Jak czytamy na stronach serwisu CNBC Make It, Juliette Han przekonuje, że ludzie sukcesu mają pewną kompetencję, która zapewnia im przewagę nad konkurencją w pracy – samoświadomość. Zdaniem Han jest to "najbardziej niedoceniana" umiejętność, którą te osoby wykorzystują, by piąć się po szczeblach kariery.
Definicja samoświadomości, którą przedstawia Han, jest nieco szersza od najbardziej rozpowszechnionego sposobu postrzegania tej cechy. "Wiele osób błędnie uważa, że samoświadomość polega wyłącznie na zrozumieniu własnych uczuć i wad" – czytamy w artykule CNBC. Ekspertka zauważa, że bycie samoświadomym charakteryzuje się również znajomością swoich najmocniejszych stron oraz umiejętnością wykorzystywania ich w celu osiągnięcia zamierzonych celów.
Badania sugerują, że rozwijanie samoświadomości zwiększa naszą kreatywność, pozwala podejmować rozsądniejsze decyzje, ułatwia komunikację oraz wspiera tworzenie silniejszych relacji – czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak rozwinąć swoją samoświadomość? Oto co radzi ekspertka
1. Dobrze zastanów się, jakie są twoje umiejętności i zainteresowania
Najważniejsze pytania, które powinieneś zadać sobie w kontekście pracy, to: "W czym jestem dobry?" oraz "Co lubię robić?" – twierdzi Juliette Han. Gdy już określisz swoje mocne strony i zidentyfikujesz obowiązki zawodowe, których wykonywanie sprawia ci przyjemność, będziesz mógł opracować plan doskonalenia swoich zdolności i skupić się na projektach oraz zadaniach, które najbardziej cię interesują.
2. Poproś menadżera i współpracowników o opinie na temat swojej pracy
Czasami nie zdajesz sobie sprawy, jakie masz umiejętności, dopóki nie usłyszysz o nich od kogoś innego – podpowiada Han.
Ekspertka radzi, by poprosić swojego menedżera lub zaufanego współpracownika o to, by powiedział ci o sytuacji, kiedy twoja pomoc okazała się dla niego szczególnie istotna. Taki feedback może stanowić inspirację do dalszego doskonalenia umiejętności i skupienia się na tych obszarach, które warto rozwijać jeszcze intensywniej – czytamy na stronach CNBC.
3. Wyznacz cele i śledź postępy
"Gdy już wiesz, które umiejętności chcesz poprawić lub w większym stopniu włączyć do swojej pracy, powinieneś wyznaczyć cele i śledzić swoje postępy, co pomoże ci utrzymać motywację i pracować wydajniej" – czytamy.
Han podkreśla, że niezależnie od posiadanej twardej wiedzy i charyzmy, brak samoświadomości na temat własnych działań i wpływu, jaki mają one na innych, utrudnia budowanie silnych relacji, efektywną komunikację z przełożonymi i współpracownikami oraz rozwijanie istotnych przyjaźni niezbędnych do osiągnięcia prawdziwego sukcesu.