Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Najdłuższy tunel w Polsce. "Historyczna inwestycja"

26
Podziel się:

W Polsce powstanie najdłuższy tunel kolejowy. Wykonawca 3,8-km tunelu kolejowego na trasie Chabówka-Nowy Sącz zawarł umowę na dostawę maszyny drążącej TBM. Dotrze ona z Chin drogą morską, a następnie drogą lądową na miejsce. Inwestycja jest przełomowa, bo znacząco skróci czas przejazdu na popularnej trasie.

Najdłuższy tunel w Polsce. "Historyczna inwestycja"
W Polsce powstanie najdłuższy tunel kolejowy (PAP, Marian Zubrzycki)

Wykonawca odcinka, konsorcjum Budimex-Gülermak przewiduje, że maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł, a budowa całego 12,5-km odcinka Limanowa - bocznica Klęczany (łącznie z tunelem) to koszt 1,9 mld zł. W ramach tego odcinka powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak wyglądają kulisy branży stacji paliwowych? - Adam Sikorski w Biznes Klasie

- Aktualnie sporządzane są projekty technologiczne dla poszczególnych aspektów drążenia tunelu. Odbywa się również kompletowanie dokumentów, pozwalających na uzyskanie stosownych uzgodnień. Dodatkowo wykonawca ma także opracować projekty tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiające transport maszyny na miejsce drążenia - poinformowała rzeczniczka PKP PLK Dorota Szalacha. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na połowę 2025 r.

Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego - ok. 4 m. Wykonawca zakład, że dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.

Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest w drugim półroczu 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tu z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe - 100 km/h.

Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie Podłęże - Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

"Mamy przed sobą historyczną inwestycję"

Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.

- To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut. Mamy przed sobą historyczną inwestycję - zapowiadał w marcu 2024 roku minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach: bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte, Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(26)
WYRÓŻNIONE
neoo
6 miesięcy temu
A kiedy elektrownie atomowe ,i CPK
DUDKI 💰
6 miesięcy temu
Niech się na ten tunel złożą oligarchowie górale co nawet za WC zdzierają 5zł.😱 przecież ich stać, będą szybciej cepry przyjażdżały do nich na góralskie strzyżenie do gołej skóry z ich kasy !
Myślaca
6 miesięcy temu
No może wreszcie platforma chociaż jeden tunel wybuduje zobaczymy jakie beda koszty prac przygotowawczych projektowych itd bo tak krytykował Tusk pracę przygotowawcze projektowe wywlaszeniowe przy CPK to zobacz,ymy jakie oszczędności zastosuje przy tym projekcie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (26)
Czysty z Sopo...
miesiąc temu
Było to przedsiewziecie zaplanowane i opracowane za poprzedniej wladzy.Mysle zr pi zmianie władzy ciezko bedzie to skonczyć( piniedzy ni ma)Po prostu ma ten projekt pecha ze nie został zrealizowany wczesniej.Wspolczuje firmieBUDIMEX ze musi sie teraz uzerać z GDDiK w ktorej pewnie teraz zasiadają pseudofachowcy z nadania usmiechnietej koalicji( rodzinka, kolesie) nie mający w temacie zielonego pojęcia calkowici dyletanci, realizujący program RODZINA NA SWOIM.Zgodnie z linia rudego oszusta BY ZYŁO SIĘ LEPIEJ W PLATFORMIE.
Jacus
4 miesiące temu
Krakow bedzie miec metro dzieki wlasnie tbm. Plany budowy sa od wielu lat wykonane przez hiszpanska spolke, ktora specjalizuje sie w takich inwestycjach ale dzieki majchrowskiemu wszystko zatrzymano i stwierdzili, ze to sie nie oplaca i lepsze sa autobusy i tramwaje. Okazuje sie ze stary po prostu klamal bo mial w tym interes. Po budowie nitek metra w 15 min bedzie mozna dostac sie na druga strone miasta. W dodatku koryto wisly jest na warstwie gestych glin i wapieni pod nimi jest sucho a wiercenie w takich skalach jest proste. Budowa wszystkich nitek metrwa potrwa okolo 5-6 lat a po kolejnych 2 oddanie do uzytkowania po testach taborow autonomicznych. Dzieki budowie miasta i umiejscowieniu nitek beda to jedne z najdluzszych taborow metra na swiecie. Jedno razowo moga zabrac do 3400 ludzi w tym 1/4 to miejsca siedzace. To ponad dwa razy wiecej od metra Warszawskiego. Koszty biletow beda w ramach kart miejskich w tych samych cenach. Z powierzchni moze zniknac nawet 50% autobusow i 30% tramwajow mocno odciszajac zakorkowaby krakow
Hhh
5 miesięcy temu
No i git...ten tunel to będzie nie lada atrakcją dodatkowo..
rok
5 miesięcy temu
będzie fajnie
rok
5 miesięcy temu
dobże
...
Następna strona