Drogę Warszawa – Katowice oddano do użytku 8 października 1976 r. Budowa trwała trzy lata. Władze chwaliły się, droga spełnia parametry autostradowe. To akurat było mono na wyrost. Na gierkówce np. do dziś są kolizyjne skrzyżowania, którym na autostradach nie ma prawa być.
W 1972 r. władze PRL uchwaliły plan budowy 3000 km dróg szybkiego ruchu i autostrad. Wśród tych ambitnych planów były m.in. autostrady Gliwice – Kraków oraz Warszawa – Łódź – Katowice. Obie o łącznej długości 600 km. Rzeczywistość szybko zweryfikowała te plany - prace na A4 ruszyły dopiero w 1976 roku, a droga Warszawa – Łódź – Katowice z autostrady stała się trasą szybkiego ruchu, gdzie do już istniejącej szosy zdecydowano dobudować drugą jezdnię (pomijając Łódź).
Oficjalna decyzja o budowie drogi zwanej do dziś zwyczajowo gierkówką, zapadła 23 kwietnia 1973 roku. Datę zakończenia wyznaczono na 31 grudnia 1976 roku. Terminu udało się dotrzymać, bo do budowy rzucono wojsko. Drogę, jak wspomnieliśmy oddano 8 października, a oficjalne otwarcie nastąpiło kilka dni później, 11 października 1976 roku. Uczestniczyli w niej najważniejsi oficjele PRL.
W momencie otwarcia długość trasy wynosiła 239 km. Chociaż na odcinku od od Piotrkowa do Częstochowy była przystosowana do ruchu o prędkości 120 km/godz. to na całej długości obowiązywało ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Koszt budowy wyniósł 4 mld złotych a zaangażowanych w budowę było siedem ministerstw oraz 60 podwykonawców.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl