Klimczak na posiedzeniu komisji transportu Parlamentu Europejskiego przedstawiał priorytety polskiej prezydencji w obszarze infrastruktury. - Transport dzisiaj nie miał barw politycznych - stwierdził minister w rozmowie z dziennikarzami.
- Z zadowoleniem przyjąłem kwestie związane z koleją dużych prędkości. O tym temacie nie mówi się tylko dzisiaj w Polsce, ale to jest jeden z priorytetów, który został nadany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej nowemu komisarzowi (ds. transportu Apostolosowi Cicikostasowi - przyp. red.) - stwierdził.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości. I to jest dla mnie bardzo duży powód do satysfakcji, ponieważ niedawno wyszedłem z propozycją do moich odpowiedników z Niemiec, z Czech, żebyśmy także kontynuowali polski "Y" właśnie do Berlina i do stolicy Czech - wyjaśnił minister ("Y" to określenie na linię kolei dużych prędkości, która ma połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, po której mają jeździć pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h).
Unia znajdzie pieniądze?
Dopytywany o koszty takich inwestycji odpowiedział, że są ogromne. - Samo dokończenie sieci bazowej TEN-T (transeuropejska sieć transportowa - przyp. red.) i uzupełniającej to jest ponad 840 miliardów euro. W tej kwocie nie zawierają się koszty związane z połączeniem kolejami dużych prędkości wszystkich stolic europejskich - wyjaśnił Klimczak.
Dodał, że nie można zapominać, że jest to nowy pomysł. - Przyjmuję go za dobrą monetę, bo jeżeli jesteśmy w stanie sfinansować dokończenie sieci TEN-T i mówimy jednocześnie o nowych pomysłach związanych z połączeniem kolejami dużych prędkości stolic europejskich, to znaczy, że w nowych ramach finansowych Komisja planuje znaleźć te pieniądze - stwierdził.
- Uważam, że rolą polskiej prezydencji jest dopytywanie i naciskanie, aby ten temat pojawił się w formie konkretów na Radzie do spraw Ogólnych, która tym tematem się zajmuje - dodał minister.
TEN-T jest kluczowym unijnym instrumentem finansowym planowania i rozwoju infrastruktury transportowej w całej Unii Europejskiej. Sieć obejmuje linie kolejowe, śródlądowe drogi wodne, szlaki żeglugi morskiej na krótkich dystansach oraz drogi łączące węzły miejskie, porty morskie i śródlądowe, lotniska i terminale.