Trwa ładowanie...
Przejdź na
Miał być milion "elektryków", są tylko 23 tysiące. Wiemy, ile czasu potrzeba na spełnienie obietnicy premiera
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Miał być milion "elektryków", są tylko 23 tysiące. Wiemy, ile czasu potrzeba na spełnienie obietnicy premiera

(East News, Adam Burakowski/REPORTER)

Premier Mateusz Morawiecki obiecał milion samochodów elektrycznych w 2025 r. Po sześciu latach od tej pamiętnej zapowiedzi nie jesteśmy nawet w jednej dziesiątej tej drogi. Z szacunków Carsmile dla money.pl wynika, że licząc jedynie na naturalny rozwój rynku, aby dojść do poziomu miliona "elektryków", potrzeba nawet 107 lat. Skuteczny plan i polityczna determinacja mogłyby skrócić ten okres nawet do 2029 r.

Przyszłość samochodów spalinowych jest przesądzona. W Unii Europejskiej od 2035 r. sprzedawane mają być już tylko nowe samochody elektryczne. Od lat mówi się, że będzie to wyzwanie ze względu na ceny takich aut i niską dostępność infrastruktury ładowania, zwłaszcza szybkiego.

W 2016 r. podczas prezentacji planu "W drodze do elektromobilności" Mateusz Morawiecki, wówczas jeszcze minister rozwoju, zapowiedział, że w Polsce w 2025 r. będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Tymczasem na koniec maja 2022 r. ich liczba w naszym kraju sięgnęła 22 tys. 476, jak wynika z najnowszego "Licznika elektromobilności" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Już nie tylko "samochody elektryczne", a pojazdy i hybrydy

Gdyby nawet do puli "elektryków" wliczyć też hybrydy plug-in, to liczba zelektryfikowanych pojazdów nadal nie imponuje, bo rośnie zaledwie do 46 tys. 676, a jest to 20-krotnie mniej niż obietnica premiera na 2025 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Od co najmniej kilku lat wiadomo, że obietnica Mateusza Morawieckiego jest nie do zrealizowania. Wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli już w 2020 r. dawały silne podstawy do tezy, że rządowi nie uda się zrealizować nakreślonego przez niego planu.

Nawet w rządowych dokumentach strategicznych przyjmowanych w 2019 r. stopniowo wycofywano się z wizji miliona pojazdów elektrycznych w 2025 r. W Strategii Zrównoważonego Transportu do 2030 r. założono, że flota samochodów elektrycznych docelowo będzie liczyła 600 tys. sztuk – wskazywał NIK w raporcie.

Mimo to rząd oficjalnie nigdy się z niej nie wycofał. W projekcie Polityki Energetycznej Polski z 2021 r. przekonywano, że cel 1 mln pojazdów elektrycznych w 2025 r. to wariant "bardzo ambitny, dający impuls rozwojowy branży". W tym samym dokumencie wskazano jednak, że celem jest, aby do 2030 r. liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych wynosiła 600 tys.

Firma Carsmile przygotowała dla money.pl symulację dochodzenia do miliona aut elektrycznych w Polsce według czterech scenariuszy:

Scenariusz

Założenia

Rok osiągnięcia celu

Utrzymanie obecnej dynamiki

Zakłada utrzymanie obecnego, bardzo wysokiego tempa wzrostu rynku w ujęciu procentowym (143 proc. rok do roku) w kolejnych latach, aż do osiągnięcia miliona sprzedanych elektryków.

2029

Malejąca dynamika

Opiera się na założeniu, że tempo wzrostu rynku będzie stopniowo malało - z obecnych 143 proc. o 10 pkt. proc. z roku na rok.

2032

Droga Norwegii

Zakłada, że sprzedaż elektryków w Polsce rosłaby w tempie, w jakim rynek w ostatnich 10 latach rozwijał się w Norwegii. Kraj ten jest europejskim liderem w dziedzinie elektromobilności. W pierwszym kwartale udział aut zeroemisyjnych w nowych rejestracjach przekroczył 80 proc.

2030

100-proc. udział BEV w 2035 r.

Zakłada, że Polska spełni kryterium wytyczone przez Parlament Europejski i program "Fit for 55", a więc do 2035 osiągnie 100 proc. udziału aut zeroemisyjnych w nowych rejestracjach.

Z analizy wynika, że jeśli nie zabraknie politycznej determinacji i zorganizowanego oraz skutecznego systemu wsparcia, realizacja obietnicy Mateusza Morawieckiego sprzed kilku lat wciąż jest możliwa. Ale nie w 2025 r.

Osiągnięcie miliona sprzedanych elektryków pod koniec tej lub na początku kolejnej dekady to zadanie bardzo ambitne, ale z gatunku tych wykonalnych. Konieczne jest jednak spełnienie dwóch warunków: utrzymanie obecnego programu dopłat w kolejnych latach oraz stworzenie dobrego programu budowy infrastruktury – komentuje Michał Knitter, wiceprezes platformy Carsmile.

Tymczasem "brak planu w tej dziedzinie, skutkujący jedynie naturalnym wzrostem rynku, spowodowałby, że dojście do miliona sprzedanych elektryków zajęłoby nam aż … 107 lat" – szacuje Carsmile.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(68)
WYRÓŻNIONE
Nick
2 lata temu
Mam nieodparte wrażenie, że między rządzącym PiSem a unią europejską jesteśmy jak między młotem, a kowadłem, a dokładniej między sierpem, a młotem. Z jednej strony komuniści z krzyżem w zębach, niszczący gospodarkę, niszczący wartość pieniądza, uwłaszczający się na majątku państwa, z drugiej strony ekoterroryści, dbający tylko o lpgt. Latają prywatnymi odrzutowcami, żeby debatować, czy mamy jeździć na hulajnogach czy na wrotkach. Dobrze to już było..
Haa
2 lata temu
Po co pisać kłamca, oszust, ściemniacz. Wystarczy powiedzieć Morawiecki.
Kolobolo
2 lata temu
Morawiecki mowil o wyprodukowanych w pl aut Izera !! Narazie wycieli las i biora kase za pilnowanie pola
NAJNOWSZE KOMENTARZE (68)
kil
11 miesięcy temu
milion aut elektrycznych do 2025 Morawieckiego ? tak obiecuje kazdy mierny polityk w tym kraju, a jest ich 99% . tusk tez chciał znieśc abonament 16 lat temu i co? idiotycznego czasu zimowego w zegarach tez nie mielismy przestawiac i co ?
Pips
rok temu
Zawsze można kupić samochód elektryczny za granicą.
Observer
2 lata temu
Mam nadzieję że w 2035 nie będzie nas w ue
Observer
2 lata temu
Mam nadzieję że w 2035 nie będzie nas w ue
obywatel pols...
2 lata temu
a co z drogami i malowaniem pasów na drogach - najpierw niech rząd zajmie się remontem drug a nie ich lepieniem - taki elektryk potrzebuje dobrych dróg
...
Następna strona