Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|

Nastroje konsumentów w Polsce nieznacznie w górę. Są pierwsze dane za 2025 rok

3
Podziel się:

Styczniowe wskaźniki nastrojów konsumenckich w Polsce pokazują umiarkowaną poprawę, zarówno w ocenie bieżącej sytuacji, jak i przyszłych perspektyw. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 1,6 punktu procentowego, osiągając poziom -15,1 - donosi w najnowszym raporcie GUS.

Nastroje konsumentów w Polsce nieznacznie w górę. Są pierwsze dane za 2025 rok
Nowe dane o nastrojach konsumenckich Polaków (PAP, PAP/EPA/ANNA ROSE LAYDEN)

Według najnowszych danych bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) odnotował wzrost o 1,6 punktu procentowego w porównaniu z grudniem 2024 roku. Ten syntetyczny miernik opisujący aktualne trendy w konsumpcji indywidualnej osiągnął poziom -15,1.

Analiza składowych BWUK wskazuje na znaczącą poprawę w ocenie przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, gdzie odnotowano wzrost o 3 punkty procentowe. Konsumenci lepiej oceniają również obecną sytuację finansową swoich gospodarstw domowych, co potwierdza wzrost tego wskaźnika o 2,9 punktu procentowego. Pozytywne zmiany widać także w ocenie obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 1,7 punktu procentowego) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost o 1,2 punktu procentowego).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Skomentował propozycję Trzaskowskiego. "Ruch w dobrą stronę"

Spadek skłonności do większych zakupów

Jedynym składnikiem BWUK, który zanotował spadek, jest ocena możliwości dokonywania ważnych zakupów. Ten wskaźnik obniżył się o 0,9 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem. W zestawieniu rok do roku, obecny BWUK jest niższy o 2,5 punktu procentowego niż w styczniu 2024 roku.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który prognozuje przyszłe trendy w konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,6 punktu procentowego w stosunku do grudnia 2024 roku, osiągając poziom -9,9. To wskazuje na umiarkowanie pozytywne oczekiwania konsumentów dotyczące najbliższych miesięcy.

Prognozy na kolejne miesiące

W komponencie prognostycznym najbardziej optymistyczne zmiany dotyczą oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przewidywanego poziomu bezrobocia. Te wskaźniki wzrosły odpowiednio o 3 oraz 2,8 punktu procentowego. Konsumenci lepiej oceniają również przyszłą sytuację finansową swoich gospodarstw domowych, co potwierdza wzrost o 1,2 punktu procentowego.

Jedynym składnikiem WWUK, który odnotował spadek, jest ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy - wskaźnik ten obniżył się o 0,4 punktu procentowego. W porównaniu ze styczniem 2024 roku, obecny WWUK jest niższy o 6,1 punktu procentowego, co świadczy o pewnym pogorszeniu długoterminowych perspektyw w ocenie konsumentów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Piotr Z.
wczoraj
Kompletne bzdury lub wierutne kłamstwo
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Biedny Polacz...
21 godz. temu
Jeżeli jest tak dobrze .... to dlaczego jest tak żle ?
RomualD
23 godz. temu
Pogonili pisowską mafie to i nastroje się poprawiły
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
Biedny Polacz...
21 godz. temu
Jeżeli jest tak dobrze .... to dlaczego jest tak żle ?
RomualD
23 godz. temu
Pogonili pisowską mafie to i nastroje się poprawiły
Piotr Z.
wczoraj
Kompletne bzdury lub wierutne kłamstwo