Według najnowszych danych bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) odnotował wzrost o 1,6 punktu procentowego w porównaniu z grudniem 2024 roku. Ten syntetyczny miernik opisujący aktualne trendy w konsumpcji indywidualnej osiągnął poziom -15,1.
Analiza składowych BWUK wskazuje na znaczącą poprawę w ocenie przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, gdzie odnotowano wzrost o 3 punkty procentowe. Konsumenci lepiej oceniają również obecną sytuację finansową swoich gospodarstw domowych, co potwierdza wzrost tego wskaźnika o 2,9 punktu procentowego. Pozytywne zmiany widać także w ocenie obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 1,7 punktu procentowego) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost o 1,2 punktu procentowego).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spadek skłonności do większych zakupów
Jedynym składnikiem BWUK, który zanotował spadek, jest ocena możliwości dokonywania ważnych zakupów. Ten wskaźnik obniżył się o 0,9 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem. W zestawieniu rok do roku, obecny BWUK jest niższy o 2,5 punktu procentowego niż w styczniu 2024 roku.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który prognozuje przyszłe trendy w konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,6 punktu procentowego w stosunku do grudnia 2024 roku, osiągając poziom -9,9. To wskazuje na umiarkowanie pozytywne oczekiwania konsumentów dotyczące najbliższych miesięcy.
Prognozy na kolejne miesiące
W komponencie prognostycznym najbardziej optymistyczne zmiany dotyczą oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przewidywanego poziomu bezrobocia. Te wskaźniki wzrosły odpowiednio o 3 oraz 2,8 punktu procentowego. Konsumenci lepiej oceniają również przyszłą sytuację finansową swoich gospodarstw domowych, co potwierdza wzrost o 1,2 punktu procentowego.
Jedynym składnikiem WWUK, który odnotował spadek, jest ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy - wskaźnik ten obniżył się o 0,4 punktu procentowego. W porównaniu ze styczniem 2024 roku, obecny WWUK jest niższy o 6,1 punktu procentowego, co świadczy o pewnym pogorszeniu długoterminowych perspektyw w ocenie konsumentów.