We wtorek podpisano umowę na II etap budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską. Chodzi m.in. o obudowę rzeki Elbląg, budowę mostu w Nowakowie.
- Przekop Mierzei stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Umowa została zawarta między Urzędem Morskim w Gdyni a firmą Budimex SA. Obejmuje m.in. przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m.
Umowa opiewa na 574 mln zlotych. W ramach kontraktu wykonane zostaną karze obudowy i umocnienia brzegów, oraz nowy most obrotowy, usytuowany ok. 650 m od istniejącego mostu pontonowego.
Jak mówił przy podpisywaniu umowy wiceminister Gróbarczyk, inwestycja to kolejny etap działań podjętych kilka lat temu, które mają poprawić morski handel.
- Rok pandemii nie wpłynął na sytuację polskich portów. Port w Gdańsku jako terminal kontenerowy wysunął się na pierwsze miejsce na Morzu Bałtyckim. To dla nas duży sukces - powiedział wiceminister.
Port w Elblągu ma być uruchomiony w 2023 roku.