Tunel pod Świną ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.
Oto, jak wyglądają prace
- W komorze odbiorczej zabetonowano strop zewnętrzny. Na rampie i w tunelu wykonywanym metodą stropową trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych – powiedziała PAP Magdalena Skorupka-Kaczmarek, która odpowiada za komunikację.
Dodała, że na poszczególnych odcinkach kontynuowane są także roboty drogowe, m.in. budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
Rusza budowa mostu. Połączy dwa brzegi Sanu
Płyta poddrogowa na odcinku pomiędzy wyspą Uznam a wyjściem ewakuacyjnym EE1 jest zbrojona i betonowana. Montowana jest także instalacja infrastruktury w tunelu TBM, a prefabrykaty są uszczelniane. Kontynuowana jest również wylewka w kanałach technologicznych.
- W komorze startowej na wyspie Uznam wykonywane są konstrukcje wewnętrzne oraz zewnętrzne ponad stropem górnym, natomiast na rampie i w tunelu przeprowadzany jest montaż konstrukcji pod elewację – dodała Skorupka-Kaczmarek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ta inwestycja była wyzwaniem dla wykonawcy
W budynku Biura Centrum Obsługi trwają też prace programistyczne, a także m.in. implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu. Na drogach trwa natomiast budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
Przedstawicielka inwestora przekonuje, że wykonawca konsorcjum PORR/Gülermak określa zaawansowanie prac na około 82 procent".
Na pytanie o ewentualne problemy związane z pracami wskazała, że "tak jak na wielu budowach w Polsce wpływ na prowadzone prace, ich tempo czy dostępne zasoby ludzi, materiałów oraz ceny mają: COVID, wojna w Ukrainie oraz inflacja."
W przypadku budowy jednorurowego tunelu wyzwaniem dla wykonawców jest też logistyka prowadzenia prac i dostaw materiałów do tunelu. Tunel bowiem ma po jednym wlocie z każdej strony, co oznacza nieco utrudniony dostęp. Dobra koordynacja prac oraz dostaw jest kluczowa dla sprawnego prowadzenia tam robót – zaznaczyła.
Pierwotnie inwestycja miała być ukończona w trzecim kwartale br. Ostatecznie jednak ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym — szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.