Energy Stockholm to największa zbudowana do tej pory barka-bunkrowiec dla europejskiej żeglugi śródlądowej transportu LNG - donosi portal WNP. Jednostkę zwodowano w tureckiej stoczni RMK Marine 11 lipca.
Jest ona własnością LNG Shipping - spółki joint venture francuskiej firmy Sogestran i belgijskiej Victrol. Na podstawie długoterminowego czarteru dla Shella będzie obsługiwała największe europejskie porty ARA (Antwerpia-Rotterdam-Amsterdam), transportując skroplony gaz LNG w głąb lądu.
Nowoczesny napęd
Według specyfikacji przedstawionej przez Sogestran, barka liczy 103 metry długości i 8 tys. m sześc. pojemności. Wyposażona została też najnowocześniejszą technologię. Statek posiada bowiem napęd dwupaliwowy, co oznacza, że w razie potrzeby może wykorzystywać odparowywany gaz z ładunku.
Złota era dla LNG. Flota gazowców zmorą Putina
Jednocześnie jest pierwszą jednostką LNG, która będzie wykorzystywać technologię akumulatorów i zasilanie z lądu z odnawialnych źródeł energii.
Bunkrowiec czeka na zbiorniki
Energy Stockholm jeszcze nie została uzbrojona w zbiorniki. Zgodnie z planami dostarczy je wraz z systemem obsługi ładunku włoska firma Gas&Heat.
Jest to druga barka żeglugi śródlądowej będąca owocem współpracy LNG Shipping i Shell. Pierwszym był zwodowany w lipcu 2019 roku LNG London zdolny przewozić 3 tys. m sześc. LNG.