Marka ze Stuttgartu urosła ogółem o 38 proc., rejestrując w 2024 r. łącznie 26 tys. 366 samochodów osobowych. Zajęła tym samym 15. miejsce w globalnym rankingu sprzedaży Mercedesa. - Nie tylko sam wzrost, ale i jego struktura jest interesująca. Jako Polska mamy bardzo mocną pozycję, jeżeli chodzi o sprzedaż samochodów z wyższej półki, które są głównym źródłem profitu dla naszej firmy. To AMG, Maybach i Klasa G - powiedział Marcin Kwoka, od lutego 2024 r. nowy szef Mercedesa w Polsce, na kameralnym spotkaniu z dziennikarzami.
Wyliczał, że nasz kraj jest drugim rynkiem w Europie dla marki Mercedes-Maybach. To samo miejsce na podium Polska zajmuje pod względem sprzedaży Maybacha Klasy S. W 2024 r. w Polsce zarejestrowano 690 limuzyn Klasy S (z Maybachem włącznie), 396 egzemplarzy Klasy G
Zaledwie 15 proc. klientów Mercedesa w Polsce to osoby fizyczne, reszta - to przedsiębiorcy. Czy duży udział w rynkowym sukcesie Maybacha, Klasy G i Klasy S na polskim rynku to również zasługa mieszkających tutaj od wybuchu wojny i prowadzących swoje biznesy ukraińskich przedsiębiorców? - Zgodnie z wytycznymi koncernu sprzedajemy te samochody przedsiębiorcom zarejestrowanym w Polsce. I wówczas traktujemy ich jako podmiot polski. Nie mamy statystyk, ilu z nich jest pochodzenia ukraińskiego czy białoruskiego. Na pewno nie sprzedajemy naszych aut na Białoruś, bo jest to kraj objęty sankcjami. Na Ukrainie z kolei jest niezależny importer i dystrybutor - stwierdził Marcin Kwoka, odpowiadając na pytanie money.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kwoka dodał, że Mercedes chce być postrzegany jako marka luksusowa. - To jest jedno z głównych założeń strategii koncernu, aby Mercedesa pozycjonować wyżej niż marki premium. To powrót do naszych korzeni. Chcemy to osiągnąć, zwiększając udział sprzedaży pojazdów z najwyższej półki. Marka luksusowa charakteryzuje się nie tylko wysoką ceną, ale i całym doświadczeniem oraz bogatą historią - podkreślił.
Dlatego z portfolio Mercedesa zniknie niebawem Klasa A. - Od 2026 r. nasza gama będzie rozpoczynać się modelem CLA w nowej odsłonie. Mając ponad 30 modeli w ofercie możemy zarówno konkurować w segmencie, o który walczą niektóre marki premium, jak i na rynku luksusowym, z samochodami kosztującymi miliony złotych - dodał szef Mercedesa w Polsce.
Mercedes-AMG G 63 na polskim rynku kosztuje od 1 mln 3 tys. 700 zł. Maybach S 680 wyceniony jest na co najmniej 1 mln 199 tys. 200 zł. Wzorem takich marek jak Rolls-Royce czy Bentley, również Mercedes rozwija dział personalizacji - Manufaktur.
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series
Może być biały albo czerwony. Z naniesionymi specjalną techniką monogramami na masce lub bez nich. Z obręczami monoblock lub żebrowanymi (28,8 tys. zł). Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series będzie dostępny w Polsce w dwóch konfiguracjach i niemalże bez opcji dodatkowych. Został w tym tygodniu oficjalnie zaprezentowany w Polsce podczas premiery w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie. Kosztuje od 1 mln 285 tys. zł brutto.
W porównaniu ze "zwykłym Mercedesem-AMG SL 63 jest o ponad 240 tys. zł droższy, a od wariantu bazowego w konfiguratorze - niemal dwukrotnie.
Ma 4,7 m długości, szeroką maskę z charakterystycznym grillem, gwiazdą i chromowanym "irokezem". Na pokrywie silnika może znaleźć się mnóstwo monogramów Maybacha naniesionych specjalną techniką (za 37,4 tys. zł). O tym, że to Maybach postronnym przypominają też monogramy na pokrywie składanego dachu, na tapicerce (pikowanej w kwiatowy wzór), na progach, na "skrzelach" po bokach. A nawet na wlotach powietrza.
Pod maską Maybacha SL 680 Monogram Series silnik taki jak w AMG SL 63. Cztery litry, podwójnie turbodoładowane V8 o mocy 585 KM i 800 Nm maks. momentu obrotowego. Maksymalna prędkość to 260 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,1 s.
W polskim oddziale Mercedesa liczą, że w tym roku na naszym rynku sprzeda się co najmniej 25 egzemplarzy Maybacha SL 680 Monogram Series.
Konkurencja z Chin i auta elektryczne
Mercedes przekonuje, że nie obawia się wpływu konkurencji z Chin na swój rynkowy wynik. - W segmencie dóbr luksusowych niemniej istotna niż technologia i design, jest historia i dziedzictwo marki. A to nie jest tak łatwe do zbudowania w krótkim czasie. Na pewno obserwujemy działania producentów z Chin, ale nie uważamy ich za bezpośrednią konkurencję dla nas - dodał Kwoka. Podkreślił, że koncern ze Stuttgartu "jest zawsze za wolnym handlem", nie za wprowadzaniem dodatkowych ceł i barier.
Choć rynek aut elektrycznych ogółem zanotował spadek sprzedaży o 3 proc., to sprzedaż "elektryków" Mercedesa wzrosła o 25 proc. do 1517 egz. Hybryd plug-in sprzedał 2147, co dało mu wzrost o 31 proc. rdr. Pod uwagę trzeba wziąć jednak efekt niskiej bazy. Koncern ze Stuttgartu nie jest jednak zadowolony z tego, w jakim tempie sprzedają się jego auta elektryczne. Firma już wcześniej ogłosiła modyfikację strategii, która zakładała przejście na portfolio w 100 proc. elektryczne. Teraz chce mocniej rozwijać hybrydy plug-in, ale również silniki spalinowe.
Liderami sprzedaży Mercedesa w Polsce są modele GLC SUV, Klasa E i GLC Coupe. - Duże oczekiwania mamy wobec nowego modelu CLA, który zostanie zaprezentowany 13 marca. To samochód na platformie modelowej MMA, która umożliwia produkcję aut stricte elektrycznych, jak i z silnikami spalinowymi. W pierwszym etapie wprowadzamy tylko wariant elektryczny. Do tej pory nie mieliśmy gracza w tym segmencie, dlatego jesteśmy w stanie powalczyć o zadowalające wyniki - powiedział Kwoka.
Jak Mercedes ocenia nowy program dopłat do aut elektrycznych, czyli "NaszEauto"? - Najważniejsze, że mamy jakikolwiek program wspierający zakup samochodów elektrycznych i że podniesiono wartość tego pojazdu do 225 tys. zł netto - podkreślił Kwoka. - Niemniej jednak wykluczenie przedsiębiorstw innych niż jednoosobowe działalności gospodarcze, ogranicza cel główny tego programu. Głównymi klientami na auta elektryczne są klienci instytucjonalni. Są estymacje, które ostrzegają, że przy tak zawężonej grupie docelowej, budżet programu nie zostanie wykorzystany - dodał.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl