Jak podaje portalsamorządowy.pl, celem nowych przepisów będzie zmniejszenie atrakcyjności wynajmu krótkoterminowego na rzecz wynajmu długoterminowego, co ma poprawić dostępność mieszkań dla młodych ludzi oraz ograniczyć uciążliwości dla stałych mieszkańców turystycznych miast.
Najem krótkoterminowy pod większą kontrolą
Zdaniem Karnowskiego miasta takie jak Kraków i Sopot od dawna zabiegały o przepisy ograniczające wynajem krótkoterminowy. Obecnie bardziej opłaca się wynajmować mieszkania na krótki okres, co zdaniem wiceministra negatywnie wpływa na dostępność lokali - czytamy.
Teraz bardziej opłaca się najem krótkoterminowy, a moim zdaniem powinno być odwrotnie. Wtedy mieszkania będą bardziej dostępne dla młodych ludzi – mówi Karnowski.
Projekt ustawy ma także regulować zasady zachowania się w wynajmowanych mieszkaniach oraz odpowiedzialność właścicieli za potencjalne zakłócenia porządku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe opłaty turystyczne dla miast
Ministerstwo planuje również wprowadzenie opłaty turystycznej, która pozwoliłaby samorządom na finansowanie promocji oraz utrzymanie infrastruktury turystycznej.
- Miasta i gminy turystyczne w Polsce powinny móc pobierać pewną opłatę od turystów i z tych pieniędzy finansować np. własne działania promocyjne – tłumaczy Karnowski.
Według niego opłata mogłaby wynosić od 2 do 5 zł dziennie i obowiązywać w hotelach, hostelach oraz prywatnych kwaterach. W skali roku mogłoby to przynieść gminom turystycznym znaczące dodatkowe dochody.
Czy samorządy dostaną więcej kompetencji?
Karnowski odniósł się również do kwestii sprzedaży alkoholu. Popiera działania samorządów ograniczające dostępność alkoholu w godzinach nocnych, podobnie jak ma to miejsce w wielu krajach zachodnich.
- Miasta powinny mieć prawo ustalania godzin sprzedaży alkoholu w sklepach i lokalach – uważa sekretarz stanu. Według niego rozwiązaniem mogłoby być ustalenie granicznej godziny dostępności alkoholu, np. do 3 nad ranem, co mogłoby zmniejszyć problemy związane z hałasem i zakłóceniami porządku publicznego.
Podkreślił również, że samorządy powinny mieć więcej swobody w ustalaniu opłat lokalnych, regulacjach dotyczących ruchu samochodowego czy zasad parkowania.