Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła specjalne badanie wśród kierowców i podróżnych, w którym pytała, czego brakuje w Miejscach Obsługi Podróżnych.
W ankiecie opublikowanej na stronie GDDKiA oraz na portalu Facebook wzięło udział 1665 osób.
Mieli ocenić funkcjonowanie postojów. Przypomnijmy, że obecnie przy polskich drogach funkcjonują MOP-y 3 kategorii.
Te lepiej wyposażone, czyli 2 i 3 prowadzą prywatne podmioty. Podróżni mają tam do dyspozycji restaurację, stację a nawet możliwość noclegu. Te pierwszej kategorii należą do GDDKiA i na ogół oferują jedynie toaletę, czasem ławeczki, place zabaw dla dzieci no i parking.
"Niemal 91 proc. osób wskazało możliwość skorzystania z toalety. Na drugim miejscu znalazła się możliwość zjedzenia ciepłej przekąski, wypicia kawy lub herbaty, a na trzecim dostęp do restauracji i szansa na zjedzenie pełnego posiłku. Najmniej istotna z punktu widzenia użytkowników okazała się usługa hotelowa." - wskazuje GDDKiA.
Na trasach brakuje toalet. To ma się zmienić
MOP-y mają się zmienić. GDDKiA chce podnosić ich standard. Coraz więcej chce mieć również możliwość zjedzenia oraz kupna ciepłego posiłku w czasie postoju. Będzie więc więcej toalet o wyższym standardzie, a także automaty z jedzeniem.
"Ponieważ badani sygnalizowali potrzebę urozmaicenia oferty gastronomicznej, m.in. o lokalne i zdrowsze jedzenie, rozpoczęliśmy prace nad przeprowadzeniem badania rynku w zakresie gotowości firm do uruchomienia usług gastronomiczno-handlowych na MOP-ach kat. I" - pisze GDDKiA.
Jak podkreśla Generacja Dyrekcja, w pytaniu otwartym dotyczącym wzbogacenia MOP-ów o nowe funkcje i usługi niemal 13 proc. osób wskazało na konieczność stworzenia większej liczby toalet i pryszniców.
Płacić jednak za nie chcemy. 58 proc. ankietowanych odrzuciła możliwość wprowadzenia niewielkiej opłaty (do 1 zł) za korzystanie z toalet w zamian za podniesienie ich standardu.
Ważna jest również większa liczba MOP-ów. 42 proc. użytkowników uważa, że zlokalizowane są one w zbyt dużych odległościach. Jak wyjaśnia GDDKiA, ocena może być uzależniona od konkretnych dróg, z których korzystają uczestnicy badania.
"Na niektórych nowo otwartych odcinkach trwają bowiem dopiero poszukiwania dzierżawców, którzy zapewnią usługi niezbędne do podniesienia kategorii MOP-u z I do II, lub toczą się postępowania przetargowe na budowę i dzierżawę przyszłego MOP-u kategorii II.