Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Nie Lidl, nie Biedronka. Oto najtańsza sieć sklepów w Polsce

115
Podziel się:

Auchan, Lidl, Biedronka - oto pierwsza trójka najtańszych sieci handlowych w Polsce. W październiku średni koszt koszyka zakupowego w Auchan sięgnął 223,88 zł. To o 3,52 proc. mniej niż trzeba było wydać w tej sieci miesiąc wcześniej. Obniżki cen to jednak w marketach rzadkość. Niemal we wszystkich jest drożej niż we wrześniu.

Nie Lidl, nie Biedronka. Oto najtańsza sieć sklepów w Polsce
Auchan był w październiku najtańszym sklepem - wynika z analizy ASM Sales Force Agency (Getty Images, Jakub Porzycki/NurPhoto)

Średnia cena koszyka zakupowego w październiku 2022 wyniosła 263,58 zł. To wzrost o 2,73 zł, czyli 1,05 proc. w porównaniu do września - wynika z najnowszego badania "Koszyk zakupowy" firmy ASM Sales Force Agency.

Średnie ceny podstawowych produktów spożywczych były w październiku o ponad 16 proc. wyższe niż rok wcześniej, a koszyk najtańszych artykułów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych i wyniósł 204,23 zł (więcej o 4,45 zł niż we wrześniu). Z kolei koszyk produktów najdroższych sięgnął kwoty 335,13 zł (więcej o 13,91 zł niż we wrześniu).

Oto najtańsze sieci handlowe w Polsce

Które sklepy są najtańsze? W październiku na pozycji lidera utrzymał się Auchan. W tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 223,88 zł. To o 8,17 zł, czyli o 3,52 proc., mniej niż we wrześniu. Obniżka cen to rzadka sytuacja. Do takiego zjawiska doszło jeszcze tylko w Lidlu, który jest drugą najtańszą siecią. W sklepach spod tego szyldu ceny spadły w porównaniu z wrześniem minimalnie - bo o 0,13 proc. Za koszyk zakupowy trzeba było zapłacić w październiku 232,03 zł. Na trzecim miejscu jest natomiast Biedronka, w której trzeba wydać 254,27 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Na kolejnych miejscach są: Makro Cash&Carry (259,28 zł), E.Leclerc (263,53 zł), Kaufland (264,47 zł), Selgros Cash&Carry (268,34 zł), Dino (268,54 zł), Netto (272,29 zł), Intermarche (272,57 zł), Carrefour (272,78 zł) i Polomarket (274,35 zł). Ostatnią pozycję zajmuje kanał e-grocery, czyli zakupów przez internet, z koszykiem o wartości 300,15 zł. To jednak i tak taniej o 2,77 proc. niż we wrześniu.

Natomiast jeśli chodzi o porównanie cen z października tego roku z październikiem roku ubiegłego, to wzrost zaobserwowany został we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Rekordzistą jest Carrefour, w którym średnia cena koszyka wzrosła aż o 48,81 zł, czyli o 10,90 proc. Na kolejnych miejscach są Intermarché (9,35 proc.), Selgros C&C (9,28 proc.) czy Makro C&C (8,91 proc.).

W październiku 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Dwucyfrowe podwyżki objęły siedem kategorii. Najbardziej dotkliwie wzrosły ceny artykułów tłuszczowych (o 72 proc.), nabiału (o 27 proc.), używek i piwa (o 27 proc.) i dodatków (24 proc.).

Inflacja rośnie, a to jeszcze nie koniec

Przypomnijmy, według danych GUS inflacja w Polsce wyniosła w październiku 2022 r. 17,9 proc. O tyle zdrożały towary i usługi w porównaniu do października ubiegłego roku. To największy wzrost cen od grudnia 1996 r.

Liderami cenowych wzrostów pozostają żywność i napoje (22 proc. r/r), opłaty za użytkowanie mieszkania i ceny energii (28,7 proc.) oraz transport (17,3 proc.). Mocno w górę idą także ceny w restauracjach i hotelach. W październiku w tym obszarze GUS odnotował wzrost aż o 18,5 proc. rok do roku.

Jak wskazują eksperci, najgorsze jednak może być dopiero przed nami. Na szybkie hamowanie inflacji nie ma co liczyć. Monika Kurtek, główna ekonomistka Banku Pocztowego, ocenia, że najbliższe miesiące upływać będą pod znakiem dalszego wzrostu inflacji. W listopadzie i grudniu 2022 r. według jej prognozy wzrost cen przekraczać będzie 18,0 proc. rok do roku, a inflacyjnego szczytu należy się spodziewać w lutym 2023 r.

Po listopadowym posiedzeniu RPP prezes NBP Adam Glapiński prognozował, że inflacja będzie się wyraźnie obniżać od drugiego kwartału przyszłego roku. Jak mówił, pik inflacji nastąpi w styczniu-lutym 2023 r.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(115)
WYRÓŻNIONE
Facet
2 lata temu
Grunt to płatny artykuł ... jeśli Auchan jest najtańszy, to ja jestem seksowną blondynką.
Bob budownicz...
2 lata temu
Lidl też już zaczął kombinować. Drobnym druczkiem, druga sztuka it'd. Złodziejskie metody na naciągnięcie klienta.Główna Cena towaru powinna być na pierwszym planie, a drobnym drukiem pierdolety o promocyjnej cenie. A co z cudzoziemcami nie znającymi języka? Są masowo naciągani tymi myślami. Gdzie jest inspekcja handlowa?
Pik
2 lata temu
Auchan jest drogi jak diabli. Od lat WP pisze ze najtańszy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (115)
Przeciwnik ko...
2 lata temu
W Auchanie i leroy przestałem kupować w lutym 2022...co to za nacja która wspiera najezdcow I prowadzi z nimi interesy?!! Wstyd vichy 2?
Cepux
2 lata temu
Lidl i kaufland tańszy czy biedronka
stary emeryt
2 lata temu
ale ktoś wypisuje bzdety auchan tani u mnie na osiedlu jest taniej i nie musze tracić czasu na dojazd do auchana pozdrawiam stary emeryt
Bywalec
2 lata temu
Najdrożej są zawszę markety już nie raz się pr,ekobalem w małym sklepikumoze troszkę drożej ale smacznie i świeżo a w dino już dwa razy kupiłem schab i do wywalenia pozdrawiam
Bartosz
2 lata temu
Właściciel Auchan i Leroy postanowił zostać w Rosji i robić tam dalej interesy. Poza sytuacją, gdy kogoś bieda do tego naprawdę zmusza, to naprawdę trzeba mieć jakieś problemy z kręgosłupem moralnym, by tam jeszcze dalej chodzić na zakupy.
...
Następna strona