Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Na tę inwestycję czekają mieszkańcy. Tunel pod Świną gotowy w ponad 80 procentach

58
Podziel się:

Tunel pod Świną w Świnoujściu ma połączyć wyspy Wolin i Uznam. Wykonawca budowy, konsorcjum PORR/Gülermak, określa zaawansowanie prac na około 82 procent. Obecnie prowadzone są m.in. prace drogowe przy tunelu. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.

Na tę inwestycję czekają mieszkańcy. Tunel pod Świną gotowy w ponad 80 procentach
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km (PAP, Marcin Bielecki)

Tunel pod Świną ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Oto, jak wyglądają prace

- W komorze odbiorczej zabetonowano strop zewnętrzny. Na rampie i w tunelu wykonywanym metodą stropową trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych – powiedziała PAP Magdalena Skorupka-Kaczmarek, która odpowiada za komunikację.

Dodała, że na poszczególnych odcinkach kontynuowane są także roboty drogowe, m.in. budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.

Płyta poddrogowa na odcinku pomiędzy wyspą Uznam a wyjściem ewakuacyjnym EE1 jest zbrojona i betonowana. Montowana jest także instalacja infrastruktury w tunelu TBM, a prefabrykaty są uszczelniane. Kontynuowana jest również wylewka w kanałach technologicznych.

- W komorze startowej na wyspie Uznam wykonywane są konstrukcje wewnętrzne oraz zewnętrzne ponad stropem górnym, natomiast na rampie i w tunelu przeprowadzany jest montaż konstrukcji pod elewację – dodała Skorupka-Kaczmarek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Ta inwestycja była wyzwaniem dla wykonawcy

W budynku Biura Centrum Obsługi trwają też prace programistyczne, a także m.in. implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu. Na drogach trwa natomiast budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.

Przedstawicielka inwestora przekonuje, że wykonawca konsorcjum PORR/Gülermak określa zaawansowanie prac na około 82 procent".

Na pytanie o ewentualne problemy związane z pracami wskazała, że "tak jak na wielu budowach w Polsce wpływ na prowadzone prace, ich tempo czy dostępne zasoby ludzi, materiałów oraz ceny mają: COVID, wojna w Ukrainie oraz inflacja."

W przypadku budowy jednorurowego tunelu wyzwaniem dla wykonawców jest też logistyka prowadzenia prac i dostaw materiałów do tunelu. Tunel bowiem ma po jednym wlocie z każdej strony, co oznacza nieco utrudniony dostęp. Dobra koordynacja prac oraz dostaw jest kluczowa dla sprawnego prowadzenia tam robót – zaznaczyła.

Pierwotnie inwestycja miała być ukończona w trzecim kwartale br. Ostatecznie jednak ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.

Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym — szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(58)
WYRÓŻNIONE
70 lat
2 lata temu
Trzeba jakąś gigantyczną fobię mieć aby krytykować tak potrzebną i celową inwestycję, to jest po prostu chore
km6
2 lata temu
gdyby natura chciała to by ten tunel tam byl
Donol
2 lata temu
Po co tunel jak w Berlinie są tunele?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (58)
Seba
2 lata temu
PO nic nie zrobiło i nie zrobi taka jest prawda , niech patrzą że można 😄😄😄😄
Rib
2 lata temu
I PiS zrobił szach mat, a Niemcy nie zadowoleni pękło tez
Nasza KB
2 lata temu
Jak by natura chciała to by był tunel
ghj
2 lata temu
nie ma co się cieszyć. Jednym z punktów programu PO jest wprowadzenie opłaty za przejazd tym tunelem...
zal
2 lata temu
ale (P)Osłów boli każda inwestycja, oj boli
...
Następna strona