Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas uroczystości otwarcia fragmentu trasy podkreślił, że według wielu opinii dolnośląski odcinek S3 to "najpiękniejsza ekspresówka w Polsce".
Nowy odcinek S3 gotowy
To piękna i bezpieczna droga – połączenie piękna natury z pięknem roboty inżynierów. Na tej drodze mamy aż 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele – mówił Klimczak.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że otwarty w środę fragment trasy to również duża korzyść dla gospodarki. - Dzięki tej trasie transport może odbywać się szybko i mało inwazyjnie" - mówił Klimczak.
Minister podkreślił, że budowa dolnośląskiego fragmentu S3, wraz z oddaniem do użytku ostatniego odcinka, została ukończona, a budowa trasy będzie kontynuowana po stronie czeskiej. - Droga S3 to środkowoeuropejski korytarz transportowy, który nie tylko łączy Polskę od Zachodniego Pomorza do granicy z Czechami, ale też całą Europę od Grecji do Szwecji i jest kluczowym korytarzem transportowym – powiedział.
Klimczak przypominał też, że ostatni fragment tej trasy w Polsce powstaje w okolicach Świnoujścia.
Najdłuższy tunel w Polsce
W ciągu 16-kilometrowego odcinka znajduje się najdłuższy, bo liczący 2,3 kilometra, pozamiejski tunel drogowy w Polsce. W tunelu zastosowano najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa.
- Jest tu 60 czujników dymu, dwa liniowe czujniki ciepła oraz 37 wentylatorów. To wszystko monitorowane jest przez 150 kamer, z czego 90 w systemie termowizyjnym – powiedział dziennikarzom dyrektor wrocławskie oddziału GDDKiA Waldemar Wojciechowski. Tunel objęty jest odcinkowym pomiarem prędkości.
Budowa odcinka S3 między Bolkowem a Kamienną Górą kosztowała ponad 1,7 mld zł.
Oddany w środę do użytku fragment jest częścią drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) – Lubawka (granica państwa). Stanowi on część trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i fragmentem Central European Transport Corridor (CETC-ROUTE65) łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.