Podczas środowej sesji rady miasta Miszalski przedstawił aktualny stan przygotowań do budowy krakowskiego metra, przypominając, że prace te rozpoczęły się po referendum w 2014 roku, w którym 55,11 proc. krakowian opowiedziało się za tą inwestycją. Ocenił jednak, że postęp był wolniejszy, niż można było oczekiwać, i zaznaczył, że w ciągu ostatnich 10 lat można było zrobić więcej.
Miszalski przypomniał również, że już w kampanii wyborczej obiecywał, że budowa metra będzie priorytetem jego kadencji, i zapewnił, że podejmuje ten temat bardzo poważnie, chcąc zdynamizować proces realizacji.
Prezydent poinformował, że od początku jego kadencji podjęto liczne działania przygotowawcze do inwestycji, a w najbliższych tygodniach planuje powołać radę konsultacyjno-naukową, złożoną z ekspertów zarówno z Krakowa, jak i z całej Polski, którzy będą doradzać przy realizacji projektu.
Miszalski podkreślił, że inwestycja będzie szeroko konsultowana z mieszkańcami na bieżąco, a decyzje będą podejmowane w oparciu o wiedzę specjalistów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zapowiadają kolejne odnogi metra
Zastępca prezydenta, Stanisław Mazur, który nadzoruje projekt budowy metra, zadeklarował podczas sesji, że metro zostanie uruchomione szybko, choć nie przedstawił dokładnego harmonogramu.
Mazur poinformował, że w pierwszym etapie realizowany będzie środkowy odcinek pierwszej linii wschód-zachód, biegnący od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej, a decyzje środowiskowe, dokumentacja projektowa i decyzje realizacyjne dla tego odcinka powinny zostać uzyskane do końca 2025 roku.
W kolejnych etapach linia ma zostać przedłużona na wschód, w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie, oraz na zachód, w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Całkowita długość pierwszej linii ma wynosić około 26 km, a kosztować ma około 13 mld zł, z dodatkowymi 1,5 mld zł na zakup taboru.
Mazur szacuje, że budowa pierwszego 6 km odcinka będzie kosztować około 3 mld zł, a finansowanie ma pochodzić z budżetu państwa, środków unijnych oraz budżetu miasta. Dodał również, że tempo budowy krakowskiego metra powinno być poniżej średniej europejskiej.
Wiceprezydent zapowiedział także, że równolegle z pracami nad pierwszą linią, będą prowadzone przygotowania do wytyczenia kolejnych dwóch odnóg metra.