkam w Y, to mówię że pomyłka bo mieszkam w Z. Trwa to już kilka lat, ale rozmowa zawsze jest bardzo krótka, a spokój pomiędzy rozmowami to nawet kilka miesięcy. Namawiam wszystkich na taki sposób postępowania: im nas będzie więcej, tym im będzie trudniej.....
NAJNOWSZE KOMENTARZE (170)
emerytka
3 lata temu
Mnie nagabują od 2 lat, z częstotliwością raz na 2-3 tygodnie, z różnych numerów. Czasem powtarza się nawet imię i nazwisko bota. Szlag mnie już trafia
Dudek
3 lata temu
Dręczą mnie na dwaóch numerach od kilku miesięcy. Zmieniają swój numer już co kilka dni i próbują po kilkanaście razy o różnych porach dnia. Podejrzewam, że Nasze numery biorą z OLX. Dajcie znac jeśli kogoś męczą bez olx bo jestem ciekaw. Główne tematy to prąd-fotowoltaika i aktualnie jakieś super promocje z programu "Zdrowie". Dzwoni oczywiście automat. Ja odbieram i milczę i po 5sek się rozłącza ale czasem potrafią tak człowieka zdenerwować, że masakra. To się nadaje do pilnego śledztwa i ukarania bo nękane jest tysiące osób. Największą karą dla nich za to powinno być upublicznienie ich danych a Polacy już sobie z nimi się policzą...
KOKO1
3 lata temu
CZy ma ktoś numer prywatny do właścicieli tej firmy będę dzwonił z ofertą usług psychiatrycznych i darmową naklejką w każdą niedzielę o 20.00 i w poniedziałek 06:01. Będę dzwonił często bo będę miał rózne naklejki. Odbiór będzie w Suwałkach albo w Świnoujściu żeby mieli blisko do 400km.
Ann
3 lata temu
Mój numer ma kilka miesięcy, podany tylko rodzinie, do celów autoryzacji dwuetapowej (banki i social media) i rekruterom w cv... Ciekawe, komu wyciekło.
Pan
3 lata temu
Ja dla jaj powiedziałem robotowi że na imię mam Odbyt. Niestety nie umówili się...
...
Następna strona