Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA ostrzega przed ubocznymi skutkami planowanych na połowę czerwca ćwiczeń wojskowych Air Defender. Mają to być największe w historii lotnictwa NATO takie manewry, odbywające się w sytuacji wojny w Ukrainie. Odbędą się od 12 do 24 czerwca z udziałem ponad 220 samolotów z 24 państw Sojuszu.
Ćwiczenia Air Defender mają odbywać się przede wszystkim w przestrzeni powietrznej północnych Niemiec i nad Morzem Bałtyckim. To samoloty wojskowe będą mieć wówczas priorytet, co ma oznaczać czasowe zamykanie przestrzeni powietrznej dla lotów cywilnych. A to oznacza opóźnione i odwołane loty u progu wakacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
IATA: to powinna być nadzwyczajna okoliczność
IATA zrzesza ponad 290 linii lotniczych z całego świata i uznawana jest za wiodący głos branży lotniczej. Krytykuje unijne przepisy o rekompensatach za opóźnione i odwołane loty. Mowa o nawet 600 euro dla jednego pasażera.
Organizacja zwraca uwagę, że linie lotnicze ponoszą wysokie koszty odszkodowań, choć nie zawsze to one są winne opóźnieniom. Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, stwierdził, że koszty odszkodowań ostatecznie ponoszą pasażerowie w cenach biletów.
Nie powinno dziwić, że prawie dwie dekady po wejściu w życie rozporządzenia konsumenci płacą więcej, aby pokryć koszty odszkodowań, a badania nie wykazują poprawy w zakresie redukcji opóźnień lub odwołań rejsów - stwierdził.
Dlatego IATA sprzeciwia się konieczności wypłaty kolejnych odszkodowań za opóźnione i odwołane loty z powodu ćwiczeń Air Defender.
- Komisja Europejska nie uważa tego za "nadzwyczajną okoliczność" zwalniającą przewoźników z wypłaty rekompensat na mocy rozporządzenia EU261/2004. Uważamy, że linie lotnicze nie powinny płacić, jeśli kontrola ruchu lotniczego narzuci ograniczenia przepustowości w krótkim czasie - podkreślił Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę.
Organizacja ta uważa, że na czas ćwiczeń Air Defender, powinny zostać złagodzone m.in. reguły dotyczące slotów na lotniskach. Sloty to prawa do wykonywania operacji startów i lądowań w określonych godzinach. IATA postuluje też, aby porty lotnicze objęte ograniczeniami działalności w porze nocnej (tzw. core night), mogły wydłużyć godziny pracy.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl