Najnowsza prognoza platformy sprzedażowej Carsmile, do której dotarła "Rzeczpospolita", zakłada 10-procentowe podwyżki przy stabilnym kursie złotego lub nawet większe, jeśli polska waluta się osłabi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny samochodów w 2023 r. Kierowcy będą naprawiać auta, zamiast kupować nowe
To wywinduje i tak wysokie ceny aut: jak podał Instytut Samar, w listopadzie 2022 r. średnia cena samochodu wyjeżdżającego z salonu wynosiła 159,7 tys. zł i wzrosła rok do roku o 14,4 proc. A gdy kupujący korzystali z kredytu, leasingu czy innych form finansowania, gdzie rata wyliczana była w oparciu o stopę WIBOR, odczuwalny wzrost kosztu auta poszybował w rok średnio o jedną czwartą - podaje gazeta.
Jak dodaje, nieco lepiej będzie z zaopatrzeniem salonów: dzięki większej dostępności komponentów w przyszłym roku wzrośnie produkcja aut, co przełoży się na skrócenie oczekiwania na zamówiony u dilera pojazd do trzech-sześciu miesięcy z dziesięciu miesięcy. Ale - jak czytamy - zaporowe ceny będą ograniczać popyt. Przyszłoroczne rejestracje aut osobowych mają sięgnąć zaledwie 410 tys., przy czym w prognozach odczuwa się pesymizm i dużą niepewność rynku - podaje dziennik.
Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, cytowany przez "Rz", twierdzi, że w 2023 r. posiadacze aut będą je raczej naprawiać i remontować, niż wymieniać, więc będzie to dobry rok dla warsztatów.